خشم اجتماعی و تعمیق بحران سیاسی در الجزایر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اعتصابات، بیکاری، فقر، کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت ها، خشم اجتماعی را در الجزایر که از بحران اقتصادی رنج می برد و شیوع کرونا آن را پیچیده تر کرده، شعله ور کرده است.

القدس العربی در مطلبی با عنوان «خشم اجتماعی بحران سیاسی در الجزایر را عمیق می کند»، آورده است: اعتصابات، بیکاری، فقر، کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت‌ها خشم اجتماعی در الجزایر که از بحران اقتصادی به سبب کاهش قیمت نفت رنج می‌برد و شیوع کرونا آن را پیچیده‌تر کرده، شعله ور کرده است.

القدس العربی می‌نویسد: باید به این موارد، بحران سیاسی که از دو سال قبل شروع شده است هم بیافزاییم.

دالیا غانم پژوهشگر مرکز کارنگی گفت: اوضاع اقتصادی در الجزایر روز به روز بدتر می‌شود و به فقیر شدن قشر بیشتری از ساکنان و افزوده شدن بر شمار بیکاران منجر می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت که همه شواهد و داده‌های اقتصادی قرمز و هشدار دهنده استدالیا غانم پژوهشگر مرکز کارنگی گفت: اوضاع اقتصادی در الجزایر روز به روز بدتر می‌شود و به فقیر شدن قشر بیشتری از ساکنان و افزوده شدن بر شمار بیکاران منجر می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت که همه شواهد و داده‌های اقتصادی قرمز و هشدار دهنده است.

غانم خاطرنشان می‌کند مسئله اجتماعی که در جریان موج اول جنبش در سال ۲۰۱۹ وجود نداشت با اعتراضات سیاسی ارتباط نزدیکی پیدا کرده است.

القدس العربی نوشت: در دسامبر گذشته محمد شریف بن میهوب یکی از وزیران الجزایری اعلام کرد که بحران بهداشتی سبب از دست رفتن ۵۰۰ هزار فرصت شغلی شده است.

به گفته وزیر کار الجزایر الهاشمی جعبوب، تعطیلی کارخانه‌های مونتاژ اتومبیل، به دنبال رسوایی‌های فساد مالی و توقف واردات لوازم برقی خانگی، بیش از ۵۰ هزار شغل در سال ۲۰۲۰ را از بین برده است.

القدس العربی به تلاش کارگران شرکت‌هایی که مدیران آنها به اتهام فساد فراگیر دوره ریاست جمهوری عبدالعزیز بوتفلیقه (۱۹۹۹-۲۰۱۹)، به زندان افتاده اند و تلاش آنها برای حقوق معوقه شان اشاره کرده است.

طبق گزارش این رسانه، صندوق بین المللی پول میزان بیکاری در الجزایر را ۱۴ درصد اعلام کرده است.

اعتراضات در برخی بخش‌ها کار را برای دولت الجزایر سخت کرده است

القدس العربی می‌نویسد: از نشانه‌های نگران کننده برای نظام الجزایر، جنبش‌های اجتماعی در بخش‌های دولتی مانند پست، آموزش و اداره مالیات و راه آهن و بخش بهداشت و درمان است.

این رسانه گزارش داد: تعمیق بحران اقتصادی ناشی از کاهش درآمدهای نفتی در ماه رمضان مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

یک کارمند بازنشسته آموزش و پروش الجزایری ضمن ابراز خشم درباره این وضعیت می‌گوید:یک کارمند بازنشسته آموزش و پرورش الجزایر: هر سال چند ماه قبل از فرا رسیدن ماه رمضان، دولت وعده می‌دهد که همه چیز بر وفق مراد است اما هر سال این وضع تکرار می‌شود و وعده می‌شنویم و کمبودها پابرجاست هر سال چند ماه قبل از فرا رسیدن ماه رمضان، دولت وعده می‌دهد که همه چیز بر وفق مراد است اما هر سال این وضع تکرار می‌شود و وعده می‌شنویم و کمبودها پابرجاست.

القدس العربی نوشت: بسیاری از خانواده‌ها که وضع اسفناکی دارند، راه درمان را مراکز خیریه که مواد مجانی به قشرهای محروم می‌دهند، می‌دانند. بسیاری از الجزایری مجبور به کاهش هزینه‌های خود شده اند.

این رسانه می‌نویسد: در برابر گرانی شدید سیب زمینی که قیمت هر کیلوگرم آن در الجزایر به ۱۰۰ دینار می‌رسد، مقامات، مقادیر زیادی از این محصول به بازار فرستاده اند تا قیمت را زیر ۵۰ دینار در هر کیلو بیاورند.

بوبکر سلامی کارشناس امور اقتصادی می‌گوید: نبود نظارت و اقدامات بازدارنده ضد کلاهبرداران سبب دلال بازی شده است. قوانین وجود دارد اما اجرایی نمی‌شود.

مصطفی زبدی رئیس اتحادیه حمایت از مصرف کنندگان بر ضرورت تنظیم بازار تاکید دارد.

القدس العربی می‌نویسد: در حالی که عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر انتخابات زودهنگام پارلمانی اعلام کرده است اما جبهه سوسیالیسم از قدیمی ترین احزاب مخالف مراتب تاسف خود را از اوضاع الجزایری‌ها اعلام کرد و گفت: ما امروز حق داریم که در کفایت حاکمان کنونی کشور شک کنیم. آنها توان حفظ قدرت خرید مردم و نیز توقف تورم و ثبات نرخ ارز ملی را ندارند.

 

منبع:https://www.mehrnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟