شانس نتانیاهو برای ماندن در قدرت!

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در نتیجه تحولات اخیر، سپهر سیاست در اسرائیل می‌رود که دستخوش تغییراتی شود که ممکن است بنیامین نتانیاهو را در قدرت ماندگارتر کند. درگیری‌های شدید عربی یهودی در شهرهای مختلف اللد، رهط، عکا، حیفا، ام الفحم و غیره در روزهای اخیر موجب تغییر موضع برخی رهبرانِ راستگرایان تندروِ بریدهِ از نتانیاهو شده است.

این طیف از راستگرایان با هدف حذف نتانیاهو از قدرت با راست میانه و چپ ائتلاف کرده بودند، اما تداوم این ائتلاف در سایه این درگیری‌ها دشوار به نظر می‌رسد؛ از آن جهت که پایگاه اجتماعی احزاب نفتالی بنت، ساعر و لیبرمن به شدت موضعی نژادپرستانه علیه جامعه عربی دارد و چون درگیری‌های کنونی اختلاف و شکاف قومیتی در اسرائیل را به حد بالایی رسانده است، این خاستگاه به هیچ وجه روی خوشی به تداوم ائتلاف این احزاب با راست میانه و چپ‌ها نشان نمی‌دهد و به شدت منتقد آن شده است.
از این رو، ادامه ائتلاف این احزاب راستگرا با یائیر لاپید برای آن‌ها و رهبران شان بسیار هزینه‌ساز است و موجب تضعیف پایگاه اجتماعی آن‌ها می‌شود. خروج بنت از ائتلاف ضد نتانیاهو نیز به این عامل باز می‌گردد.
حال باید منتظر ماند و دید گدعون ساعر و آویگدور لیبرمن چه موضعی خواهند گرفت؟ و آیا بنت با موضع جدید خود به طور کامل به بلوک نتانیاهو می‌پیوندد؟ و آیا این تحولات به شکل پیش خواهد رفت که معادلات داخلی قدرت را به کلی دستخوش تغییر کند که ماندن نتانیاهو را در قدرت تضمین کند؟

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟