فرصتی برای اتخاذ راهبرد جدید در قبال ایران

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
فرصتی برای اتخاذ راهبرد جدید در قبال ایران

اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در تحلیلی به قلم «مارک گرچت و ری تکیه» می‌نویسد: «در شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد که جو بایدن از نیروی هوایی ایالات‌متحده علیه ایران استفاده کند و همچنین دلیل موجهی وجود ندارد که تأکید کنیم که آزادسازی بیشتر تجارت و بازگشت ایران به جامعه بین‌الملل می‌تواند باعث کاهش جاه‌طلبی و بلندپروازی‌های ایران در منطقه شود.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • تحلیلگران و ناظران بر این دیدگاه هستند که دولت بایدن برای این‌که رژیم ایران را مجبور کند تا مجدداً به میز مذاکرات وین بازگردد، به دنبال اعمال تحریم‌های جدید است؛ اما در واقع این در تضاد با سیاست‌های تیم دولت بایدن است که کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ را به سخره گرفته‌اند؛ بنابراین دولت بایدن برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی، گزینه‌های چندانی ندارد. ایران در طی سال‌های گذشته سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای تولید و نصب‌کرده است و دیگر برجام به‌عنوان سازوکاری برای تعویق انداختن فعالیت هسته‌ای ایران معنایی ندارد. 
  • این‌که دیپلماسی و جنگ هیچ‌کدام برای دولت آمریکا گزینه به‌حساب نمی‌آیند، ایالات‌متحده را از تسلیم شدن به استفاده از زور رها می‌کند و برای دولت بایدن این امکان را فراهم می‌سازد تا علیه این نظام ناقض حقوق بشر که در سرتاسر خاورمیانه منازعات فرقه‌ای به راه انداخته، سیاست خارجی اخلاقی‌تری را اتخاذ کند. کنار گذاشتن منع تسلیحات برای دولت بایدن کار آسانی نخواهد بود؛ اما از بعد سیاسی این اقدام بسیار پر ریسک است. اگر دولت بایدن در این زمینه حزب جمهوری‌خواه را به چالش بکشد، جمهوری خواهان مجبور می‌شوند درباره آنچه واقعاً برای جلوگیری از توسعه تسلیحات اتمی در خاورمیانه، آمادگی انجام آن را دارند، به مذاکره بپردازند.

نویسندگان در بخش پایانی یادداشت می‌نویسند: وقتی منع تسلیحات کنار گذاشته شود، یک سازش و مصالحه دوحزبی متمرکز بر حقوق بشر و پشتیبانی از آرمان‌های دموکراسی‌طلبانه مردم ایران می‌تواند شکل بگیرد.

در این راستا آن دسته از جمهوری‌خواهانی که می‌کوشیدند علیه مداخله اخلاق­گرایانه بحث کنند یا مشابه ترامپ ادعا می‌کردند که می‌تواند به توافق‌نامه بهتری دست یابند، کوته‌فکر و ساده‌لوح جلوه خواهند کرد؛

بنابراین دولت بایدن باید بیشتر بر مسئله حقوق بشر در داخل ایران تمرکز کند و انتخاب سید ابراهیم رئیسی توسط رهبر ایران، نشانگر آن است که دولت بایدن از تلاش در این زمینه آسیب نخواهد دید.

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟