درس واقعی فروپاشی دولت افغانستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
افغانستان بار دیگر به همه ثابت نمود که حتی یک ابرقدرت نمی‌تواند در جنگی علیه گروه نیابتی پیروز شود؛ مادامی‌که از تقابل و رویارویی با قدرت حامی و پشتیبان آن خودداری می‌کند.

اندیشکده صهیونیستی مرکز مطالعات استراتژیک بگین سادات در تحلیلی به قلم جاناتان آریل می‌نویسد: «افغانستان بار دیگر به همه ثابت نمود که حتی یک ابرقدرت نمی‌تواند در جنگی علیه گروه نیابتی پیروز شود؛ مادامی‌که از تقابل و رویارویی با قدرت حامی و پشتیبان آن خودداری می‌کند. بذر خروج تحقیرآمیز ایالات‌متحده از افغانستان هنگامی ریخته شد که این کشور از تقابل و رویارویی با پاکستان؛ حامی و پشتیبان اصلی طالبان اجتناب نمود. ایالات‌متحده برای اعمال فشار بر پاکستان از اهرم قدرت و نفوذ فراوانی برخوردار است که برای نمونه می‌توان به اعمال تحریم‌های اقتصادی و حمایت از هند در جریان کشمیر اشاره کرد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • علی‌رغم تلاش‌های مستمر اسرائیل در هدف قرار دادن نیروهای نیابتی ایران در سوریه، اما همچنان تهدیدات آن‌ها بسیار بالا است. اگرچه آن‌ها در عرصه نظامی قادر به شکست اسرائیل نیستند؛ ولی می‌توانند هزینه‌های راهبردی اسرائیل را افزایش دهند. تا زمانی که رهبر ایران بر این عقیده باشد که تا آخرین قطره خون لبنانی‌ها می‌تواند منافع و بقای رژیم خود را تأمین کند، این مسئله تغییر نخواهد کرد. اگرچه اسرائیل از بعد نظامی توانایی نابودی کامل حزب‌الله را دارد ولی برای تحقق این هدف باید نیمی از لبنان نابود شود؛ زیرا حزب‌الله تنها دولتی در داخل کشوری است که از خود دولت مشروع قدرتمندتر است. از بعد نظامی می‌توان به این هدف رسید؛ ولی فاجعه انسانی و افکار عمومی منفی گسترده‌ای ایجاد می‌کند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«اسرائیل باید سیاست خود را بر مهار و مدیریت بنا سازد؛ زیرا پیامدهای اقتصادی، سیاسی و نظامی جنگ بسیار بالا است. اولویت اسرائیل باید اطمینان از عدم دستیابی به وضعیتی باشد که گروه‌های نیابتی از یک حامی مسلح به سلاح اتمی برخوردار باشند. اسرائیل باید سیاست و راهبرد خود را نه بر اساس مهار تهدید بلکه بر خنثی‌سازی تهدید یعنی مقابله با ایران تدوین کند. هرچقدر هزینه‌های چنین سیاستی سنگین باشد، واضح است که هزینه‌های اتخاذ نکردن چنین سیاستی، در آینده‌ای نه‌چندان دور، بسیار بیشتر خواهد بود.»

 

 

https://besacenter.org/the-real-lesson-of-the-afghanistan-debacle/

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟