«مرد سایه ها»؛ نگاهی به فعالیت های طحنون بن زاید

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
شیخ طحنون بن زاید آل نهیان متولد ۴ دسامبر ۱۹۶۹ و یکی از شش فرزند ذکور شیخ زاید بن سلطان آل نهیان می باشد. وی در سال ۱۹۹۲ و در اوج جوانی نخستین بانک خلیج فارس را در ۲۳ سالگی افتتاح نمود. وی در سال ۱۹۹۱ به جای دیگر برادر خود شیخ هزاع بن زاید مشاور وقت امنیت ملی امارات برگزیده شد. او پس از کسب تجربه در پست های مختلف تجاری و نظامی در سال ۲۰۱۶ مفتخر به سمت مشاور امنیت ملی در امارات عربی متحده شد. قدرت گیری طحنون بن زاید در امارات را می¬توان هم زمان با اوج گیری سیاست جاه طلبانه شیخ محمد بن زاید در منطقه «منا» عنوان کرد.

در زمان حیات شیخ زاید، طحنون بن زاید بخش معاملات خصوصی و خانوادگی را هدایت می¬کرد؛ اما پس از فوت شیخ زاید بن سلطان در سال ۲۰۰۴ دیگر پسران خانواده همچون منصور بن زاید به سمت مسائل تجاری متمایل شدند .
پس از اعلام رسمی خبر عادی سازی روابط میان امارات عربی متحده و اسرائیل، ما شاهد دیدار دو تن از مقامات در سایه ابوظبی و تل آویو بودیم. در یک طرف یوسی کوهن رئیس سازمان موساد و در سوی دیگر شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت مالی قرار داشت.‌ در نشستی که میان دو طرف در اوت سال گذشته برگزار گردید، پیشنهاد شد تا همکاری های اطلاعاتی به عنوان هسته مرکزی این اتحاد جدید برگزیده شود.‌ تاکید بر این مسئله سبب افزایش توجه به مرد در سایه امارات یعنی طحنون بن زاید شده است.
در دهه پیشین میلادی با ورود جدی طحنون به زاید به سپهر سیاسی امارات، تغییرات شگرفی در مسائل استراتژیک، روابط قدرت، مسائل تجاری و امنیت ملی کشورهای حاشیه خلیج فارس بخصوص عربستان سعودی و قطر حاصل شده است. اکنون ما شاهد ظهور نسلی جوان در حاشیه خلیج فارس هستیم؛ که علاوه بر ذهنیت امنیتی، علاقه فراوانی به دانش فنی و تکنولوژی¬های روز دنیا دارند.
طحنون بن زاید به عنوان امین محمد بن زاید (حاکم واقعی امارات) شناخته می¬شود.‌ او مجموعه ای گسترده از بخش¬های حوزه امنیتی و حتی شرکت های خصوصی را مدیریت می¬کند. وی در حال حاضر مسئول پرونده های مهمی در سیاست خارجی امارات همچون مسئله ایران و بحران یمن است.
همچنین به گفته مقامات امنیتی غربی طحنون بن زاید همکاری اطلاعاتی نزدیکی با آمریکا، انگلیس و روسیه دارد. او در حال حاضر مالک بسیاری از مجموعه های بزرگ در امارات است. طحنون بن زاید رییس هلدینگ دولتی ADQ می باشد که طی دو سال گذشته با سرعتی فراوان تبدیل به یکی از فعال ترین سرمایه گذاران در امارات شده است.
او همچنین رییس First Abu Dhabi Bank است که امروز تبدیل به یکی از بزرگ ترین اعتبار دهندگان به شیخ نشین امارات شده است. مجموعه ای که خاندان حاکم بزرگ ترین سهام دار آن هستند. وی علاقه فراوانی به حوزه فناوری های نوین و هوش مصنوعی دارد؛ بخصوص اقتصاد دانش بنیان، زیرا مسیر وابستگی کمتر به اقتصاد نفتی را ایجاد خواهد کرد.
در ماه ژانویه شیخ طحنون به عنوان رییس Group-42 انتخاب شد.‌ این شرکت در زمینه هوش مصنوعی و پردازش ابری فعالیت می¬کند. اساس موجودیت این شرکت به دلیل برنامه های امنیتی شیخ طحنون شکل گرفته است و وی از بنیان گذاران آن محسوب می¬شود.‌
شرکت G-42 پس از عادی سازی روابط میان امارات و اسراییل، یکی از دفاتر خود را در تل آویو افتتاح نمود. شرکت های وابسته به طحنون بن زاید با تمرکز بر حوزه سلامت های سلامت، فناوری و امنیت غذایی اقدام به مجموعه ای از معاملات و سرمایه گذاری های استراتژیک کرده اند. به عنوان مثال شرکت دریفوس حدود 45 درصد از سهام خود را به صندوق سرمایه گذاری ابوظبی IDQ فروخته است.
این یک توافق بلند مدت برای تامین کالای مربوط به حوزه کشاورزی است.‌ در عین حال برخی کارشناسان معتقدند افزایش حضور خاندان سلطنتی در حوزه تجارت سبب تنگ تر شدن فضا برای فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد تحت سلطه دولت شده است. البته این ویژگی تنها مربوط به امارات نیست و باقی کشورهای خودکامه منطقه نیز این ویژگی را دارند.
در سال ۲۰۱۵ طحنون بن زاید به عنوان فرد در سایه امارات در کنار دیگر کشورهای قدرتمند شبه جزیره عربستان، دست به دخالت نظامی در بحران یمن زد. در ژوئن ۲۰۱۷ به تحریم منطقه ای علیه قطر پیوست که خود یکی از طراحان آن بود.
در بحران لیبی نیز وی با حمایت تسلیحاتی و سیاسی از خلیفه حفتر به خصوص در حمله سال ۲۰۱۹ این ژنرال به طرابلس نقش کلیدی داشت. رسانه ها و کارشناسان خارجی طحنون بن زاید را فردی عمل گرا، ماجراجو و استراتژیست توصیف می¬کنند که نقش بی بدیل در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دارد.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟