نگاهی دوباره به شرایط آوارگان سوری در اروپا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 در شب ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ برابر با ۲۲ آبان ۱۳۹۴، یک رشته حملات هماهنگ‌شده‌ی تروریستی در قالب بمب‌گذاری، عملیات انتحاری و گروگان‌گیری و تیر اندازی در مناطق 1، 10 و 11 شهر پاریس فرانسه منجر به کشته شدن دست‌کم 130 نفر و مصدومیت ۳۶۸ نفر شد.

گروه تروریستی داعش در یک پیام توییتری با یاد کردن از این حملات به عنوان ۱۱ سپتامبر فرانسه، مسئولیت آن را برعهده گرفته و دقایقی پس از حملات خونین، در شبکه اجتماعی پیام «پاریس در آتش» را منتشر کرد.

حملات تروریستی پاریس را می‌توان آغاز بحران سیل آوارگان کشورهای درگیر منازعه خاورمیانه به خصوص سوریه به سمت کشورهای اروپایی نام نهاد. این بحران حاصل جنگ‌ داخلی در برخی کشورهای خاورمیانه است که به‌واسطه‌ی سیاست‌های غلط کشورهای اروپایی دامان آن‌ها را گرفته است.

در سال 2015، شمار آوارگان و پناهندگان که به کشورهای اروپایی وارد شدند از مرز 800 هزار نفر گذشت. آنها تلاش داشته اند تا از راه‌های مختلف و به خصوص مسیر دریایی آب‌های مدیترانه خود را به یونان، ایتالیا یا اسپانیا برسانند. بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، از این تعداد، 84 درصد آنها از کشورهای سوریه، افغانستان، عراق اریتره، سومالی بودند که همگی درگیر بحران جنگ داخلی هستند. به صورتی دقیق‌تر سازمان ملل اعلام کرده که‌ 62 درصد افراد که در طی سال 2015 از راه دریا وارد یونان شده‌اند، سوری هستند. در سال 2015، تعداد آوارگان سوری که در کشورهای اروپایی آواره بودند شامل؛ حدود 5/1 میلیون آواره‌ در ترکیه، 98،700 در آلمان، 64،700 نفر در سوئد، 6،700 نفر در فرانسه، 7000 هزار نفر در بریتانیا، 11،300 نفر در دانمارک، 18،800 نفر در مجارستان، و شمار قابل توجهی در دیگر کشورهای اروپایی بود.

با شدت گرفتن ورود مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا، این مساله به یکی از دغدغه‌‌های سیاستمداران و مردمان این کشورها بدل شده است. هزاران تن از اتباع کشورهای بحران‌زده در تلاش برای ورود به کشورهای اروپایی هستند و هر روزه شمار زیادی مهاجر که اکثریت آن‌ها را مهاجران سوری، عراقی، افغانی و بعضا آفریقایی تشکیل می‌دهند، راه اروپا را در پیش می‌گیرند تا خود را از جنگ‌ها و اوضاع نامناسب حاکم بر کشورهای متبوعشان خلاص کرده و زندگی جدیدی را در پیش بگیرند. سیل مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا در حالیست که برخی دولت‌های اروپایی از پذیرش پناهجویان خودداری کرده‌اند و در برابر پیشنهادات اتحادیه اروپا بر سر یک طرح مشترک مقاومت نشان داده‌اند و برخی دیگر نیز در حال سخت‌تر کردن سیاست‌های مهاجرت در زمینه پناهجویی و امنیت مرزی هستند که بعضا به دلیل افزایش احساسات ضدمهاجر در داخل این کشورهاست.

برای نمونه، نخست‌وزیر کشور جمهوری چک طی اظهاراتی اعلام کرده بود: «اروپا هم‌اکنون با وضعیت هرج و مرج مواجه است و ضروریست که اتحادیه اروپا تدابیر کنترلی بر مرزهای خود را تشدید کرده و با شبکه‌های قاچاق مهاجران به مبارزه بپردازد.». ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده بود ۱۲۰ هزار پناهجو از سه کشور ایتالیا، یونان و مجارستان به سایر کشورها منتقل شوند. طرح پیشنهادی رئیس کمیسیون اروپا که در پی پیشنهاد ماه مه وی برای انتقال ۴۰ هزار پناهجو مطرح شده بود. حال آن‌که، پلیس اتریش از ورود حدود ۴۰۰۰ پناهجو از مجارستان به این کشور خبر داده و از احتمال افزایش دو برابری شمار این پناهجویان خبر داد. پارلمان مجارستان قوانین ضدمهاجرتی خود را در برابر موج بی‌سابقه آوارگانی که با امید پیوستن به غرب اروپا از این کشور عبور می‌کنند، تشدید کرد. قوانین جدید پیشنهادی دولت «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان به پارلمان این کشور، به طور ویژه امکان استقرار ارتش را در مرزها تقویت و برای مهاجرت‌های غیرقانونی تا سه سال زندان در نظر می‌گیرد.

در نهایت و به عنوان یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان عنوان نمود؛ نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد برخی شهروندان آمریکایی و اروپایی تهدید داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را علت اصلی بروز بحران آوارگان می‌دانند. 32 درصد شهروندان آمریکایی و 37 درصد شهروندان اروپایی در پاسخ به سوالی درباره علت اصلی بروز بحران آوارگان اعلام کردند تهدید داعش و دیگر گروه‌های تروریستی موجب بروز چنین بحرانی شده است. در این میان، کارشناسان اعلام کرده‌اند که قاره اروپا در سال 2016 میلادی نیز همچنان با مسائل تروریسم، تنش های ژئوپلتیک، بحران آوارگان و چالش های اجتماعی و سیاسی ناشی از آن، روبرو خواهد بود.

منبع:http://alwaght.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟