حدود یک سوم کرسی های مجلس عراق در اختیار گروه های سیاسی دارای شاخه نظامی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بیش از 20 جنبش و ائتلاف دارای شاخه نظامی یا نامزدهای فردی که ریاست گروه‌های مسلح درون یا بیرون حشد را بر عهده دارند در انتخابات شرکت کردند.

بر اساس نتایج رسمی انتخابات عراق، نیروهای سیاسی دارای شاخه نظامی و چهره‌های سیاسی وابسته به این شاخه‌ها مجموعاً یک ـ سوم کرسی‌های پارلمان آینده را تشکیل می‌دهند.

این نیروها 16 درصد آرا در انتخابات اکتبر را به دست آوردند.

بیش از 20 جنبش و ائتلاف دارای شاخه نظامی و نامزدهای فردی که ریاست گروه‌های مسلح درون یا بیرون حشد را بر عهده دارند در انتخابات شرکت کردند.

این 20 تشکل، که در حملات راکتی به پایگاه‌های نظامی عراقی و تعقیب فعالان سیاسی نام برخی از آنها در سیاهه متهمان بر زبان‌ها می‌آید حدود 300 نامزد در سراسر عراق معرفی کردند.

حضور این تشکل‌ها بهانه اصلی برخی گروه‌های سیاسی مدنی برای تحریم انتخابات بود. این گروه‌های مدنی می‌گفتند که گروه‌های مسلح عناصر خود و همچنین مردم عادی در مناطق تحت کنترل خود را وادار به رأی دادن به نامزدهای خود می‌کنند.

این تشکل‌ها مجموعا حدود یک میلیون و 600 هزار رأی و 100 کرسی در مجلس (مجموعاً 329 کرسی) به دست آورده‌اند.

سرایا السلام
بزرگ ترین این گروه‌ها جریان صدر به رهبری «مقتدی صدر» است که شاخه نظامی آن به نام «سرایا السلام» سه تیپ (313، 314، 315) در الحشد الشعبی دارد.

جریان صدر (تا پیش از تعیین تکلیف نهایی شکایت‌ها) 73 کرسی یعنی 22 درصد کرسی‌های مجلس و مجموعا حدود 800 هزار رأی به دست آورده است (کل رأی‌ها حدود 10 میلیون بوده است).

شمار نیروهای نظامی این گروه حدود 15 هزار مسلح شمرده می‌شود. هرچند صدر همواره از «ادغام حشد» و «تصفیه آن از گروه‌های سیاسی» و «انحلال گروه‌های مسلح» سخن می‌گوید.

تشکیلات تابع فتح
بعد از جریان صدر، ائتلاف فتح که ریاست آن را «هادی العامری» بر عهده دارد و دربرگیرنده 17 گروه مسلح با حدود 30 هزار نیروی مسلح است جای می‌گیرد.

ائتلاف فتح که متشکل از 6 تشکل سیاسی است 17 کرسی (5 درصد) از کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص داده و مجموعاً حدود 500 هزار رأی آورده است.

شاخص ترین گروه درون ائتلاف فتح سازمان بدر است که از بزرگ‌ترین گروه‌های مسلح درون سازمان الحشد الشعبی است و 13 تیپ با حدود 24 هزار نیروی نظامی دارد.

همچنین جنبش «صادقون» که شاخه سیاسی عصائب اهل حق به ریاست قیس الخزعلی است و 2 تیپ در حشد را با حدود 10 هزار نیروی تشکیل می‌دهد.

«تجمع سند» به ریاست احمد الاسدی هم شاخه سیاسی «کتائب جند الامام» است که یک تیپ در الحشد الشعبی دارد. جنبش «الجهاد و بناء» به ریاست حسن راضی هم شاخه سیاسی سرایا الجهاد است که یک تیپ در حشد دارد.

از سوی دیگر، کتائب حزب الله عراق که حدود 8 هزار نیروی مسلح در قالب تیپ 45 الحشد الشعبی دارد، تحت عنوان «حرکه حقوق» در انتخابات شرکت کرد و یک کرسی به دست آورد. این گروه مجموعاً 101 هزار رأی به دست آورد اما نتوانست بیش از یک کرسی را از آن خود کند.

رئیس این جنبش، فردی به نام «حسین مؤنس» که گفته می‌شود همان «ابوعلی العسکری» نویسندۀ توئیت‌های تند و تیز است.

از دیگر احزاب که برای اولین بار در انتخابات شرکت می‌کند «جنبش ملی عراق» به ریاست محمد شاکر الشمری، از سران کتائب امام علی(ع) است که تیپ 40 الحشد الشعبی را تشکیل می‌دهد و با کسب 25 هزار رأی نتوانست هیچ کرسی‌ای در مجلس به دست آورد.

این گروه همان گروهی است که در ماه اوت گذشته، در پی بازداشت «قاسم مصلح»، با حضور گسترده نظامی در صدد ورود به منطقه خضراء برآمد.

همچنین جریانی به «التحدی» به ریاست فردی به نام «ابوعلی الدراجی» (نام واقعی او دانسته نیست) بیش از هزار رأی در انتخابات کسب کرد و نتوانست به مجلس راه یابد. الدراجی رئیس کتائب ابوالفضل العباس است که در جنگ با داعش حضور داشته اما تابع الحشد الشعبی نیست.

از دیگر گروه‌هایی که از راه یافتن به مجلس بازماندند، حزب «ثأر الله الاسلامی» است.

از حزب «السند» هم که در چارچوب ائتلاف فتح در انتخابات شرکت کرد، «فالح الخزاعی» تنها نامزدی است که به مجلس راه یافته وی معاون جهادی کتائب سیدالشهداء است که پیش از این اقلیم کردستان آن را به دست داشتن در حمله راکتی به فرودگاه اربیل متهم کرد.

گروه های مسلح غیر شیعی
در مناطق دارای اکثریت اهل سنت، 3 نامزد از گروه‌هایی که شاخه نظامی دارند به مجلس راه یافته‌اند.

اولین آنها «فلاح الزیدان»، وزیر کشاورزی سابق، است که بیش از 12 هزار رأی از استان نینوا به خود اختصاص داد و مسئول «حشد اللهیب» از گروه‌های حشد عشایری است.

«عیسی السایر» فرمانده تیپ «درع الفلوجه»، «رافع الفهداوی» از حشد «نخوه النشامی» و «نعیم الکعود رئیس حشد البو نمر سه نامزدی هستند که در این مناطق نامزد شدند اما رأی نیاوردند.

«عبدالرحیم الشمری»، مسئول «حشد النوادر» و نامزد ائتلاف «العقد الوطنی» به ریاست فالح الفیاض از دایره غرب موصل به مجلس راه یافت.

«احمد الجبوری» هم که مسئول «حشد فرسان الجبور» در جنوب موصل است با 6 هزار رأی به مجلس راه یافت.

اقلیت های دینی
جنبش بابلیون که ریاست آن را «ریان الکلدانی»، مسئول گروه نظامی بابلیون، تیپ 50 الحشد الشعبی، بر عهده دارد 4 کرسی از 5 کرسی مسیحیان را به خود اختصاص داده است.

همچنین از میان «گروه شبک» نیز وعد قدو که عضو سازمان بدر است و پیش‌تر فرمانده تیپ 30 حشد شبک در نینوا بوده به مجلس راه یافت.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟