چرا امیر کویت اختیارات خود را به ولیعهد واگذار کرد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
به موجب قانون اساسی کویت، امیر کشور در صورت بیماری یا سفر به خارج از کشور می‌تواند اختیارات خود را به ولیعهد واگذار کند.

تنها اندکی بعد از صدور حکم عفو برای شماری از مخالفان و استعفای دولت، امیر کویت در چارچوب اختیارات قانونی خود، بخشی از مسئولیت‌ها و اختیارات خود را به ولیعهد واگذار کرد.

روز دوشنبه (15 نوامبر) دربار کویت اعلام کرد که امیر کویت «موقتا» بخشی از اختیارات خود را به ولیعهد واگذار کرده است.

در حکم امیر کویت آمده که اختیارات واگذار شده به ولیعهد شامل مشورت‌های مرسوم برای انتخاب نخست‌وزیر و پذیر استعفای رئیس و اعضای دولت و برکناری آنها و پیشنهاد قوانین به مجلس و صدور و تأیید احکام و امضای معاهده‌های بین‌المللی می‌شود.

دولت کویت به ریاست صباح الخالد هفته گذشته در تلاش برای «جلوگیری از ایجاد بحران سیاسی جدید میان دولت و مجلس» استعفای خود را تقدیم کرد.

«عبدالعزیز السلطان»، تحلیلگر سیاسی کویتی، تأکید می‌کند که واگذاری بخشی از اختیارات امیر به ولیعهد کاملا قانونی است که پیش ز این سابقه داشته است.

به گفته السلطان به موجب قانون اساسی کویت، امیر کشور در صورت بیماری یا سفر به خارج از کشور می‌تواند اختیارات خود را به ولیعهد واگذار کند.

او می‌افزاید که این اقدام امیر کویت آن‌قدر مرسوم بود که هیچ جنجالی درون کویت به پا نکرد.

السطان تأکید می‌کند که کویت یک کشور قانون‌مند و با نظام حقوقی و سیاسی و اداری پیشرفته است و همه مسائل قانونی در قانون اساسی کشور به روشنی مطرح شده است.

امیر کویت به علت وضعیت سلامتی خود چند بار سفرهای طولانی به خارج از این کشور داشته که در این سفرها اختیارات وی به صورت اتوماتیک به ولیعهد منتقل می‌شود.

در ژوئیه گذشته امیر کویت در سفری به آلمان تحت درمان قرار گرفت که اعلام شد درمان وی «موفق بوده و ادامه خواهد یافت».

«صالح المطیری»، رئیس مرکز مطالعات سیاسی المدار، تأکید می‌کند که پزشکان به امیر کویت توصیه کرده‌اند که از فعالیت‌های روزمره خود بکاهد و تصمیم امیر درباره کاهش اختیارات در این راستاست و البته کاملا طبیعی است.

«رشید الفعم»، روزنامه‌نگار پارلمانی کویت، تأکید می‌کند که انتقال برخی اختیارات امیر به ولیعهد تغییری در فضای سیاسی کویت ایجاد نمی‌کند چون به گفته وی «نظام حکومت در کویت از ثبات لازم برخوردار است».

بر اساس ماده 7 قانون ولایت عهدی کویت، ولیعهد در انجام مسئولیت‌های قانونی امیر در صورت سفر وی به خارج از کشور از همان اختیارات وی برخوردار است.

در این قانون تأکید شده که امیر می‌تواند در هر یک از مسائل مربوط به اختیارات خود از ولیعهد خود کمک بگیرد.

شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح در 29 سپتامبر 2020 به مقام امیر کویت انتخاب شد. او در 7 اکتبر همان سال، «مشعل الاحمد» را به عنوان ولیعهد خود انتخاب کرد و مجلس کویت نیز به اتفاق آرا این انتخاب را تأیید کرد.

ولیعهد کویت (60 ساله) و برادر ناتنی امیر فعلی کشور است. او در کویت و در دانشکده نظامی هندن انگلستان تحصیل کرده و نایب رئیس نیروهای گارد ملی کویت بوده است.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟