هشدار بلینکن به اسرائیل: شیخ جراح را به حال خودش بگذارید

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در سفر اخیرش به اسرائیل به رهبران این کشور هشدار داد که اخراج خانواده‌های فلسطینی از شرق بیت‌المقدس و درگیری‌هایی که در حرم شریف رخ داد، ممکن است موجب ازسرگیری «تنش، درگیری و جنگ» شود.

باراک راوید، روزنامه‌نگار اسرائیلی در گفت‌وگوی تلفنی با بلینکن به نقل از او نوشته است که مهم‌ترین بخش سفرش به خاورمیانه این بود که به طور مستقیم از اسرائیل و به طور غیرمستقیم از حماس (و به واسطه مصر) شنیده است که هر دو طرف خواستار حفظ آتش‌بس هستند.

وزیر خارجه آمریکا گفته است که در زمان ملاقات با مقام‌های اسرائیلی مسئله «اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌هایی که دهه‌ها در آن ساکن بودند و همچنین درگیری‌ها در محوطه مسجد‌الاقصی» مطرح شد.

او گفت در دیدار با مقام‌های فلسطینی «مسئله تحریک خشونت‌ها یا فراهم کردن امکان پیشبرد خشونت‌ها بدون آنکه مجازاتی در کار باشد» مطرح شده است.

این مصاحبه که در وب‌سایت آکسیوس منتشر شده، می‌گوید که آقای بلینکن نام هیچ‌یک از مقام‌هایی که با آن‌ها گفت‌وگو کرده را عنوان نکرده است.

اردن آخرین ایستگاه سفر خاورمیانه‌ای بلینکن بود و در آنجا با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، ملاقات کرد. مسئله محله شیخ‌جراح و شرق اورشلیم، یکی از محورهای مذاکرات مقام‌های آمریکایی و اردن بود.

 

بلینکن در پرواز بازگشت به آمریکا با وزیران خارجه عربستان سعودی و قطر تلفنی صحبت کرد و خواستار حمایت آنان از تلاش‌های انسان‌دوستانه و بازسازی غزه شد.

بلینکن گفته است که نخستین دستاورد سفرش به خاورمیانه این است که درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها خودبه‌خود از بین نمی‌رود و نیاز به رسیدگی دارد.

او ضمن تأکید بر تمرکز دولت آمریکا بر مسئله فلسطینی‌ها، تصریح کرد که واشینگتن فشار زیادی بر روند صلح نیاورد زیرا شرایط برای هیچ پیشرفتی آماده نبود به ویژه به دلیل روند تشکیل دولت در اسرائیل و تاخیر در انتخابات فلسطینی.

بلینکن گفته است که مسئله فوری، تقویت آتش‌بس در نوار غزه و استفاده از آن به عنوان مبنای ثبات بیشتر در کرانه غربی و بیت‌المقدس است.

وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ «آتش‌بس به تنهایی پایان کار نیست، بلکه ابزاری است برای ایجاد فضا و ایجاد دستاوردهای مثبت بیشتر.»

دولت بایدن مایل است به سرعت وارد بازسازی غزه شود. بلینکن گفته است که روند بازسازی باید با هدایت سازمان ملل، تشکیلات خودگردان فلسطینی و مصر باشد، به طوری که مردم از آن بهره‌مند شوند و نه حماس.

اما دولت اسرائیل می‌گوید بدون بازگشت پیکر سربازان اسرائیلی و آزادی شهروندان اسرائیلی که حماس به اسارت گرفته، اجازه نخواهد داد تا بازسازی غزه آغاز شود. اسرائیل و مصر مرزهای نوار غزه را تحت کنترل دارند.

اسرائیل محدودیت‌های جدیدی را بر کالاهای ورودی به نواز غزه اعلام کرده است. مثلا ورود پودر کاکائو ممنوع شده زیرا جزو کالاهای انسان‌دوستانه محسوب نمی‌شود.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از چرخه خشونت، افزایش فرصت‌ها برای مردم غزه است.

او گفت حماس بر ناامیدی و نبود فرصت تأکید می‌کند. پس بهترین پاسخ ارائه فرصت و اطمینان از نقش تشکیلات خودگران فلسطینی و اسرائیل در افزایش امید و فرصت‌هاست.

بلینکن در مصاحبه با راوید گفت که بازگشایی کنسولگری ایالات متحده در شرق بیت‌المقدس، نه در نظر آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل خدشه‌ای وا‌رد می‌کند و نه به معنی این است که به عنوان پایتخت فلسطینی‌ها به رسمیت شناخته می‌شود.

 

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟