مشت‌های بهار عربی دروازه‌های عربستان را می‌کوبد

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
استان قطیف در دو روز گذشته چنان شاهد ناآرامی شده است که شاه و شاهزادگان عربستانی صدای ناقوس خطر را به وضوح شنیدند. استان شرقی عربستان به رغم تلاش‌های مکرر حکومت استبدادی و پلیسی این کشور چنان به آشوب کشیده شد که شاهزادگان عربستانی دو شب گذشته را یا در بی‌خوابی مطلق یا در کابوسی سخت سپری کردند.
 
 سرانجام کابوس عربستانی‌ها رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت. استان قطیف در دو روز گذشته چنان شاهد ناآرامی شده است که شاه و شاهزادگان عربستانی صدای ناقوس خطر را به وضوح شنیدند. استان شرقی عربستان به رغم تلاش‌های مکرر حکومت استبدادی و پلیسی این کشور چنان به آشوب کشیده شد که شاهزادگان عربستانی دو شب گذشته را یا در بی‌خوابی مطلق یا در کابوسی سخت سپری کردند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن که ولید بن طلال، میلیاردر مشهور عربستانی، آن را اداره می‌کند، خیابان‌های استان قطیف شاهد تظاهرات بی‌سابقه مردم معترض آن منطقه بود که با کوکتل مولوتوف، خشم و انزجار خود را از ستم حکومت بیان می‌داشتند. به گفته پلیس عربستان در این زد و خورد خیابانی که تا نیمه‌های شب ادامه داشته است، دست کم 14 نفر زخمی شدند که 11 نفر از آنها نیروهای پلیس بودند.

وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای در این زمینه ضمن متهم کردن معترضان به فتنه‌گر، آشوب طلب و جدایی‌خواه اعلام کرد، این افراد ساعت 9 شب دوشنبه در شهرستان العوامیه در استان قطیف به خیابان آمدند و ضمن تجمع در مناطق ریف با نیروهای امنیتی درگیری فیزیکی داشته و حتی از وسایل آتش‌زا مانند کوکتل مولوتوف استفاده کردند.

این وزارت‌خانه این حرکت اعتراضی مردم را محکوم کرده و گفته است که معترضان مورد حمایت کشوری خارجی که تلاش دارد امنیت و ثبات میهن را به مخاطره بیندازد، قرار داشته‌اند.

امیر نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان به روشنی اعلام کرده است که با معترضان با مشت آهنین برخورد خواهد شد و اجازه نخواهد داد احدی ثبات حکومت را مزلزل کند.

یک منبع وابسته به وزارت کشور عربستان مدعی شده است، نیروهای امنیتی در ابتدا برای متفرق کردن معترضان وارد میدان شدند اما پس از آن که برخی از آنها را دستگیر و عده‌ای دیگر را پراکنده کردند ناگهان شاهد رگبار اسلحه به سوی نیروهای امنیتی در منطقه‌ای نزدیک محل تظاهرات شدند. به ادعای پلیس در این حادثه یک شهروند عادی و دو زن نیز زخمی شدند که توسط پلیس و نیروهای امنیتی به بیمارستان منتقل شدند.

منابع خبری مستقل اعلام کرده‌اند، ظرف روزهای اخیر نیروهای امنیتی افراد بسیاری را در مناطق مختلف استان قطیف و دیگر مناطق شرقی عربستان بازداشت کردند. گفته می‌شود از ابتدای روز شنبه تا پایان روز دوشنبه دست کم 60 نفر در مناطق مختلف استان قطیف بازداشت و به مناطق نامعلومی فرستاده شده‌اند. حداقل 20 درصد جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که دولت عربستان تا قبل از سال 2003 آنها را در آمار خود بیان نمی‌کرد.

بدین ترتیب آن چه عربستانی‌ها پس از انقلاب مصر و تونس از وقوع آن نگران بودند بالاخره در سرزمین خودشان کلید خورد. عربستانی‌ها دائما به امریکایی‌ها فشار می‌آوردند که از سرنگونی نظام‌های مبارک و بن علی جلوگیری کنند از ترس این که سرنگونی نظام‌های استبدادی در منطقه که ثابت شده تبدیل به دومینویی غیر قابل بازگشت شده است، تبدیل به الگو نشود که دامن آنها را هم بگیرد. پس از این که این دومینو بازی خود را به بحرین رساند عربستانی‌ها خطر را بسیار نزدیک احساس کردند. حرکت‌های اعتراضی بحرین به سرعت به شرق عربستان کشیده شد ولی حکومت عربستان با توسل به سیاست چماق و هویج بدین ترتیب که از یک سو پول و دیگر خدمات برای راضی نگه داشتن مردم در اختیارشان قرار داد و از سوی دیگر به سرکوب شدید آنها اقدام ورزید که با ورود نیروهای نظامی عربستانی به بحرین و سرکوب شدید معترضان در آن کشور کامل شد، توانست به طور موقت اوضاع را تحت کنترل خود در آورد.

ورود نیروهای عربستانی به بحرین به هیچ وجه باب میل امریکایی‌ها نبود ولی عربستانی‌ها نیز دیگر اعتمادی به امریکایی‌ها نداشتند و خود راسا ترجیح دادند وارد عمل شوند. آنها به روشنی به واشنگتن می‌گفتند که دیگر به روی شما به عنوان یک متحد و پشتیبان حساب نمی‌کنیم.

مقامات و کارشناسان امریکایی بلافاصله پس از آغاز بحران بحرین پیش‌بینی کردند که دامنه اعتراض‌ها به عربستان نیز کشیده شود و مدت‌ها است که می‌گویند، دومینوی تغییر بالاخره دامن آن را نیز خواهد گرفت. آنها حتی هشدار می‌دهند هر چه سرکوب شدیدتر باشد، احتمال پیچیده‌تر شدن اوضاع عربستان نیز وجود دارد. یک مقام صاحب نفوذ در کاخ سفید که متخصص امور خاورمیانه است و از نزدیک تحولات عربستان را دنبال می‌کند ولی نخواسته نامش فاش شود در این باره به روزنامه النهار می‌گوید: «عربستان با یک بحران بزرگ روبه‌رو است. از یک سو شاهزادگان این کشور همگی افراد پیری هستند که دیگر توان اداره کشور را ندارند و از سوی دیگر تنش در درون خاندان سلطنتی برای کسب ارکان قدرت به شدت جریان دارد و هر لحظه نیز شدیدتر می‌شود. از سویی حکومت که به زور مشت آهنین تا کنون کشور را اداره کرده دیگر نمی‌تواند نیازهای مردم به خصوص قشر جوان و تحصیل‌کرده و همچنین اقلیت‌های شیعه را که به شدت توسط حکومت و مردان دینی وهابی مورد حمایت آن سرکوب می‌شوند، برآورده کند.»

وی هشدار می‌دهد که قطعا دامنه اعتراض‌ها به عربستان نیز خواهد رسید و عربستان هر کاری هم کند نمی‌تواند همانند بحرین آن را اداره کند. خطرناک زمانی خواهد بود که حکومت برای سرکوب معترضان خشونت شدیدی صرف کند و معترضان دست به اسلحه ببرند و کار به یک جنگ داخلی خونین و تمام عیار کشیده شود.

گویا این اتفاق رفته‌رفته می‌رود که در عربستان رخ دهد. عربستان همانند همه کشورهای دیکتاتوری عرب معترضان را به ارتباط با خارج متهم می‌کند. این بار نیز معترضان را به این توهم که چون شیعه هستند پس وابسته به ایرانند، متهم به ارتباط با ایران کرده است. ولی حقیقت این است اگر دامنه این اعتراض‌ها که کارد را به استخوان رسانده و نه تنها امان مردم شیعه‌ عربستان را بریده بلکه حتی اهل تسنن نیز از شدت و افراط رفتار حکومت پلیسی و استبدادی کشورشان به ستوه آمده‌اند، کمی ادامه یابد و حکومت نیز همچنان بخواهد به سرکوب گسترده خود ادامه دهد آن گاه مشخص نیست که پیرمردان کاخ نشین عربستان می‌توانند امیدوار باشند که پایان عمر خود را در راس قدرت ببینند یا خیر.

منبع:http://www.irdiplomacy.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟