جنگ شدید در قندهار، هلمند، غزنی و بغلان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

صدها جنگجوی طالبان در دست‌کم سه ولایت قندهار، هلمند و غزنی در جنوب و بغلان در شمال افغانستان، حملات شدیدی را آغاز کرده و پیشرفت‌هایی هم داشته‌اند.

مقام‌های محلی در ولایت قندهار به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که طالبان توانسته‌ کنترل سد دهله، بزرگترین سد افغانستان را به دست گیرند.

سد دهله، بر رود ارغنداب که یکی از شاخه‌های اصلی رود هلمند، بسته شده است و در فاصله ۳۴ کیلومتری شمال شرق شهر قندهار قرار دارد. ارتفاع این سد ۵۵ متر و طول آن، ۵۴۰ متر است و حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد. این سد در گذشته، ۶۴ هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کرد.

جنگ، ماه‌‌ها است که در ژیری و ارغنداب قندهار جریان دارد اما با اعلام جدول زمان خروج نیروهای آمریکایی، شدت گرفته است.

قاری یوسف احمدی،‌ سخنگوی طالبان، گفته است:‌ «ما کنترل سد دهله در ارغنداب را در اختیار گرفته‌ایم.»

حاجی گلبدین، فرماندار محلی، می‌گوید که مقام‌های محلی برای نیروی پشتیبانی به منظور عقب راندن افراد طالبان، درخواست داده بودند اما این نیروها هنوز نرسیده‌اند.

طالبان، در ولایت همجوار هلمند نیز حملات شدیدی به راه انداخته‌اند که به آوارگی هزاران نفر انجامیده است. مقام‌های محلی می‌گویند بیش از هزار خانواده آواره شده‌اند؛ اما پیشرفت طالبان در هلمند ناچیز بوده است.

پس از هفته‌ها، جنگنده‌های آمریکایی برای حمایت از نیروهای افغان در هلمند وارد عمل شدند و تلفاتی را به طالبان وارد کردند.

در ولایت غزنی نیز طالبان از جهت‌های مختلف دست به حمله زده‌اند و در دره قیاق، جغتو و اندر، درگیری مسلحانه همچنان ادامه دارد.

 

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که ظهر امروز در پی حملات هوایی نیروهای افغان در این نقاط، هفت جنگجوی طالبان کشته شده‌اند اما حسن رضا یوسفی، عضو شورای ولایتی غزنی، تاکید دارد که اگر نیروی حمایتی به دره قیاق اعزام نشود، این منطقه به دست طالبان خواهد افتاد.

از سوی دیگر، طالبان توانسته‌اند در ولایت شمالی بغلان پیشروی کنند و کنترل شهر کهنه بغلان را به دست گیرند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع ملی، درگیری در بغلان شب گذشته شروع شد و پنج عضو طالبان از جمله قاری مجید، فرماندار سایه و یاسر، فرمانده طالبان، در این درگیری کشته شدند.

به نظر می‌رسد که همزمان با اعلام زمان خروج بدون قیدوشرط نظامیان خارجی، طالبان به فکر افتاده است که مناطق بیشتری تصرف کند و حملات نظامی را در نقاط مختلف کشور آغاز کرده است.

وزارت کشور اعلام کرده است که در نتیجه درگیری‌های طالبان از شروع ماه رمضان، ۲۰۰ غیرنظامی کشته و ۴۰۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

 

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟