فرستاده ویژه پاکستان در سفر به تهران به دنبال چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
محمد صادق، فرستاده ویژه عمران خان نخست‌وزیر پاکستان برای افغانستان، در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و امنیتی به تهران سفر کرد و با مقام‌های ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از جمله جواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد. 

خبرگزاری ایرنا هدف از این سفر را «رایزنی در امور افغانستان» خوانده است. 

محمد صادق در دیدار با سید رسول موسوی، مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و جواد ظریف، وزیر خارجه این کشور دیدگاه پاکستان را در قبال افغانستان توضیح داد.

ظریف در این نشست بر اهمیت حیاتی استقرار صلح در افغانستان، ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای برای کمک به روند صلح و حفظ دستاوردهای افغان‌ها تاکید کرد. 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به سفر محمد صادق به تهران گفت که ایران رابطه نزدیکی با تمام کشورها در قبال افغانستان دارد و این دیدارها با حفظ حق حاکمیت ملی افغانستان انجام می‌شود. 

ایران و پاکستان، دو کشور همسایه، از نفوذ زیادی در افغانستان برخوردارند و جریان سریع تحولات این کشور را از نزدیک دنبال می‌کنند. 

این سفر از آن جهت اهمیت دارد که آمریکا می‌خواهد نشستی بین‌المللی در سطح وزیران خارجه کشورهای ایران، پاکستان، هند، چین، روسیه و ایالات متحده برای بحث درباره رویکرد واحد در قبال پایان جنگ در افغانستان برگزار کند. واشینگتن با توجه به پیچیدگی اوضاع و تعدد بازیگران منطقه‌ای که برخی رابطه دوستی با آمریکا ندارند، از سازمان ملل متحد خواسته است مدیریت این نشست بین‌المللی را به عهده گیرد.

تاکنون هیچ رابطه مستقیمی بین زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان با مقام‌های جمهوری اسلامی برگزار نشده است و ایران همواره مخالفت خود را با روند آمریکایی صلح در افغانستان اظهار کرده و تاکید کرده است که مدیریت این روند باید از آن افغان‌ها باشد. 

پاکستان که رابطه گرمی با دو طرف دارد، می‌تواند برای تشویق جمهوری اسلامی ایران به شرکت در روند صلح افغانستان دست به کار شود. 

دیروز در دیدار سفیر چین با وزیر خارجه افغانستان در کابل نیز اعلام شد که نشست بین‌المللی برای صلح افغانستان در ۲۶ ماه مارس مجازی برگزار خواهد شد. ایران تاکنون اعلام نکرده است که در این نشست شرکت خواهد کرد یا نه. اگر ظریف در این گفت‌وگو حضور یابد، نخستین تماس مستقیم بین آنتونی بلینکن و همتای ایرانی‌اش در دولت بایدن رقم خواهد خورد. 

طرفین از حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان و تهدیدات آن برای صلح و امنیت منطقه نگران هستند و اعلام کرده‌اند می‌توانند برای تامین منافع مشترک و برقراری امنیت و صلح در افغانستان  با همدیگر همکاری کنند.

ایران و پاکستان به دلیل روابط گرمی که با طالبان دارند متهم هستند که به ناآرامی‌ها در افغانستان دامن می‌زنند. طالبان تلاش می‌کند تا با افزایش خشونت و گسترش موج ترور دولت افغانستان را ناکارآمد کند. 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟