بازداشت یک خبرنگار برای پوتین و لوکاشنکو چه تبعاتی دارد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تبعات اقدام بلاروس در فرود اجباری یک هواپیمای تجاری در خاک خود همچنان ادامه دارد. این اتفاق روز یکشنبه رخ داد. مقامات بلاروس تصمیم گرفتند برای بازداشت یکی از خبرنگاران منتقد خود هواپیمای خطوط هوایی رایان‌ایر را که به مقصد لیتوانی در حال پرواز بود، وادار کنند در مینسک فرود بیاید.

تا به اینجای کار مسکو اعلام کرده قصد ندارد در موضوعی که به بلاروس و اتحادیه اروپا مربوط است دخالت کند اما به نظر می‌رسد هدف اصلی مسکو این است که صبر کند و ببیند روند اتفاقات به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت. مسکو پیش‌تر هم از استراتژی صبوری استفاده کرده بود؛ سال گذشته هنگامی که اعتراضات علیه لوکاشنکو آغاز شد، مسکو در ابتدا تنها نظاره‌گر بود و تنها زمانی وارد عمل شد که کار به جای باریک کشید.

تنها امید مسکو می‌تواند این باشد که اتحادیه اروپا همین میزان از تحریم‌ها را کافی بداند و تصمیم نگیرد به واسطه برخورد با لوکاشنکو تحریم‌هایی را نیز متوجه مسکو کند. در این میان البته انگلیس موضعی سرسختانه علیه مسکو در پیش گرفته است. این کشور علاوه بر اینکه اخیرا اعلام کرده روسیه را دشمن شماره یک و تهدید نخست خود به حساب می‌آورد، قصد دارد تحریم‌هایی را علیه خطوط لوله نورد‌ استریم 2 و یامال-اروپا به اجرا بگذارد. روسیه از طریق این دو خط لوله انرژی خود را به اروپا صادر و نکته جالب اینکه خط لوله یامال-اروپا از خاک بلاروس عبور می‌کند.

می‌توان گفت مسکو بر سر یک دوراهی قرار گرفته است؛ دوراهی که به دلایل اقتصادی، بسیار تمایل دارد از آن اجتناب کند، مسکو از یک‌سو مجبور است بلاروس را از وضعیتی که گرفتار آن است نجات دهد و از سوی دیگر به هیچ‌وجه تمایل ندارد به خاطر انجام این کار بیشتر از گذشته با اروپا دچار تنش شود.

مساله اصلی و سوال اساسی در اینجا این است که واکنش اروپا چگونه می‌تواند بر روسیه و همچنین دولت و مخالفان بلاروس تاثیر بگذارد؟ مسکو هرگونه تهدید علیه بلاروس را تهدیدی علیه خود می‌داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟