تماس‌های ترکیه و مصر؛ هماهنگی منافع یا آشتی فراگیر؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در حالی که پالس‌ها مثبت بسیاری از سوی ترکیه برای آب کردن یخ روابط با مصر طی مرحله اخیر مخابره شده است، منابع دیپلماتیک مصری حصول «آشتی فراگیر» میان دو کشور را در آینده نزدیک دور از ذهن می‌دانند.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته از آغاز تماس‌های دیپلماتیک میان آنکارا و قاهره برای بازگرداندن روابط به روال طبیعی خود و عدم وجود هیچگونه پیش شرطی نزد مقامات دو کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه تماس‌ها با مصر را در سطح دیپلماتیک آغاز کردیم، اظهار داشت: طی روزهای آتی شاهد دور جدید مذاکرات میان ترکیه و مصر در سطح امنیتی و دیپلماتیک خواهیم بود.

چاووش اوغلو تصریح کرد: هیچگونه پیش شرطی از جانب ما یا طرف مصری وجود ندارد اما نمی‌توان به آسانی دست به اقدامات زد، گویی که هیچ اتفاقی طی چندین سال قطع روابط نیفتاده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه ادامه داد: آنکارا و قاهره احتمالا در صورت مساعد بودن شرایط بر سر ترسیم مرزهای دریایی در مدیترانه مذاکره خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس روند مناسباتمان می‌توانیم توافقی با مصر بر سر قلمرو دریایی‌مان امضا کنیم، اظهار داشت: ما از فعالیت‌های اکتشافی مصر و احترام این کشور به مرزهایی دریای ترکیه استقبال می‌کنیم، مصر به فلات قاره ترکیه حتی پس از امضای توافق با یونان احترام گذاشت که ما آن را گامی مثبت ارزیابی می‌کنیم.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه هم تاکید کرد که همکاری اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی با مصر ادامه دارد و هیچگونه مشکلی در این باره وجود ندارد.

اردوغان با بیان اینکه ترکیه تماس‌های امنیتی و دیپلماتیکی با طرف مصری دارد، تاکید کرد: ما خواهان تداوم این تماس‌ها هستیم و اگر نتایج مثبت به همراه داشته باشد، آن را تقویت و سطحش را ارتقا خواهیم داد.

اما در مقابل، منابع دیپلماتیک مصر و آگاه از پرونده بحران با ترکیه در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: حرف و حدیث‌ها و پیش‌بینی‌هایی که از زبان برخی ناظران درخصوص امکان حصول توافق میان ترکیه و مصر منتشر می‌شود، دستکم در آینده نزدیک کاملا بعید است.

این منابع تاکید کردند: بحران موجود میان ترکیه و مصر آنقدر عمیق است که به سختی می‌توان اختلافات را نادیده گرفت و تماس‌های اخیر میان مقامات دو کشور چه در سطح دیپلماتیک یا امنیتی با هدف آشتی فراگیر نیست و مناسب‌تر آن است که این تماس‌ها را «هماهنگی منافع نه چیز بیشتر» بنامیم که دو کشور در پرونده‌های دوجانبه یا منطقه‌ای نیاز به یکدیگر دارند.

منابع یاد شده درباره موانع پیش روی آشتی فراگیر میان دو کشور یا هماهنگی در سطح عالی‌رتبه تصریح کردند: این مساله در سطح بسیار دشواری قرار دارد؛ ماهیت دولت حاکم بر ترکیه مانع اساسی در این میان به شمار می‌رود و مواضع پیشین و صریح آنکارا در قبال دولت مصر مانع از هماهنگی فراگیر و ارتباط کامل در مناسبات دو کشور می‌شود همچنین عدم همکاری آنکارا با پرونده میزبانی از گروه‌ها، اشخاص و شبکه‌های ماهواره‌ای مخالف با قاهره یکی دیگر از موانع دو کشور برای عادی‌سازی روابط است.

منابع یاد شده تصریح کردند: پرونده میزبانی ترکیه از اعضای فراری گروه اخوان المسلمین یکی دیگر از اختلافات دو کشور است اما فراتر از آن، مشکل تنها میزبانی از اعضای اخوان نیست چرا که بسیاری از این افراد در کشورهای اروپایی هم حضور دارند اما ترکیه امکانات لازم برای فعالیت‌های ضد دولتی این افراد را فراهم کرده است.

منابع مذکور در پایان تصریح کردند در مرحله گذشته شاهد تماس‌ها در سطح مقامات درجه دوم وزارت امور خارجه دو کشور بودیم که درباره امکان برگزاری نشستی میان وزرای امور خارجه دو کشور گفت‌وگو کردند.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟