افشای جزئیات تازه از علت خودداری امان از صدور مجوز پرواز هواپیمای نتانیاهو در آسمان اردن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع آگاه اسرائیلی از اختلافات میان اسرائیل و اردن که به خودداری اردن از صدور مجوز برای سفر «بنیامین نتانیاهو» از آسمان اردن به مقصد امارات انجامید ابعاد تازه ای را فاش کردند.

به گزارش «الشرق الاوسط»، منابع آگاهی اسرائیلی تأکید کرده اند که نتانیاهو در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائیل وارد بحران سیاسی و دیپلماتیک با کاخ امان شده است.

به گفته این منابع، علت اختلاف آن بوده که نتانیاهو پس از اطلاع از برنامه ریزی حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن، برای دیدار با «یائیر لاپید»، رهبر گروه اپوزیسیون پارلمانی اسرائیل، و خودداری وی از دیدار با نتانیاهو یا هر وزیری از دولتش، بدون هماهنگی امان دستور تغییر تدابیر امنیتی دیدار ولیعهد اردن از بیت المقدس را صادر کرده است.

براساس این گزارش، این اقدام هماهنگ نشده نتانیاهو خشم دربار اردن را در پی داشت و باعث شد که ولیعهد اردن در میانه راه به امان برگردد و سفر را لغو کند.

این حادثه یک روز پیش از برنامه سفر نتانیاهو به ابوظبی بود و اردن در واکنش به آن اقدام اجازه عبور هواپیمای نخست وزیر اسرائیل از آسمان اردن را نداد که معنای آن افزایش دو ساعت و نیمه مسیر پرواز بود که باعث شد نتانیاهو سفر خود به امارات را برای چهارمین بار لغو کند.

به گفته این منابع، پس از درخواست دفتر نخست وزیر اسرائیل، اردن در دادن پاسخ مثبت تعلل کرد تا اینکه در نهایت نتانیاهو سفر را لغو کرد.

در پی بحران دیپلماتیک میان اسرائیل و اردن، «بنی گانتس»، نخست‌وزیر اسرائیل، در اظهاراتی به‌شدت از «بنیامین نتانیاهو» بابت ایجاد این بحران انتقاد کرد.

او در پیامی در صفحه فیسبوک رسمی خود نوشت که اردن شریکی راهبردی برای اسرائیل است و روابط امنیتی و سیاسی با اردن سنگ‌بنای امنیت اسرائیل است.

گانتس تأکید کرد که اسرائیل متعهد به توافقات امضاشده با امان است و احترام بسیاری برای حکومت اردن و شخص ملک عبدالله قائل است اما «متأسفانه عملکرد نتانیاهو در سال‌های اخیر آسیب‌های شدیدی به روابط ما اردن زده و باعث شده که اسرائیل یکی از بنیان های امنیت و سیاست و اقتصاد خود را از دست بدهد».

او افزود که برای تقویت روابط با اردن در همه سطوح و با دیگر کشورهای منطقه با جدیت تلاش خواهد کرد.

این بیانیه پس از آن صادر شده که به علت خودداری اردن از صدور مجوز برای پرواز هواپیمای نتانیاهو، سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات متحده عربی لغو شد.

پس از گمانه‌زنی‌های متعدد درباره علت لغو سفر، نتانیاهو رسما اعلام کرد که علت لغو سفر اشکالاتی در هماهنگی‌های لازم برای انجام سفر از آسمان اردن بوده است.

او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیران چک و مجارستان در بیت المقدس، تأکید کرد که اختلافات با اردن باعث لغو سفر شده است و افزود که این اختلافات به سفر روز گذشته ولیعهد اردن به بیت المقدس مربوط می شده است.

نتانیاهو افزود که در طی چند ساعت «سوء تفاهم» با اردن برطرف شده و وی با ولیعهد ابوظبی تماس گرفته و در «آینده بسیار نزدیک» سفر به ابوظبی را انجام خواهد داد.

او تأکید کرد که در آینده نزدیک به امارات سفر خواهد کرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟