تعدد هیات‌های بین‌المللی ناظر بر انتخابات عراق چه تاثیری دارد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تعدد هیات‌های بین‌المللی ناظر بر انتخابات عراق چه تاثیری دارد؟
پس از اعلام آمادگی هیات‌ متعدد بین‌المللی برای نظارت بر انتخابات آتی عراق، در میانه نگرانی‌ها از گزارش‌های منفی بین‌المللی و بازتاب آن بر عراق، کارشناسان تصریح کردند که تعدد نظارت‌ها تاثیری در نتیجه و نحوه برگزاری انتخابات ایجاد نخواهد کرد.

 پس از اعلام هیات اتحادیه اروپا در آغاز فعالیت در نظارت بر انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در کنار تیم‌های بین‌المللی دیگر نظیر تیم تشکیل شده توسط شورای امنیت و یا هیات سازمان ملل در عراق (یونامی)، در میانه نگرانی‌ها از گزارش‌های منفی بین‌المللی و بازتاب آن بر عراق، متخصصان تصریح کردند که تعدد نظارت‌ها تفاوتی در نتیجه و نحوه برگزاری انتخابات ایجاد نخواهد کرد.

در همین رابطه، «نبراس ابوسوده»، دستیار سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق در گفت‌وگو با العالم الجدید تصریح کرد: همه هیات‌های خارجی با وجود اختلاف در نامگذاری‌ها، نهادهایی برای نظارت بر انتخابات پارلمانی هستند و کمیساریا خود برای حضور این هیات‌ها برنامه‌ریزی کرده است.

ابوسوده افزود: این هیات‌ها با هماهنگی کمیساریای عالی انتخابات به امر نظارت بر انتخابات آتی خواهند پرداخت و سپس گزارشی به نهادهای بالادستی خود ارائه خواهند کرد و کمیساریا نیز به این هیات‌ها به عنوان ناظران رسمی بین‌المللی نگاه می‌کند و اطلاعات مربوط به فرایند انتخاباتی و مراکز رای‌گیری را در اختیار هیات‌های مذکور قرار می دهد.

«فیولا فون کرامون»، رئیس هیات نمایندگی اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات پیش از آغاز فعالیت این هیات برای نظارت بر انتخابات خبر داده و تاکید کرده بود این هیات به نظارت بر انتخابات و نه مداخله در آن خواهد پرداخت.

دستیار سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق اظهار داشت: فعالیت این هیات‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارد و همه یک نقش را ایفا می‌کنند و گزارش‌هایی به نهادهای مسئول خود ارائه می‌دهند.
وی با بیان اینکه این هیات‌ها هزینه حضور خود را در عراق را متقبل می‌‍شوند، اظهار داشت: کمیساریای عالی انتخابات به این هیات‌ها اجازه می‌دهد تا با آزادی کامل و بدون هیچ محدودیتی به همه مراکز وابسته به این کمیساریا سرکشی کنند اما در عین حال این هیات‌ها حق ارائه شکایت را ندارند زیرا گروه مشارکت‌کننده در فرایند انتخاباتی نیستند.

در همین ارتباط، پس از مشخص شدن زمان برگزاری انتخابات زودهنگام، اختلافات و جنجالی درباره تفاوت دو واژه «المراقبه/نظارت» و یا «الاشراف/سرپرستی» بین‌المللی بر انتخابات مطرح شده بود و برخی سیاسیون سرپرستی بین‌المللی بر انتخابات را توهین به عراق قلمداد کردند چرا که عراق کشوری دارای حاکمیت مستقل است اما در اصل باید گفت که «الاشراف یا سرپرستی» به معنای مداخله مستقیم در مدیریت انتخابات و حق اعتراض به هر گونه تصمیم کمیساریا است اما «المراقبه/نظارت» تنها به معنای پیگیری روند انتخابات از حیث تطابق آن با معیارهای بین‌المللی دموکراسی است.

وزارت امور خارجه عراق در 27 ماه مه از موافقت شورای امنیت برای ارسال تیمی برای نظارت بر انتخابات خبر داد و تاکید کرد: این تصمیم برای تقویت نظارت بر انتخابات همراه با پایبندی و تعهد کامل به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور است.

از سوی دیگر، «عادل اللامی»، کارشناس امور انتخاباتی عراق هم به العالم الجدید گفت: در همه انتخابات‌های عراق تقریبا 3 نوع نظارت وجود داشت؛ نظارت بین‌المللی که شامل نمایندگان سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی بود، نظارت محلی که شامل نهادهای مدنی از جمله اتحادیه وکلا بود و نظارت گروه‌های سیاسی که بر خلاف دیگر نهادهای نظارتی می‌توانستند شکایت یا اعتراض کنند.

اللامی اظهار داشت: نظارت بین‌المللی طبیعتا نوعی مقبولیت بین‌المللی به انتخابات عراق می‌بخشد و هیچ تاثیری بر نتایج آن ندارد، کمیساریای عالی انتخابات و دیگر نهادهای عراقی می‌توانند از ملاحظات و گزارش‌های هیات‌های بین‌المللی برای رفع کاستی‌ها و شفافیت هر چه بیشتر انتخابات استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اگر این هیات‌های بین‌المللی گزارش‌هایی غیر مثبت درباره انتخابات به نهادهای بالادستی خود ارائه کنند، بازتاب منفی بر عراق خواهد داشت زیرا بغداد خود رسما برای حضور این نهادها دعوت به عمل آورده است.

اللامی اظهار داشت: این هیات‌ها در کار کمیساریای عالی انتخابات مداخله نمی‌کنند و تنها به نظارت بر عملکرد این نهاد در همه مراحل انتخاباتی بسنده می کنند به ویژه درخصوص شکایت‌ها درباره نحوه برگزاری و یا نتایج انتخابات که به کمیساریا ارائه می شود و اینکه آیا کمیساریا در این باره بر اساس معیارهای بین‌المللی عمل می‌کند یا نه.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق قرار است در 10 اکتبر آتی برگزار شود.

 


منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟