نارضایتی عراق از سوریه بابت عدم جلوگیری از نفوذ داعش از مرزها

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مقامات امنیتی و نمایندگان پارلمان عراق، عدم توجه نظام سوریه به کنترل مرزها و بی توجهی نیروهای قسد به این موضوع را از دلایل نفوذ داعش به عراق از خاک سوریه می دانند.

با وجود اظهارات مکرر عراقی ها مبنی بر تداوم عملیات تامین امنیت مرزها با سوریه با حمایت نیروهای ائتلاف بین المللی از طریق نصب برج های مراقبت و دوربین های نظارتی علاوه بر حصارکشی و حفر خندق در طول مرزهای خود با سوریه که به بیش از 600 کیلومتر می رسد، اما هنوز مشکل نفوذ گاه بیگاه عناصر گروه تروریستی داعش به خصوص از طریق استان نینوا در شمال عراق پابرجاست.

مسئولان امنیتی و نمایندگان پارلمان عراق بخشی از مسئولیت نفوذ عناصر داعش به عراق را بر عهده نیروهای نظام سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) می دانند چرا که نوار مرزی مقابل عراق در سوریه از مناطقی در بوکمال و تنف تا دیرالزور و حسکه در شمال شرق سوریه توسط این نیروها کنترل می شود.

به گفته یک مسئول نظامی در بغداد در گفت وگویی با العربی الجدید، نیروهای امنیتی عراق از آغاز ماه آوریل تاکنون، 3 عملیات برای ممانعت از نفوذ عناصر داعش به خاک عراق انجام داده اند که در یکی از عملیات ها در درگیری با عناصر مسلح آنها را مجبور به بازگشت کردند.

این مسئول گفت که اقدام عناصر داعش برای نفوذ از سوریه به عراق هنوز ادامه دارد و اکثریت این افراد از عراقی هایی هستند که در شمال و شمال شرق سوریه حضور دارند.

مسئول مذکور معتقد است اقدام داعش برای نفوذ به خاک عراق، به عدم توجه نظام سوریه و گروه های مورد حمایت آن و همچنین نیروهای قسد به کنترل مرزهای سوریه با عراق است.

وی همچنین اشاره کرد که فساد مالی آشکار و معروف و همچنین عملیات قاچاق در این زمینه وجود دارد که برخی در قبال دریافت مبالغ مالی زیاد اقدام به فراری دادن داعش از سوریه به عراق می کنند.

این مسئول نظامی تصریح کرد با وجود تلاش های داخلی عراق برای ضربه به داعش و دنبال کردن عناصر آن و دستگیر کردن آنها، اما عبور چند مسلح از این گروه تروریستی از سوریه به عراق ممکن است موجب کشته شدن افراد بی گناه از طریق انفجار و حمله شود.

پیش از این نیز «تحسین الخفاجی»، سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق از نظام سوریه برای ضعف در کنترل مرزها انتقاد کرد.

«عباس صروط»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز روز جمعه درباره تداوم نفوذ عناصر داعش به عراق از طریق مرزهای سوریه سخن گفت و تاکید کرد نفوذ داعش به عراق از طریق سوریه هنوز متوقف نشده است.

از طرفی دیگر سرتیپ «طارق العسل»، معاون فرمانده الحشد العشائری در استان الانبار با تاکید بر تداوم نفوذ داعش به عراق گفت برخی از طرف ها از پرونده مرزهای عراق و سوریه سوء استفاده کی کنند و آن را یک پرونده تجاری و اقتصادی می بینند از این رو فساد اداری و مالی پیش می آید که بر امنیت مرزها تاثیر می گذارد.

«کاطع الرکابی»، از نمایندگان پارلمان عراق نیز گفت دولت عراق باید امنیت مرزها را تامین کند و شمار نظامیان در مرزها را به خصوص با توجه به افزایش حملات اخیر داعش، افزایش دهد.

وی افزود، بزرگترین تهدیدی که مرزهای عراق و سوریه با آن مواجه است، نزدیکی اردوگاه الهول به مرز است که هزاران عناصر داعش را در خود جای داده است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟