نارضایتی اردوغان از رزمایش مشترک عربستان سعودی و یونان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

هواپیماهای نیروی هوایی عربستان سعودی برای آغاز تمرینات نظامی بر فراز دریای مدیترانه که با مشارکت نیروی هوایی یونان انجام می‌شود، وارد یونان شدند. در این رزمایش که به “چشم عقاب۱” معرفی شده و از پایگاه هوایی “سودا” واقع در جزیره “کرت” یونان، آغاز می‌شود، عربستان سعودی با هواپیماهای F-15C شرکت می کند در حالی‌که مشارکت یونان با جنگنده‌های F-16 و جنگنده‌های میراژ، صورت می‌گیرد.

 

نارضایتی ترکیه

علی‌رغم اعلام ریاض مبنی بر این‌که این رزمایش به هدف توسعه مهارت‌های کادرهای فنی و هوایی، افزایش توانایی و آمادگی رزمی نیروهای هوایی عربستان سعودی و تبادل تجربیات میان دو کشور برگزار می‌شود، اما به نظر می‌رسد که این توضیحات برای ترکیه قانع کننده نبوده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، با ابراز تاسف و ناراحتی از این اقدام، تأکید کرد که ترکیه با عربستان سعودی درباره تصمیم آن کشور برای اجرای رزمایش مشترک با یونان گفت‌وگو خواهد کرد.

اردوغان افزود که مشارکت عربستان سعودی در رزمایش مشترک با یونان، برای ترکیه ناراحت کننده و تأسف آور است و روابط میان دو کشور نباید به این روش به پیش رود. وی با اشاره به رابطه ریاض و آتن، گفت چنین روابط میان هرگز وجود نداشته است.

با آن‌که پیوند عربستان سعودی و ترکیه مرحله ناپایداری را طی می‌کند، اما روابط ترکیه و یونان با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است و در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از احتمال بهبودی روابط میان دو کشور در افق دیده نمی‌شود. در واقع، از هنگامی که ترکیه در سال ۱۹۷۴ تصمیم به کنترل مناطق مورد مناقشه بین دو کشور در قبرس را گرفت، روابط آنکارا و آتن دچار تنش شد و اختلاف نظر بر سر مرزهای دو کشور در دریای اژه و اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه، روابط آسیب‌دیده ترکیه و یونان را بیشتر از پیش در عمق بحران فرو برد.

در ماه ژانویه گذشته، مقامات یونانی و ترکی برای زدودن اختلاف میان دو کشور، نشستی را در استانبول برگزار کرده و تلاش‌های را انجام دادند، اما نتوانستند به هیچ توافقی دست یابند. البته قرار است گفت‌وگوهای دو کشور در آتن ادامه یابد و دو طرف به منظور رفتح اختلاف و نازساگاری، در نشستی که تاریخ برگزاری آن تا به حال مشخص نشده است شرکت کنند.

در این رزمایش، عربستان سعودی و یونان از جنگنده‌های مختلفی کار خواهند گرفت، یونان از جنگنده‌های میراژ فرانسوی چند منظوره استفاده خواهد که آتن در سال ۲۰۱۹، با امضای قراردادی به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار، جنگنده‌های یادشده را توسعه داده است و این هواپیماها اکنون می‌توانند علاوه بر ماموریت‌های پدافند هوایی، مجهز به موشک‌های ضد کشتی EM39  شوند. این در حالی است که هر دو کشور ترکیه و یونان از حدود ۳۰ سال بدین سو، مجهز به جنگنده‌های چند منظوره F-16 هستند، ارتش ترکیه ۲۵۴ هواپیما و ارتش یونان ۱۵۳ هواپیمای جنگی دارد. طبق اظهارات وزیر دفاع یونان، این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۷، ۸۴ فروند جنگنده وایپر را توسعه دهد.

در همین حال، عربستان سعودی قصد دارد در این رزمایش از جنگنده‌های کوچک با توانایی بالا F-15  استفاده کند. ارتفاع این هواپیمای چند منظوره که با سرعت ۲۴۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز می‌کند،‌ کمتر از پنج متر و طول آن حدود ۱۵ متر است. این جنگنده دارای شش ذخیره موشک “هوا به هوا” و “هوا به زمین” بوده و مجهز به سیستم‌های دفاعی الکترونیکی است که از آن دربرایر پارازیت و موشک‌های هدایت شونده محافظت می‌کند. عمده‌ترین ویژگی این هواپیما که تا کنون حدود چهار هزار نسخه از آن در سراسر جهان تولید شده است، قدرت رادارگریزی آن است و تنها رادارهای فوق پیشرفته می‌توانند آن را ردیابی کنند، افزون براین‌که این جنگنده را تنها با استفاده از موشک ضدهوایی می‌توان هدف قرار داد.

از سوی دیگر، آتن با درخواست رسمی از واشنگتن برای تأمین جنگنده‌های پنهان‌کار F35، قصد دارد نیروی هوایی خود را بیشتر از پیش توسعه و ارتقا دهد، علاوه برآن، یونان درخواست دیگری را برای به دست آوردن جنگنده‌های نسل چهارم “رافال”، به پاریس فرستاده است.

در همین راستا، استلیوس پتساس، سخنگوی دولت یونان تأکید کرده است که هدف کشورش از اقدامات اخیر، “تقویت توانایی بازدارندگی یونان” است.

قابل ذکر است که رزمایش هوایی کنونی، نخستین رزمایش مشترک میان یونان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیست، زیرا در ماه اوت ۲۰۲۰، ابوظبی در تمرینات مشابه که در همین پایگاه نظامی یونان انجام شد، شرکت داشت.

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟