عربستان سعودی در جعرانه منبع آب استراتژیک می‌سازد

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

شرکت مشارکت آب سعودی (SWPC) ، متولی اصلی پروژه‌های آب و فاضلاب در عربستان، قصد دارد پروژه مخزن استراتژیک مستقل آب جعرانه در منطقه مکه را توسعه دهد.

به نوشته وب‌سایت زاویه، شرکت مشارکت آب سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پروژه پس از ساخت ظرفیت ذخیره ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب را دارد و اجرای آن شامل تمام زیرساخت‌ها و امکانات مربوطه خواهد بود.

گفته می‌شود که این پروژه به‌منظور ساخت و ساز، بهره‌برداری و انتقال طراحی می‌شود و پس از اجرای مناقصه، پیشنهاد دهنده موفق می‌بایست از طریق یک شرکت در آن ادغام شود. بر اساس این توافق‌نامه قرار است در این پروژه ظرفیت تأمین آب برای ۳۰ سال پیش‌بینی شود.

بنا بر برنامه توسعه چشم‌انداز ۲۰۳۰، عربستان سعودی قصد دارد برای بهبود انعطاف‌پذیری در بخش آب و پاسخ به شرایط اضطراری و اختلالات احتمالی، با اجرای این پروژه امکان ذخیره آب را به‌اندازه ۷ روز تقاضای آب حجاج افزایش دهد.

 

مطابق با بیانیه منتشر شده، عربستان سعودی قصد دارد ۸۰ درصد از تقاضای حداکثری دوران حج را از طریق این پروژه تأمین کند که ۳۰ درصد آن از طریق آب شیرین‌کن‌ها به دست می‌آید.
از زمان انتصاب شاهزاده محمد بن سلمان، عربستان سعودی پروژه‌های گسترده‌ای را با عنوان چشم‌انداز ۲۰۳۰ آغاز کرده است. محیط زیست، آب و تأمین انرژی از مهم‌ترین بخش‌های این طرح است.

کارشناسان محیط زیست معتقدند که وجود فضای سبز متناسب با اقلیم می‌تواند در حفظ رطوبت و کیفیت خاک مؤثر باشد.

به دلیل اینکه اکثر خاک عربستان سعودی بیابانی است و مدیریت آب برای این کشور بسیار مهم است، عربستان اعلام کرد که قصد دارد در راستای کاهش انتشار کربن، مبارزه با آلودگی و جلوگیری از تخریب زمین در دهه‌های آینده بیش از ۱۰ میلیارد اصله درخت در بیابان بکارد.

همچنین، این عربستان سعودی اعلام کرده بود که درختان محلی که به آبیاری کمتری نیاز دارند را برای این طرح استفاده خواهد کرد. برای مثال در مناطق شهری، از بذر ابر و آب بازیافتی استفاده می‌شود. طرح سبز سعودی بخشی از برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و بهبود کیفیت زندگی در این کشور است.

پیش از این، ولیعهد سعودی از «ابتکار سبز عربستان سعودی» و «ابتکار سبز خاورمیانه» که هر دو به‌منظور محافظت از سرزمین‌های عربستان و منطقه تهیه و تنظیم شده، رونمایی کرده بود.

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟