تلاش ابوظبی برای یافتن جایگزین السیسی/ علت تنش در مناسبات امارات و مصر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 منبعی آگاه از جزئیات جدیدی درباره علت اصلی تنش در مناسبات «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر و «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی و پیامدهای آن بر همکاری نظامی و اقتصادی دو کشور پرده برداشت.

منبع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: روابط دو کشور به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی مصر، تحرکات فشرده و محرمانه امارات برای یافتن شخصیتی جایگزینِ السیسی را رصد کردند؛ شخصیتی که بتواند در صورت بروز رخداد یا تحولی دشوار، جای وی را در طرحی از پیش آماده شده بگیرد.

منبع یاد شده افزود: این طرح از 3 سال پیش کلید خورده بود و بعد از لو رفتن، با برکناری «صدقی صبحی»، وزیر دفاع پیشین مصر و «محمود حجازی»، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش خود را نشان داد به طوری که دستگاه‌های اطلاعاتی السیسی موفق به رصد تلاش‌های یک مسئول اماراتی برجسته از میان برداران ولیعهد ابوظبی با حجازی شد که سعی داشت بر سر جایگزین آماده السیسی به توافق برسد.

منبع مذکور اظهار داشت: السیسی این امر را دور زدن خود از سوی هم‌پیمان اماراتی خود قلمداد کرد که به دنبال سرنگونی «محمد المرسی»، رئیس جمهوری اخوانی پیشین مصر با حمایت سیاسی و مالی امارات و دیگر کشورها به قدرت رسید.

این منبع گفت که السیسی همچنین این امر را به مثابه خنجری از پشت توسط محمود حجازی دامادش دانست که از سال 2011 میلادی در همه اتفاقات در کنار وی بوده است.

وی گفت: حاکمان امارات روی حجازی حساب می‌کردند و به دلیل بلندپروازی‌ها و مسئولیت‌های فراتر از جایگاهش که السیسی برای دور کردن خود از بحران‌های احتمالی آتی به وی می‌سپرد، حجازی را شخصیتی مناسب برای جایگزینی احتمالی السیسی می‌دانستند به طوری که رئیس جمهوری مصر پرونده‌های حساسی از جمله ریاست کمیته پیگیری امور لیبی را به وی سپرده بود.

منبع مذکور اظهار داشت: بعد از لو رفتن ماجرا، ولیعهد ابوظبی شخصا توجیهات خود را به السیسی ارائه کرد و گفت: این موضوع هیچ ارتباطی با توطئه یا دور زدن وی نداشته است بلکه تنها به مثابه دوراندیشی برای آینده در صورت وقوع تحولات و دگرگونی‌های داخلی و بین‌المللی بوده است.

وی افزود: این جدال در آن زمان پس از آنکه السیسی معذرت‌خواهی امارات را پذیرفت، پایان یافت اما وی کینه این امر را در دل پنهان کرد و بعد از آن، شروع به کاهش نفوذ حجازی کرد و دستگاه‌های اطلاعاتی نزدیک به خود را مامور نظارت و رصد همه تحرکات و تماس‌های صدقی صبحی کرد تا اینکه به هنگام حادثه تروریستی که منجر به کشته و زخمی شدن نیروهای امنیتی شد، بهانه مناسب برای برکناری صبحی را پیدا کرد.

منبع یاد شده درخصوص مناسبات السیسی با حاکمان امارات پس از این اتفاق، گفت: مناسبات دو طرف دیگر همانند گذشته نبود و اختلافات و تضارب آرا میان این دو درخصوص موضوعات مختلف بروز و ظهور یافت و امارات هر گونه حمایت مالی از مصر را منوط به دستیابی این کشور به دستاوردهای اقتصادی یا قراردادهای مشارکتی در پروژه‌های بزرگ در مصر کرد، در مقابل، السیسی نیز هرگونه موضع‌گیری سیاسی یا منطقه‌ای در حمایت از امارات را به شروط و کمک‌های مالی ابوظبی مشروط کرد.

منابع آگاه پیشتر تصریح کرده‌ بودند که مناسبات مصر و امارات از چندین ماه پیش با سستی و رخوت همراه است و مقامات مصری نسبت به نادیده انگاشته شدن مطالبات و مواضع این کشور در قبال بحران‌های عدیده از سوی امارات، ناخرسند هستند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟