امارات بزرگترین لابی گر جهان عرب

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
لابی امارات کارزاری علیه گروههای حقوق بشری یمنی که از نقض حقوق بشر توسط امارات سخن می گفتند، براه انداخت و آنان را به وابستگی به حوثی ها متهم کرد. العوض برای بستن معاملات تسلیحاتی با آژانس های دفاعی آمریکا تماس گرفت و برای اطمینان از تصویب این معاملات با کنگره لابی کرد.

این گزارش بخشی از پروژه ای است که فعالیت های لابی گران خاورمیانه در آمریکا را بین سالهای 2010-2020 مورد بررسی قرار داده است. بیشتر اطلاعات گزارش بر پایه اسناد وزارت دادگستری آمریکا است؛ اسنادی که در چارچوب قانون ثبت نمایندگان خارجی بدست آمده است. این قانون لابی گران را ملزم به افشای فعالیت ها و بودجه خود می کند و کلیه اسناد را در اینترنت در دسترس عموم قرار می دهد.

امارات در خاورمیانه آوازه زیادی بدست آورده است و نقشی پیشرو در بین پادشاهی ها و کشورهای عرب دارد. لابی امارات از حیث گستردگی و هزینه ای که در این مسیر صورت می گیرد، یکی از مهمترین و گسترده ترین لابی ها در خاورمیانه است. فعالیت این کشور در لابی گری، چند سال قبل از وقوع بهار عربی آغاز شد.

بر اساس اسناد وزارت دادگستری آمریکا از سال 2011 لابی امارات در واشنگتن بالغ بر 132 میلیون و 716 هزار دلار خرج روی دست این کشور گذاشته است. منظور از لابی امارات در این گزارش شرکت ها، احزاب خصوصی و دولتی امارات و کلیه کسانی است که منافع امارات را در آمریکا نمایندگی می کنند.

قبل از انتصاب یوسف العتیبه به عنوان سفیر امارات در آمریکا در سال 2008 امارات لابی تأثیرگذاری نداشت و بیشتر قراردادهای امارات در آمریکا از جمله توافقات سرمایه گذاری و خدمات گردشگری، از طریق دوبی و مؤسسات مالی و گردشگری آن انجام می شد.

قبل از آنکه عتیبه به واشنگتن رود، امارات کوشید امتیاز بهره برداری از شش بندر ایالات متحده را از طریق شرکت جهانی بنادر دوبی بدست آورد. سناتور دموکرات چاک شومر در کنگره کارزاری علیه این اقدام امارات راه انداخت و موافقت با خواسته امارات را تهدیدی ملی دانست. کنگره علیه این توافق لابی کرد و علیرغم دفاعی که دولت وقت آمریکا به رهبری جورج دبلیو بوش از توافق کرد، فشار کنگره نتیجه داد و شرکت جهانی بنادر دوبی را وادار به عقب نشینی کرد. این نخستین و سخت ترین جنگ لابی گران امارات در آمریکا بود.

با بحرانی که سال 2008 در اقتصاد جهان پدید آمد، دوبی نیز نگران بدهی های خود شد و این در شرایطی بود که بدهی های کشور متأثر از اقدامات محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی افزایش نیز یافته بود. امارات در صدد تغییر وزن و موقعیت خود در منطقه و واشنگتن برآمد و برای این منظور طرحی را به مرحله اجرا گذاشت.

در همین زمان عتیبه به عنوان سفیر امارات در واشنگتن منصوب شد تا مجری برنامه کشور شده و اقدام به جذب افراد مستعد و شخصیت هایی کند که با شیوه کار لابی گری و نفوذ بین مقامات سیاسی و تصمیم گیر در آمریکا آشنا هستند. عتیبه پس از انتصاب به عنوان سفیر، شرکت های لابی گر بزرگی را استخدام کرد که برخی از آنها هنوز در ابوظبی مشغول به فعالیت هستند.

برخی از این شرکت ها و اشخاص کلیدی که در کنار عتیبه مجری طرح جدید امارات شدند، از قرار ذیل هستند:

– هاجر العوض دستیار عتیبه در واشنگتن و لابی گر برجسته امارات یک سودانی آمریکایی است که از سال 2008 تا 2016 در سفارت امارات در آمریکا کار می کرد. او چندین معامله تسلیحاتی امارات را لابی گری کرده و جنگ امارات علیه شبکه خبری الجزیره را رهبری نموده است.

– ریچارد میتز دست راست عتیبه و متخصص روابط عمومی و لابی گر است. وی پیش از آنکه در گروه هاربر که عتیبه در سال 2009 استخدام کرده بود مشغول به کار شود، بین کاخ سفید، کنگره و شرکت های لابی گر در تردد بود. گروه هاربر یکی از مهمترین شرکت های لابی گر امارات است زیرا روابط پیچیده ای با اتاق های فکر آمریکا، مقامات ارشد آن کشور و رسانه ها دارد. این گروه نقش مهمی در روابط امارات با گروههای هوادار اسرائیل و گروههای دست راستی آمریکا ایفا کرده و میزان پولی که از سال 2011 دریافت نموده به 34 میلیون و 858 هزار دلار می رسد.

– شرکت آکین گامپ سال 2007 به استخدام امارات درآمد؛ این شرکت کار هماهنگی توافق آسمان باز بین امارات و آمریکا را بر عهده داشت (این پیمان اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی را بر فراز مناطق کشورهای عضو معاهده می دهد) از سال 2011 این شرکت مبلغ 20 میلیون و 197 هزار دلار از امارات دریافت کرده است.

از جمله افراد شناخته شده ای که برای امارات کار می کنند، می توان به هال شاپیرو مشاور سیاسی و اقتصادی و کارمند سابق کاخ سفید و ایلینا رز لتینن نماینده سابق جمهوریخواه و عضو کمیته روابط خارجی اشاره کرد.

عتیبه پس از ورود به واشنگتن به دقت به کار انتخاب پرسنلی که قرار بود تا سالهای آتی با آنها کار کند، مشغول شد و تیم متخصصی را برای مدیریت و پیشبرد سیاست های امارات در واشنگتن تشکیل داد. وی امی لیتل توماس مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در دولت بوش را به مقام تنظیم کننده پیش نویس اسناد و توافقات در سفارت امارات گماشت.

اما لابی امارات به استخدام شرکت های لابی گر محدود نمی شود؛ منافع امارات توسط گروههای دیگری همچون شورای تجاری آمریکا-امارات که نقشی اساسی در اجرای توافق نامه های دو جانبه بین دو کشور دارد، تأمین می گردد. مدیر شورا دنی سیبرایت است که پیشتر برای سازمان اطلاعات دفاعی پنتاگون کار می کرد؛ سیبرایت سابقه طولانی کار در خاورمیانه و هماهنگی معاملات تسلیحاتی بین آمریکا و اسرائیل نیز دارد.

یکی دیگر از روش های متمایز لابی امارات نسبت به سایر کشورهای عربی، تهیه ارقام و داده های تحقیقاتی است که نشانگر روابط اقتصادی و سرمایه گذاری بین امارات و کشورهایی است که لابی گران در حال مذاکره با سیاستمدارانش هستند. هدف از این کار تمرکز روی منافع مشترک بین دو طرف و ایجاد ابزاری برای لابی گران است تا سیاستمداران طرف مذاکره را راضی به حمایت از امارات کنند.

این ارقام نشان می دهد که هرچه امارات سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد، فرصت های ایجاد شغل نیز بیشتر خواهد بود و این مسئله ای است که سیاستمداران باید برای کسب رأی در دوره بعدی مدنظر قرار دهند.

از مهمترین فعالیت های لابی امارات می توان به ارتباط گسترده ای که با اتاق های فکر مختلف در واشنگتن دارد و هماهنگی برای سفر محققان این اتاق به امارات و بازدید از آن کشور اشاره کرد. امارات در سالهای اخیر برای ایجاد همکاری های تحقیقاتی با برخی از این اتاق های فکر، تلاش زیادی کرده است که تأمین مالی پروژه های مرتبط به خاورمیانه و امور عرب از زمره این تلاش ها می باشد. این اتاق های فکر اهمیت زیادی دارند زیرا بر تصور و ذهنیت افراد هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تأثیر می گذارند و برخی از این مراکز وابسته به مراکز و نهادهای دولتی هستند.

در شش سال گذشته لابی امارات با شش اتاق فکر آمریکا ارتباط نزدیکی داشته است:

– مؤسسه واشنگتن برای سیاست های خاور نزدیک: این مؤسسه که با بودجه مستقیم لابی اسرائیل در آمریکا (آیپک) تأسیس شده است، طرفدار مداخله نظامی آمریکا علیه ایران و تقویت رابطه ایالات متحده با اسرائیل می باشد. طبق اسناد بدست آمده، لابی امارات هماهنگی های لازم را برای دیدار محققان این مؤسسه از امارات انجام می دهد و با چند تن از محققین آن از جمله مایکل نایتس تماس دارد.

– مؤسسه خاورمیانه: این مرکز در سال 2016 و 2017، 20 میلیون دلار از امارات کمک مالی دریافت کرده است. یک شعبه این مؤسسه در ابوظبی قرار دارد و امارات به طور مرتب با محققان آن در تماس است.

– مرکز توسعه آمریکا: این مرکزِ تحقیقاتی نزدیک به حزب دموکرات است و از گروههای نزدیک به آیپک و امارات کمک مالی دریافت می کند. افشای برخی از ایمیل های عتیبه نشان دهنده همکاری های بین او و برایان کاتولیس یکی از محققان ارشد مرکز است. به گزارش مجله جاکوبین مدیران مرکز، کارکنان خود را از انتقاد از اسرائیل در کارهای تحقیقاتی خود منع کرده اند.

– مؤسسه پژوهش سیاست عمومی امریکن انترپرایز: لابی امارات، بازدید سالانه محققان این مؤسسه از امارات را هماهنگ می کند. این مرکز حامی شدید اسرائیل است به طوری که سال 2015 به نتانیاهو در اوج اختلافاتی که با اوباما سر برنامه هسته ای ایران و رویکرد کاخ سفید در قبال مسئله اعراب و اسرائیل داشت، نشان افتخار داد.

– مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل: این مرکز بودجه قابل توجهی از امارات می گیرد.

– مؤسسه هادسون: مرکزی تحقیقاتی و نزدیک به نئوکان های آمریکا است که طرفدار سرسخت اسرائیل می باشد.

برنامه هسته ای امارات

در بحبوحه افزایش تهدید هسته ای ایران، امارات توانست دولت بوش را در پایان دور دوم خود متقاعد کند که با توسعه برنامه هسته ای صلح آمیز آن کشور همراهی نشان دهد. پس از آن بود که دو کشور اقدام به امضای تفاهم نامه ای برای توسعه این برنامه در سال 2008 کردند.

دیوید اسکات در اجرایی شدن این تفاهم نامه نقش اساسی داشت. وی در دولت بوش به عنوان مدیر امور شبه جزیره عربستان و آفریقای شمالی در شورای امنیت کار می کرد و پس از ترک این مقام، ریاست بخش انرژی هسته ای امارات را عهده دار شد.

توافق برنامه هسته ای امارات منجر به ایجاد بحث هایی بین مخالفان و موافقانش در کنگره شد. کارشناسان انرژی، برنامه امارات را با توجه به نزول بازار انرژی هسته ای و منابع نفت عظیم آن کشور زیر سؤال بردند اما لابی امارات در پاسخ به این انتقادات گفت که کشور در آینده با کمبود برق روبرو خواهد شد و انرژی هسته ای نیاز کشور را تأمین می کند.

سال 2012 نیروگاه هسته ای «براکه» در ابوظبی تأسیس شد و سپتامبر 2020 اعلام شد که این نیروگاه به 50% ظرفیت تولید خود رسیده است.

تلاش لابی امارات برای توسعه برنامه هسته ای کشور از قرار ذیل است:

– امارات برای اجرای توافق هسته ای با آمریکا 1.6 میلیون دلار پرداخت نمود. شرکت آکین گامپ که روی این موضوع کار می کرد، بعد از حصول توافق نیز به کار خود ادامه داد و با لابی با کنگره، موفق شد اجازه فروش تکنولوژی هسته ای از طرف یک شرکت آمریکایی را به امارات بگیرد.

–  Outlook Investments یکی دیگر از شرکت های فعال در لابی هسته ای امارات بود که طبق گزارش 150000 دلار از ابوظبی دریافت کرده است. گروه Camstoll که در فعالیت های لابی گری امارات نقش پررنگی داشت، در استخدام این شرکت بود. کسانی که در این گروه کار می کردند پیشتر در وزارت خزانه داری آمریکا از جمله بخش جرایم مالی پست های مهمی داشتند و پس از ترک پست خود بلافاصله به استخدام امارات درآمدند.

اسناد بدست آمده نشان می دهد که این گروه با روزنامه نگاران دست راستی آمریکا در تماس بوده و آنان را ترغیب به نوشتن مقالاتی آمیخته با افترا در خصوص قطر و اخوان المسلمین می کردند. از سال 2012 امارت به این گروه 41 میلیون دلار داده است و به این ترتیب می توان آن را گران ترین شرکت در میان شرکت های لابی گر امارات دانست به نحوی که یک سوم هزینه های لابی امارات در دهه گذشته صرف این گروه شده است.

قراردادهای تسلیحاتی

امارات یکی از بزرگترین خریداران سلاح آمریکا است و در دهه گذشته قراردادهای دفاعی زیادی با ایالات متحده امضا کرده است. امارات همچون بسیاری دیگر از کشورها با شرکت های بزرگ دفاعی و تسلیحاتی آمریکا ارتباط مستقیم دارد.

برای مثال روابط این کشور با شرکت Lockheed Martin بزرگترین شرکت دفاعی آمریکا به سال 2000 بر می گردد. یکی دیگر از قراردادهای بزرگ بین دو کشور سال 2014 بسته شد که طی ان امارات از آمریکا 30 هواپیما خرید. اما توافقات بین دو کشور فراتر از خرید هواپیما بود؛ امارات دولت بوش را راضی کرد که اقدام به فروش سیستم دفاع موشکی تاد به آن کشور نماید. البته این قرارداد تا سال 2011 و بروز بهارهای عربی تعلیق شد تا اینکه در اواخر 2011 کنگره آمریکا آن را تصویب کرد.

برخی از دستاوردهای دفاعی لابی امارات از این قرار است:

– لئون پانتا (وزیر دفاع آمریکا در سالهای 2011 تا 2013 ) در سپتامبر 2015 مقاله ای منتشر کرد مبنی بر اینکه آمریکا باید با تسلیح متحدان خود در منطقه از جمله مصر، عربستان و امارات توازن قدرت را در خاورمیانه حفظ کرده و با گسترش نفوذ و قدرت ایران مقابله کند.

– در آوریل 2013 که چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا بود، ترتیب امضای قراردادی تسلیحاتی را به ارزش 5 میلیارد دلار بین آمریکا و امارات برای خرید 26 جنگنده اف 16 داد. اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در سالهای 2015 تا 2017 نیز حمایت کامل خود را از ائتلاف سعودی که امارات هم جزء آن بود، در جنگ یمن اعلام نمود و گفت که آمریکا به نیروهای ائتلاف کمک اطلاعاتی کرده و تجهیزات و مهمات در اختیارشان خواهد گذاشت.

– جیمز متیس قبل از آنکه سال 2017 به عنوان وزیر دفاع به دولت ترامپ ملحق شود، با اجازه پنتاگون به عنوان مشاور نظامی برای امارات کار می کرد.

– بین سالهای 2017-2018 خانم عوض با کریستوفر مایکل از نیروی هوایی آمریکا در تماس بود و در مورد خرید سیستم های دفاعی و تمایل امارات برای خرید موشک AIM-9X با او مذاکره و گفتگو می کرد. در همان زمان امارات برای بحث در مورد جنگ یمن با رابرت هانتر رئیس دفتر سیاسی و دفاعی شورای امنیت ملی آمریکا در ارتباط بود.

تلاش برای ادامه جنگ در یمن

اگر کنگره از حمایت از ائتلاف در جنگ یمن دست می کشید، باید دستور به منوعیت استفاده از سلاح های آمریکایی در جنگ و جلوگیری از همکاری سرویس های اطلاعاتی آمریکا با کشورهای درگیر جنگ می داد. این امر باعث می شد که معامله اسلحه با این کشورها به طور کامل متوقف شود. از آنجا که این مسئله به منافع امارات آسیب می رساند، لابی آن کشور برای ادامه حمایت آمریکا از جنگ یمن وارد عمل شد؛ خانم عوض تلاش کرد که نقش امارات را در جنگ یمن کمرنگ جلوه دهد و جلوی تصویب هر لایحه ای که کنگره علیه جنگ و معامله تسلیحاتی با عربستان و امارات ارائه می کند را بگیرد.

– لابی امارات کارزاری علیه گروههای حقوق بشری یمنی که از نقض حقوق بشر توسط امارات سخن می گفتند، براه انداخت و آنان را به وابستگی به حوثی ها متهم کرد. العوض برای بستن معاملات تسلیحاتی با آژانس های دفاعی آمریکا تماس گرفت و برای اطمینان از تصویب این معاملات با کنگره لابی کرد.

– سپتامبر 2017 یکی از نمایندگان دموکرات کنگره لایحه ای ارائه داد تا رئیس جمهور را مجبور به خروج از جنگ یمن کند. العوض جلسه ای را بین بن زاید با این نماینده کنگره ترتیب داد تا با لابی و صحبت از سرمایه گذاری های امارات در کالیفرنیا، او را ترغیب کنند لایحه را پس بگیرد. در نهایت هم این لایحه تصویب نشد. العوض با آژانس توسعه بین الملل ایالات متحده در تماس بود و می کوشید چهره امارات را در جنگ یمن تطهیر کرده و فعالیت های بشردوستانه امارات را برجسته کند.

– لابی امارات با مرکز تحقیقات تسلیحات که به بررسی نوع سلاح های به کار رفته در جنگ می پردازد، تماس برقرار کرد و این مرکز هم در مورد جنگ یمن تنها در مورد سلاح های استفاده شده توسط حوثی ها صحبت کرد و از طرف مقابل هیچ نامی به میان نیاورد. این لابی همچنین هزینه سفرتحقیقاتی و بازدید از یمن را برای محققان متقبل شد که از جمله آنها مایکل نایت از مؤسسه واشنگتن بود. وی در مشایعت نیروهای اماراتی به یمن رفت و از اهمیت امارات در یمن نوشت.

– در آوریل 2019 خانم عوض جلسه ملاقاتی را بین بن زاید و گروهی از اعضای کنگره ترتیب داد؛ در این جلسه سناتور جمهوریخواه جیمز ریش رئیس کمیته روابط خارجی، سناتور دکورات باب مندز رهبر اقلیت در کمیته روابط خارجی و اریک تراگر عضو ارشد کمیته خدمات مسلح سنا حضور داشتند. این تنها یکی از دیدارهایی بود که توسط لابی گران بین مقامات دو کشور در خصوص جنگ یمن ترتیب داده شد.

دوستی بین امارات و دست راستی های آمریکا

امارات در واشنگتن بدنبال شریکانی بود که با آنها منافع مشترک داشته باشد و می کوشید با تمام طیف های جناح راست در آن کشور ارتباط برقرار کند. دست راستی ها حامی اقدام نظامی علیه ایران، جرم انگاری جنبش های مقاومت فلسطین و قرارگرفتن اخوان المسلمین در لیست گروههای تروریستی هستند و هیچ نگرانی بابت جنایات اسرائیل در کرانه باختری یا غزه ندارند.

مهمترین وجه مشترک امارات و نئوکان های آمریکا خصومت هر دو طرف نسبت به قطر بود؛ قطر سالها نقش میانجی را در دریگری های بین اسرائیل و فلسطین ایفا می کرد و میزبان حماس بود.

با پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، استیو بنن مشاور وی و از مهمترین رهبران جناح راست پوپولیست به چهره ای تأثیرگذار بدل شد و به دلیل جایگاهی که داشت، لابی امارات از او خواست یکی از شرکت هایش را به استخدام آن کشور درآورد تا از طریق آن به ترویج پروپاگاندا علیه قطر بپردازد. خلاصه ای از روابط لابی امارات با دست راستی های آمریکا از قرار ذیل است:

– لابی امارات 565000 دلار به شرکت اندرو و همکاران داد. این شرکت که پیشتر نظارت بر تبلیغات جنگ روانی در جنگ عراق را بر عهده داشت، اقدام به تولید مستندی آمیخته با دروغ و افترا علیه قطر کرد. مستند در کنفرانسی که توسط مؤسسه هادسون با عنوان «افراط گرایی خشونت بار: قطر، ایران و اخوان المسلمین» برگزار شده بود، به نمایش گذاشته شد و سیاستمداران آمریکایی از جمله بنن در این کنفرانس درباره نقش قطر در حمایت از تروریسم صحبت کردند.

– گروه Camstoll طی تماس با روزنامه نگاران هوادار اسرائیل یا دست راستی آمریکا آنان را ترغیب به تهیه گزارشاتی علیه قطر و پیوند دادن آن کشور با جبهه النصره کردند.

اسرائیل و امارات دست در دست علیه الجزیره

کشورهای محاصره کننده قطر، برای رفع محاصره مطالباتی داشتند که در رأس آن تعطیلی شبکه الجزیره قرار داشت. به محض اینکه محاصره قطر آغاز شد، لابی گران نیز در واشنگتن شروع به کار کردند. لابی امارات کارزاری علیه گروه رسانه ای AJ+ به راه انداخت؛ این رسانه بیشتر اخبار فلسطین و جنگ بین اعراب و اسرائیل را پوشش می داد و با راه اندازی کارزارهایی برای بایکوت کالاهای اسرائیلی، خاری در چشم این کشور بود.

به این ترتیب یک روز قبل از امضای توافق عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل، این گروه رسانه ای مجبور شد با دستور وزارت دادگستری آمریکا نام خود را مطابق با قانون فارا ثبت کند (این قانون عاملان نمایندگی کننده منافع قدرت‌های خارجی را ملزم می‌کند رابطه شان با حکومت خارجی و اطلاعات در خصوص فعالیت‌ها و امور مالی مرتبط را فاش کنند)

امارات کوشید شبکه الجزیره را عامل دولت قطر معرفی کند؛ در پی این تلاش ها وزارت دادگستری آمریکا الجزیره را همچون trt ترکیه و راشا تودی روسیه در زمره شبکه هایی قرار داد که بودجه آنها را دولت ها تأمین می کنند.

در اقدامی دیگر، شرکتِ خانم عوض با اشاره به ویدئویی در مورد هولوکاست که از پلتفرم  AJ+ منتشر شده بود، مدعی شد که این ویدئو به نحوی است که دولت اسرائیل از ان منتع می شود. از آن طرف وقتی الجزیره اقدام به حذف این ویدئو نمود، رسانه های امارات و عربستان از تسلیم این شبکه در مقابل اسرائیل سخن به میان آوردند و گفتند که الجزیره به خاطر اسرائیل کارمندان خود را اخراج می کند.

عادی سازی روابط امارات و اسرائیل

با کمک لابی هوادار اسرائیل در آمریکا، لابی امارات در دهه گذشته در زمینه تحکیم روابط بین امارات و اسرائیل تلاش زیادی کرده است. گام های عادی سازی در ابتدا در واشنگتن تحت نام «عادی سازی فرهنگی» برداشته شد و پس از آن سازمان های هوادار اسرائیل در کنار گروه هاربر عادی سازی را به قلمروهای دیگر توسعه دادند. لابی امارات و اسرائیل در واشنگتن روابط نزدیک و مستحکمی دارند؛ به طوریکه نزدیک ترین رابطه بین لابی های عرب را می توان در مورد اماراتی ها دید.

سال 2010 گروه هاربر سفرهای سالانه ای برای اعضای کمیته یهودیان آمریکا (یک سازمان هوادار اسرائیلی) به امارات و دیدار با مقامات اماراتی از جمله وزیر آموزش و وزیر خارجه تدارک دید. اعضای این کمیته حداقل دوبار از تلویزیون العربیه بازدید کردند و با نبیل خطیب روزنامه نگار فلسطینی و سردبیر اجرایی شبکه گفتگو نمودند؛ همچنین در همراهی با سلطان سعود القاسمی روشنفکر اماراتی، بازدیدی از موزه تمدن اسلامی شارجه داشتند.

لابی امارات ارتباط تنگاتنگی با کمیته یهودیان آمریکا داشت و جلساتی بین عتیبه و جاناتان گرینبلات مدیر اجرایی این کمیته ترتیب می داد؛ در کارزاری که علیه الجزیره براه انداخته بود نیز با کمیته همکاری می کرد.

هزینه های امارات برای سیسی در واشنگتن

در پی کودتایی که منجر به برکناری محمد مرسی شد، چند تن از اعضای کنگره آمریکا از اوباما خواستند مخالفت خود را با اتفاقات مصر اظهار کند و حرکت ارتش را کودتا اعلام نماید. اگر این اقدام صورت می گرفت دولت اوباما ملزم می شد که کمک 1.3 میلیارد دلاری خود را به ارتش مصر قطع کند. یکی از برجسته ترین اعضای کنگره، جان مک کین بود که اعلام کرد آمریکا باید کمک های خود را تا تنظیم قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات عادلانه در مصر متوقف کند.

در ژوئیه 2013 لابی امارات با سناتور منندز و جک رید ارتباط برقرار کرد؛ این دو سناتور در فکر تعلیق کمک های آمریکا به ارتش مصر بودند. لابی امارات با مراکز تحقیقاتی که پیرامون تحولات مصر کار می کردند نیز تماس گرفت. درز ایمیل های عتیبه نشان می دهد که امارات 3 میلیون دلار برای لابی گری به هدف ابقای سیسی در قدرت هزینه کرده است.

نماینده سابق موساد در بنادر جهانی دوبی

اواخر سال 2019 شرکت جهانی بنادر دوبی با بن منشه یک مقام سابق اطلاعاتی اسرائیل قرارداد بست؛ هدف از این قرارداد رسیدن به توافقی 20 ساله برای مالکیت بندر جنوبی سودان بود. در این قرارداد آمده بود که منشه برای برنده شدن در این توافق با دولت و نهادهای اطلاعتی آمریکا لابی خواهد کرد.

سانسور نتایج گوگل در مورد عتیبه

با افزایش انتقادات از عتیبه و نمایش این انتقادات در نتایج جستجوی گوگل، عتیبه شرکت Terakeet LLC را که متخصص خدمات بهینه سازی موتور جستجو است، استخدام کرد و این شرکت نیز موفق شد تا یافته های انتقادی گوگل را پاک کند. عتیبه 350000 دلار برای این منظور هزینه کرد.

امارات همچنین شرکت Rothkopf را برای ارائه خدمات مشاوره ای و رسانه ای استخدام کرده و تاکنون 1.3 میلیون دلار به این شرکت داده است.

 

منبع:https://pe.annabaa.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟