پاشنه آشیل ایران

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در مورد نسل جدید طالبان که به‌تازگی قدرت را در دست گرفته‌اند، ناشناخته‌های زیادی وجود دارد. رهبران طالبان شامل جنگ‌سالاران دولت طالبان در دهه 1990 و شخصیت‌های بسیار جوان‌تر است.

. ساختار گروه شفاف نیست و پر از ابهام می‌باشد و این امر زمینه نگرانی کشورهای منطقه را فراهم کرده است. از نظر ایران، یکی از بدترین سناریوها همیشه این بوده که گروه دولت اسلامی که در افغانستان خود را دولت اسلامی خراسان می‌نامد به قدرت دست یابد. این مسئله نه‌تنها سرمایه‌گذاری‌های ایران را در افغانستان تهدید می‌کند، بلکه مرزهای شرقی ایران را نیز به‌طورجدی در معرض خطر قرار می‌دهد. اندیشکده کارنگی برای صلح بین‌المللی در یادداشت زیر به تبیین و بررسی پیامدهای بحران افغانستان بر منافع و امنیت ملی ایران پرداخته است که به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد.

  • حکومت مطلق طالبان بدون سازوکار تقسیم قدرت هرگز با منافع ملی ایران مطابقت نداشته است. طالبان چند جناحی هستند و ایران سعی کرده با نزدیک شدن به برخی جناح‌ها نفوذ خود را در داخل این گروه افزایش دهد، اما هنوز به‌طورکلی به طالبان با دیده شک و تردید می‌نگرد. اساساً دولت ائتلافی با مشارکت طالبان می‌تواند نتیجه خوبی برای ایران داشته باشد. دولتی که فقط توسط طالبان اداره می‌شود، جنبه‌های ناشناخته بسیاری دارد و می‌تواند نفوذ رقبای عرب ایران در افغانستان را افزایش دهد، جنگ داخلی را در این کشور دامن بزند و منجر به گسترش فعالیت سایر شبه‌نظامیان شود.

افغانستان می‌تواند به پاشنه آشیل ایران تبدیل شود. امنیت مرزهای شرقی برای تهران از اولویت‌هایی برخوردار است که بسیاری از پروژه‌های بازسازی ایران در افغانستان به‌جای مناطق با اکثریت شیعه در استان‌های هم‌مرز با ایران انجام شد. جدا از تفاوت بحران افغانستان و یمن، دولت مرکزی افغانستان هرگز دست‌نشانده یا وابسته به ایران نبوده است. علاوه بر این، در یک جنگ داخلی فرضی افغانستان، ایران نمی‌تواند مستقیماً وارد جنگ شود یا از نیروی هوایی خود به شیوه عربستان در یمن استفاده کند. برخلاف عربستان سعودی که توانست برای جنگ در یمن ائتلافی ایجاد کند، این امکان وجود ندارد که ایران ائتلافی برای ورود به جنگ افغانستان ایجاد کند. همچنین باید توجه داشت که جغرافیای یمن و افغانستان بسیار متفاوت است.

 

https://carnegie-mec.org/diwan/85186

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟