گسست از برجام؛ ماموریت بنت در سفر به واشنگتن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گسست از برجام؛ ماموریت بنت در سفر به واشنگتن
نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه 5 شهریور پس از گذشت حدود یک ماه و نیم از رسیدن به مقام نخست وزیری اولین دیدار رسمی خود در این سمت را با جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید انجام داد. این دیدار که به علت حمله تروریستی در فرودگاه کابل یک روز به تاخیر افتاد، بر روی مساله ایران، فلسطین و نحوه مدیریت روابط بین واشنگتن و تل آویو متمرکز بود.

 این ملاقات در شرایطی غیر معمول انجام شد، به این علت که درست در بحبوحه مهم ترین بحران اخیر سیاست خارجی دولت بایدن یعنی خروج آمریکا از افغانستان صورت گرفت. شاید مسائلی از قبیل خروج از افغانستان و تقویت همکاری با چین یادآور این باشد که رژیم صهیونیستی جزو اولویت ‌های دولت فعلی آمریکا در ماه ‌ها یا سال ‌های آینده نمی ‌باشد، اما با وقوع جنگ 11 روزه بین گروه ‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی پس از 7 سال و همچنین تشدید تنش میان ایران و اسرائیل، رییس جمهوری آمریکا می ‌داند بحران ‌های خاورمیانه غیر قابل اجتناب است.

با توجه به اظهارات مطرح شده توسط بایدن و بنت در ملاقات آنها در کاخ سفید می‌ توان تفاوت ‌های ملموسی بین سیاست‌ های دو رهبر مشاهده کرد؛ بنت مخالف تلاش‌ های آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ ای با ایران است و رویای گسترش شهرک‌ ها در کرانه باختری را در سر می‌پروراند. همچنین عدم اشاره به مساله فلسطین توسط بنت در دیدار با بایدن نشان داد که با وجود همکاری با احزاب چپ و میانه در دولت این موضوع دست کم از نقطه نظر وی اهمیتی ندارد.

                                                 نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی

با وجود حمایت دولت بایدن از حقوق برابر میان فلسطینی‌ ها و اسرائیلی ‌ها به نظر می‌رسد دولت بایدن در حال حاضر به علت نو پا بودن دولت جدید اسرائیل و شکنندگی کابینه قصد فشار به آنها برای ادامه مذاکرات صلح بین فلسطینی ‌ها و اسرائیلی ‌ها را نداشته باشد و صرفا بر روی موضع خود برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی تاکید می‌کند. در بیانیه ‌های کاخ سفید هم هیچ اشاره ‌ای به مخالفت بایدن با گسترش شهرک‌ های یهودی نشین در اراضی اشغالی نشده و تنها رئیس جمهوری آمریکا بر اهمیت خودداری از اقدامات تنش زا تاکید کرده است.

اما در مورد موضوعی مانند ایران به عنوان هسته اصلی ملاقات بین بایدن و بنت، مسائل پشت پرده ‌ای وجود دارد که از دید عموم پنهان است. براساس اخبار منتشره برخی رسانه ها، بنت با بایدن بر سر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ‌ای و مهار رفتار خصمانه جمهوری اسلامی در خاورمیانه به توافق رسیده است. منابع دیپلماتیک پس از دیدار رهبران آمریکا و رژیم صهیونیستی در کاخ سفید از رویکرد بنت در قبال ایران با عنوان «مرگ با هزاران بریدگی» پرده برداشتند که در آن اسرائیل سعی خواهد کرد از طریق ترکیب اقدامات نظامی و دیپلماتیک متعدد علیه ایران، این کشور را کنترل کند. رژیم صهیونیستی پیش تر بدون تایید بایدن در این مسیر گام برداشته اما این رژیم بسیار علاقمند به همکاری و جلب حمایت آمریکا در این مسیر است.

دیدار نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی با جو بایدن

     دیدار نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید 5 شهریور 1400

رئیس جمهوری آمریکا نیز متعهد شد که ایران هرگز به سلاح هسته ‌ای دست نمی‌یابد و به گفته او اگر دیپلماسی در مواجهه با ایران شکست بخورد ایالات متحده آماده انتخاب گزینه‌ های دیگر است. این بخش از اظهارات بایدن بسیار مورد توجه بنت قرار گرفت و سبب شد تا نخست وزیر رژیم اشغالگر از رئیس جمهوری آمریکا قدرانی نماید. هرچند که از ادامه صحبت‌ ها می‌توان دریافت که اختلاف نظرهایی بین دو طرف بر سر نحوه تقابل با ایران وجود دارد.

منابع آگاه به پایگاه خبری آکسیوس اعلام کردند که بنت در جلسه روز جمعه (5 شهریور 1400) در کاخ سفید به بایدن گفته اگرچه مخالف بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران است، اما همانند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق به صورت علنی کارزاری علیه این مساله به راه نمی‌اندازد.

روندهای پیش روی اتحاد واشنگتن- تل آویو در مواجهه با تهران

اگر شکست مذاکرات وین را مفروض قرار دهیم احتمالا جمهوری اسلامی ایران به پیشرفت برنامه هسته‌ای خود خارج از چارچوب توافق ادامه می ‌دهد. در این صورت حتی اگر بایدن وعده خود در مورد استفاده از «گزینه‌های دیگر» را محقق کند مشخص نیست این گزینه ‌ها رژیم صهیونیستی را راضی نگه دارد. با توجه به گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز در مورد اینکه رژیم صهیونیستی هماهنگی‌ های اطلاعاتی با آمریکا را تنها دو ساعت پیش از انجام عملیات علیه برنامه هسته ‌ای ایران انجام می ‌داد این امکان وجود دارد که افزایش غنی سازی اورانیوم تا بیش از 60 درصد توسط ایران، اسرائیل را مستقلا به فکر انجام حملات پیچیده تر علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بیندازد.

در همین راستا یوسی کوهن رییس سابق موساد نیز  در یادداشتی نوشت که برنامه ایران برای توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی سازی اورانیوم در تاسیسات زیر زمینی فردو و نطنز، این کشور را هرچه بیشتر به سلاح هسته ‌ای نزدیک می‌سازد. از سوی دیگر روزنامه اسرائیل هیوم هم گزارش داده که ایران ممکن است در زمستان جهان را با دستیابی به سلاح هسته‌ ای غافلگیر کند. این نشانه ‌ها حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی احتمالا بیش از پیش بر روی ایران و نابودی زیرساخت‌ های هسته‌ای کشور به ویژه در فردو و نطنز تمرکز خواهد کرد.

  

رژیم صهیونیستی از سوی دیگر بر این باور است که تلاش مستمر دولت بایدن برای بازگشت به برجام به ضرر اسرائیل تمام می‌ شود و به سرعت به دنبال مقابله با آنهاست. همچنین این نگرانی در میان صهیونیست‌ ها موج می ‌زند که شاید آمریکا مانند افغانستان به زودی از عراق نیز خارج شود و با ایجاد خلا راه گسترش نفوذ برای جمهوری اسلامی ایران در همسایگی‌ اش را باز بگذارد.

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟