نفت، اقتصاد و ژئوپلیتیک؛ روابط عربستان سعودی و امارات متحده عربی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نفت، اقتصاد و ژئوپلیتیک؛ روابط عربستان سعودی و امارات متحده عربی

اخیراً، مخالفت امارات متحده عربی با توافق کشورهای مشترک عضو کارتل اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، باعث تعجب و حیرت عربستان سعودی شد. بر اساس توافق‌نامه فوق، امارات متحده عربی تنها در روز می‌تواند 3.17 میلیون بشکه نفت تولید کند؛ درحالی‌که پتانسیل تولید روزانه این کشور نزدیک 4 میلیون بشکه است. اندیشکده صهیونیستی موسسه مطالعات امنیت ملی در تحلیل زیر ضمن تبیین متغیرهای تنش آمیز میان ریاض و ابوظبی، تأثیر آن را بر منافع و امنیت اسرائیل موردبررسی قرار داده است.

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی اشاره می‌کنیم

 

  • با توجه به تغییرات آب و هوایی، تنش بین ریاض و ابوظبی سؤالات گسترده‌ای را در حوزه کنترل و آینده بازار نفت مطرح کرده است. در واقع مسئله تغییرات آب و هوایی بر صنعت نفت سایه عظیمی انداخته است. بر اساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، در سال 2030 م تقاضا برای نفت به 105 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بر اساس این سناریو؛ اگر تعهدات رهبران جهان در حوزه انرژی و حمایت از محیط‌زیست اجرا گردد؛ تقاضای نفت به 85 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

نویسنده در بخش دیگر یادداشت به چهار مسئله تنش آمیز بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره می‌کند:

تعلیق پروازهای امارات به عربستان سعودی به دلیل نگرانی این کشور در مورد گسترش بیماری همه‌گیر کرونا دلتا. البته این مسئله زمینه نارضایتی امارات متحده عربی را فراهم کرد زیرا بخش عمده‌ای از گردشگری و توریسم امارات، افرادی هستند که از عربستان سعودی به این کشور سفر می‌کنند؛ بنابراین به دلیل اقدامات مثبت امارات در زمینه واکسیناسیون جهانی، ملاحظات بهداشتی نمی‌تواند تنها انگیزه‌ی این اقدام باشد.

  • تلاش ریاض برای تبدیل پادشاهی به قطب هواپیمای جهانی از طریق سرمایه‌گذاری 150 میلیارد دلاری تا سال 2030 و گرفتن سهم بازار از امارات متحده عربی و قطر
  • قطع روابط عربستان سعودی با شرکت‌هایی که دفتر مرکزی آن‌ها خارج از مرزهای سعودی است. در واقع این اقدام بیش از هر چیزی علیه دوبی است که به عنوان پایگاه بسیاری از مشاغل بین‌المللی در منطقه عمل می‌کند.
  • تغییر واردات گمرکی در چارچوب توافق‌نامه گمرکی شورای همکاری خلیج‌فارس در راستای متنوع سازی منابع درآمدی خود؛ در واقع کالاهای اسرائیل و سایر مواردی که در مناطق آزاد تجاری تولید می‌شوند و موتور محرکه اقتصاد امارات می‌باشد از مزایای گمرکی عربستان سعودی برخوردار نخواهند شد.

نویسندگان در بخش پایانی یادداشت بر این نظر هستند که: «تشدید تنش میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌تواند ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران را تضعیف و بر توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل، تأثیرات منفی بر جای بگذارد؛ بنابراین اختلافات کنونی، اهمیت دیپلماسی مخفی اسرائیل را بسیار برجسته می‌سازد و این کشور باید از طریق مجاری مجزا، از تشدید تنش بین دو کشور جلوگیری نماید.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟