کدام کشور خارجی به عراق برای دستگیری مسئول مالی داعش کمک کرد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روز دوشنبه «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، از دستگیری مسئول مالی داعش و معاون ابوبکر البغدادی در «یک عملیات پیچیده برون‌مرزی» خبر داد.a

 سه منبع امنیتی به خبرگزاری «رویترز» خبر دادند که دستگیری «سامی جاسم الجبوری»، مسئول مالی داعش و معاون ابوبکر البغدادی، با همکاری امنیتی ترکیه انجام شده است.

روز دوشنبه «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، از دستگیری مسئول مالی داعش و معاون ابوبکر البغدادی در «یک عملیات پیچیده برون‌مرزی» خبر داد. واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق نیز در بیانیه تفصیلی خود به محل دستگیری این تروریست اشاره‌ای نکرد.

یک منبع بلندپایه امنیتی در منطقه و دو منبع امنیتی عراقی به «رویترز» گفتند که این تروریست در شمال غرب سوریه به سر می‌برده و دستگاه اطلاعات ترکیه نقش مهمی در دستگیری وی داشته است.

با توجه به محرمانه بودن عملیات، این منابع به شرط عدم افشای نامشان این اظهارات را به رویترز مطرح کرده‌اند.

مقام امنیتی بلندپایه منطقه‌ای گفته که این تروریست در شمال غرب سوریه و با همکاری «نیروهای امنیتی محلی» که احتمالا منظور از آن گروه‌های متحد ترکیه و مخالف حکومت سوریه است، دستگیر شده است.

منابع عراقی اما گفته‌اند که الجبوری نخست به سمت نقاط مرزی سوریه و ترکیه کشیده شده و سپس دستگیر شده است.

مقامات دولتی در عراق و ترکیه حاضر به اظهار نظر در این باره نشده‌اند.

این خبرگزاری افزوده که این عملیات نشان‌دهنده افزایش همکاری‌های امنیتی عراق و ترکیه در عرصه مبارزه با تروریسم است.

یکی از این منابع به «رویترز» گفته که دستگاه‌های اطلاعاتی عراق از چند ماه پیش این تروریست را تحت تعقیب قرار داده بودند. به گفته این منابع، اطلاعات مربوط به محل فعالیت الجبوری پیش از این توسط یک زندانی داعشی که سال گذشته دستگیر شده بود به دست آمده است.

این منابع حاضر به ارائه اطلاعات بیشتر در این باره نشده‌ و تأکید کرده‌اند که هر گونه اطلاعاتی به عملیات آینده علیه تروریست‌ها ضربه خواهد زد.

منابع عراقی تأکید کرده‌اند که این تروریست با یک هواپیمای نظامی به عراق منتقل شده است.

وزارت دفاع امریکا روز سه شنبه دستگیری این تروریست بلندپایه را به نیروهای امنیتی عراق تبریک گفت. سخنگوی پنتاگون نیز تأکید کرد اطلاعاتی وجود ندارد که نشان که نیروهای امریکایی در این عملیات مشارکت داشته‌اند.

الجبوری در سال 2014 به عنوان وزیر دارایی تروریست‌های داعش فعالیت می‌کرد و مدیریت درآمدهای داعش از فروش غیر قانونی نفت و گاز و آثار باستانی را بر عهده داشت.

در سال 2015 نام وی در لیست تروریست‌های جهانی قرار گرفت و در سال 2019 امریکا برای اطلاعاتی که به کشف موقعیت او بینجامد 5 میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

 
 
منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟