شکست مذاکرات ژنو بر سر انتخابات در لیبی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

مذاکرات بر سر انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در لیبی که قرار است ۲۴ دسامبر سال جاری برگزار شود شکست خورد. در جریان مذاکراتی که در ژنو تحت نظارت سازمان ملل برگزار شد طرفین نتوانستند به توافق برسند.

در مذاکرات ژنو بر سر روند انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری لیبی هیچ‌گونه پیشرفتی حاصل نشد.

رایسدون زننگا، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در امور لیبی گفت برخی از اعضای جلسه تهدید به ترک نشست ژنو کردند. او تاکید کرد یکی از مهم‌ترین مشکلات فقدان مبنای قانونی برای رای‌گیری بوده است.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی تاکید کرد، مردم لیبی احساس خواهند کرد که آنها به حال خود رها شده‌اند. او اما افزود مردم همچنان از حقوق دموکراتیک خود استفاده خواهند کرد و در انتخابات ۲۴ دسامبر شرکت خواهند جست.

به گفته سننگا، شکست مذاکرات نشانه خوبی برای اعتبار مجمع گفت‌‌وگو‌های لیبی نیست.

عبدالحمید دیبیبه، نخست‌وزیر لیبی هم با انتشار پیامی در حساب توییتری خود نوشت: «ما از همه احزاب ملی و سازمان ملل متحد می‌خواهیم مسئولیت‌های خود را بپذیرند و منافع عمومی را در اولویت بگذارند و در مورد فرمولی که برگزاری به موقع انتخابات را تضمین کند و مردم لیبی را قادر به استفاده از حق رای خود کند به توافق برسند.»

قرار است انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری لیبی در ۲۴ دسامبر سال جاری برگزار شود.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل چندی پیش سیاستمداران لیبی را در همایشی که در ژوئن ۲۰۲۱ در برلین برگزار شده بود فراخواندند، اختلافات خود را کنار بگذارند.

ماس تاکید کرد، پس از دهه‌ها دیکتاتوری و سال‌ها جنگ سرانجام مردم لیبی خواهان آرامش هستند.

پس از سقوط معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی در سال ۲۰۱۱ این کشور در باتلاق جنگ داخلی فرو رفت و انتخابات لیبی گامی مهم در تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد ثبات در لیبی شمرده می‌شود.

ژنرال حفتر و جنگجویان خارجی او

لیبی عملا به دو قسمت تقسیم شده است و بازیگران منطقه‌ای و قدرت‌های جهانی در تقسیم این کشور دخیل هستند.

خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته بخش بزرگی از شرق و جنوب لیبی را در اختیار دارد. نیروهای ژنرال حفتر از حمایت روسیه، مصر و امارات برخوردارند.

در مقابل دولت “وفاق ملی” قرار داشت که شهر میلیونی طرابلس و شهرها و نواحی اطراف آن را تحت کنترل دارد. این دولت از طرف سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

زمانی که نیروهای خلیفه حفتر به طرابلس حمله کردند دولت وفاق ملی از ترکیه کمک خواست و نیروهای ترکیه به تقاضای این دولت برای حفاظت از طرابلس در مناطق جنوبی لیبی مستقر شدند.

بعدها نظامیان ترکیه در یک جنگ پهپادی نیروهای حفتر را شکست دادند و عملا آتش جنگ لیبی پس از عقب‌نشینی نیروهای حفتر از اطراف طرابلس خاموش شد.

بهار امسال گروه‌های درگیر در لیبی با میانجی‌گری سازمان ملل بر سر تشکیل یک دولت انتقالی که قرار است زمینه برگزاری انتخابات سراسری را در ۲۴ دسامبر فراهم کند، توافق کردند.

با میانجیگری سازمان ملل عبدالحمید دیبیبه به نخست وزیری لیبی برگزیده شد و قرار شد تا پایان سال جاری میلادی این کشور را به سمت برگزاری انتخابات سوق داده شود و مذاکرات در ژنو ادامه یابد.

 

 

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟