اسرائیل در خرابکاری در نفتکش های ایرانی دست داشته؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در حالی که خبرها از حمله خرابکارانه به یک نفتکش ایرانی در آب های بین المللی در دریای حکایت دارند، وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت اسرائیل در سال های گذشته بیش از ده نفتکش ایرانی را هدف گرفته و به آن حمله کرده است؛ نفتکش هایی که عمدتا به مقصد سوریه در حرکت بودند. (همزمانی انتشار این گزارش درباره خرابکاری های گذشته و تحولات اخیر می تواند به معنای تایید ضمنی نقش اسرائیل در حمله خرابکارانه اخیر توسط نشریه آمریکایی باشد.)

در چند سال گذشته ده ها نفتکش ایرانی در مسیر سوریه با مین های دریایی و مین های سنگین برخورد کردند؛ این کشتی ها در نقض تحریم های ایالات متحده علیه ایران (دولت دونالد ترامپ پس از خروج او از برجام) و علیه سوریه در جریان جنگ داخلی در این کشور، سوخت را از ایران به سوریه می رساندند تا هم کمکی به دولت بشار اسد باشند و هم به اقتصاد آسیب دیده تهران. به گزارش وال استریت ژورنال، خرابکاری ها در نفتکش های ایرانی از سال 2019 آغاز شدند و حملات به محموله های سلاح را نیز شامل می شوند. گفته می شود اسرائیل در برخی از این حملات از حمایت ضمنی ایالات متحده نیز برخوردار بوده است.

این افشاگری به فعالیت های آرام و بی سر و صدای اسرائیل علیه منافع ایران در سوریه عمق جدیدی می بخشد. اسرائیل در سال های اخیر صدها حمله هوایی در سوریه انجام داده است تا از نزدیک شدن سلاح های ایرانی به مرزهای خود جلوگیری کند. ال مانیتور پیشتر گزارش داده بود که ایالات متحده از سال از کارزار حملات هوایی اسرائیل 2018 پشتیبانی اطلاعاتی و نظامی کرده است.

گیلا گملیل، وزیر محافظت از محیط زیست اسرائیل، اوایل ماه جاری میلادی ایران را در پی نشت گسترده نفتی که به سواحل سرزمین های اشغالی نیز رسید، به «تروریسم محیط زیستی» متهم کرد. دولت اسرائیل اندکی پس از آنکه نفت نشت شده به 90 درصد از ساحل های سرزمین های اشغالی رسید، همه توان خود را برای تهیه و ارائه گزارشی درباره ریشه نشت صادر کرد.

ایالات متحده بارها در سال 2019 ایران را به حملات و مین گذاری در خلیج فارس علیه کشتی های نفتکش تجاری متهم کرد. این حوادث باعث ایجاد تنش شدید بین واشنگتن و تهران شدند و نهایتا به شلیک موشک و حملات هوایی «تلافی جویانه» در عراق انجامیدند که جدی ترین آنها ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران، توسط دولت ترامپ و حمله موشکی تهران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق بودند.

ژنرال کنت فرانک مک کنزی، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، گفت که استقرار ارتش آمریکا در منطقه مانع حملات بعدی ایران شده است. با این حال، حملات گروه های شبه نظامی متحد ایران در منطقه به پایگاه های نظامی بین المللی و آمریکایی در عراق و به زیرساخت های نفتی در عربستان سعودی ادامه دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ماه گذشته ایران را به دست داشتن در انفجار در یک کشتی باری متعلق به یک تاجر اسرائیلی متصل به رئیس اطلاعات متهم کرد.

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

منبع:http://irdiplomacy.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟