دامنه بحران کشمیر گسترده تر می شود؛ تهدید هند توسط لشکر طیبه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
از یک ماه پیش درگیری‌های مرزی بین هند و پاکستان با شدت بیشتری ادامه پیدا کرده و طی روزهای گذشته در خط کنترل مرزی در منطقه کشمیر، چندین تن از سربازان دو طرف کشته یا زخمی شده‌اند. روز سه شنبه 18 آبان نیز، 4 نفر در اثر تشدید اختلاف دو کشور کشته شدند. خبرهای تایید نشده‌ای از اسارت یک سرباز هندی و کشته شدن تعدادی از آنها به دست نیروهای پاکستان حکایت دارد.

در این میان تداوم درگیری مرزی بین هند و پاکستان و کشته شدن چندین مسلمان کشمیری، «حافظ سعید» رهبر گروه جماعت الدعوه و مؤسس لشکر طیبه را به واکنش واداشت. وی ضمن اشاره به این که نارندرا مودی نخست وزیر هند تمام تلاش خود را برای سرکوبی مردم کشمیر به کار برده، تهدید کرد که زمان آن رسیده که مجاهدین به جنایات سربازان هندی و دهلی‌نو پاسخ دهند. حافظ سعید در ادامه سخنان خود گفت: «کشورهای جهان حمله محدود هند به پاکستان را به رسمیت نشناختند، اما حمله محدود مجاهدین در کشمیر در یاد مردم خواهد ماند.»

وی به شدت از نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز انتقاد و تأکید کرد که باید به جنایات هند علیه مردم کشمیر پاسخ داده شود که به زودی مجاهدین این کار را انجام خواهند داد.  اما دولت پاکستان تنها با احضار سفیر هند، خواستار توضیح وی درباره کشته شدن سربازان پاکستانی و هدف قرار گرفتن مناطق مرزی شد.

در تحلیل اظهارات فوق باید گفت که درگیری های مرزی در روزهای گذشته میان نیروهای دو کشور، وارد فاز جدید و نگران کننده‌ای شده است. اختلافات ریشه‌ای هند و پاکستان از بدو استقلال دو کشور، تنش‌ها بر سر تحولات کشمیر، اختلافات بر سر حق‌ آب رود سند و پنجاب و رقابت‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و هسته‌ای موجب شده است تا چشم‌انداز روشنی از بهبود روابط دو کشور بوجود نیاید. همچنانکه اختلافات بر سر آب چنان جدی است که پاکستان هند را به جنگ هسته‌ای تهدید می‌کند.

با توجه به چنین پیشینه‌ای و با کشته شدن برهان وانی رهبر جوان حزب المجاهدین توسط دولت هندی در ناآرامی‌های 9 جولای 2016 (24 تیر 95) که نزدیک به 4ماه از آن سپری می شود، اختلافات دو کشور وارد مرحله جدیدی شده است، طوری که حافظ سعید یکی از سران جریان‌های تندرو پاکستان که گفته می‌شود از سوی آی اس آی نیز حمایت می‌شود، سربازان هندی را تهدید به کشتن کرده است.

تهدید حافظ سعید بازتاب گسترده در رسانه‌های هند داشته و مقامات امنیتی هند با شکننده خواندن وضعیت کشمیر اعلام کردند، هم اکنون 300 شبه نظامی پاکستانی وارد کشمیر شده‌اند که قصد عملیات خرابکارانه دارند.

هند ماه گذشته در واکنش به حمله تروریستی به پایگاه ارتش در «اوری»،که باعث کشته شدن 21 سرباز  شده بود، دست به اقدام تلافی جویانه زد و مدعی شد که در یک حمله محدود موفق شده پایگاه نیروهای پاکستانی را هدف قرار دهد. مقامات دفاعی هند مدعی شدند، در این حمله بیش از 35 شبه نظامی و 9 سرباز ارتش پاکستان کشته شدند.

هند اعلام کرده که حافظ سعید در طراحی و حمله تروریستی سال 2008 به بمبئی که بیش از 180کشته برجای گذاشت، دست داشته و لشکر طیبه این عملیات تروریستی را عهده‌دار بود که باید تحویل داده شود. پس از خودداری پاکستان از دستگیری حافظ‌‌‌ سعید رهبر حزب «جماعت الدعوه» پاکستان، دولت هند به اسلام‌آباد پیشنهاد کرده است تا در صورت دستگیری و تحویل وی به هند، مبلغ 560 میلیون روپیه پاداش پرداخت کند. آمریکا نیز برای دستگیری  «حافظ سعید» جایزه ای به ارزش 10 میلیون دلار تعیین کرده است.

این در حالی است که حافظ سعید رهبر لشکر طیبه و متهم اصلی حادثه 2008 بمبئی آزادانه در پاکستان زندگی کرده و به سخنرانی در محافل این کشور می‌پردازد.

آنچه که باید درباره اتفاقات اخیر در کشمیر و درگیری‌های مرزی بین هند و پاکستان توجه داشت، این موضوع است که وجود اختلافات مرزی و فعالیت گروه‌های افراطی در پاکستان به این زودی‌ها پایان نخواهد پذیرفت و تهدید هند توسط گروه‌های افراطی پاکستان از یکسو و کشتار مسلمانان کشمیر به اسم گروه‌های تروریستی از سوی هند، نه تنها غیر منطقی و غیرعاقلانه است، بلکه به دامنه اختلافات می‌افزاید.

البته باید این نکته را نیز فراموش نکرد که حزب المجاهدین یک سازمان تروریستی نیست، بلکه توسط هند، اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی می‌شود، اما در هر حال این دلیل نمی‌شود که حق و حقوق مردم مسلمان کشمیر نادیده گرفته شده و به اسم جدایی‌طلبی سرکوب شود. شاید یکی از دلایل بی‌اعتنایی مدعیان دفاع از حقوق بشر به ویژه آمریکا به مسئله کشمیر را در این دانست که هم سودی برای قدرت‌های سلطه‌گر جهانی ندارد و هم آمریکایی‌ها از هند به عنوان یک شریک در منطقه حمایت می‌کنند.

‌ اصرار دولت هند بر این‌که مسئله کشمیر یک مسئله داخلی‌ است و نیز نوع نگاه منفعت محور پاکستان به این مسئله باعث شده که طی این سال‌های طولانی، اطلاعات و اخبار درستی از کشمیر به خارج از این منطقه منتقل نشود و بحران‌های منطقه‌ای هم طی چند سال اخیر به آن(نپرداختن رسانه‌ها به مسئله کشمیر) دامن زده است.

در چنین شرایطی لازم است تا درگیری و خشونت در کشمیر توسط قدرت های بین الملی محکوم شود. مضاف براینکه لازم است تا هندی که خود را مهد دموکراسی و پلورالیسم در آسیا و حتی جهان می‌داند به حق و حقوق مردم کشمیر احترام بگذارد و در مقابل پاکستان نیز ضمن حمایت از مرم جامو و کشمیر، نباید از گروه‌هایی مثل لشکر طیبه حمایت و پشتیبانی کند.

منبع:http://alwaght.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟