عمیق‌تر شدن روابط تجاری چین و اسرائیل و پیامدهای آن

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین چند بار برای توسعه روابط تجاری دیدار کرده‌اند

بعید است چین و اسرائیل روی کاغذ شرکای تجاری نزدیکی باشند.

چین، دومین کشور بزرگ و بزرگترین صادر کننده دنیا است اما اسرائیل کشوری است بسیار کوچک در خاورمیانه و در جدول کشورهای صادر کننده در رده ۴۵ قرار دارد.

مهم‌تر این که اسرائیل همواره متحد آمریکا بوده و با توجه به تبادلات تجاری فعلی بین آمریکا وچین، انتظار می‌رود اسرائیل کاملا جانب آمریکا را بگیرد.

اما آن چه بسیاری مردم نمی‌دانند این است که هم سرمایه‌گذاری چینی‌ها در اسرائیل رو به افزایش است هم شمار شرکت‌های اسرائیلی که وارد بازار چین می‌شوند.

شاهزاده ویلیام
 
توضیح تصویر،

شاهزاده ویلیام در جریان دیداراخیرش از اسرائیل در جریان برخی از پیشرفت های تکنولوژی این کشور قرارگرفت. از جمله عینکی که به افرادی با دید کم کمک می کند تا بتوانند بخوانند

 

در حالی که رئیس جمهور ترامپ تعرفه‌ کالاهای وارداتی چین را افزایش داده و موضع سختی در این باره داشته، آمار نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با خرسندی شرکت‌های اسرائیلی را به پذیرش سرمایه گذاری چینی‌ها در آن کشور ترغیب می‌کند.

به گزارش روزنامه “ساوت چینا مورنینگ پست”، در سال ۲۰۱۶ سرمایه‌گذاری مستقیم چین در اسرائیل تقریبا سه برابر شده و به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است.

در همین حال روزنامه جروزالم پست پیش بینی می‌کند که چین از آمریکا در زمینه سرمایه گذاری در اسرائیل پیشی می‌گیرد.

چه چیزی باعث نزدیکی این دو کشور شده و آیا شرکت های اسرائیلی باید محتاطانه عمل کنند؟

در دو دهه گذشته اقتصاد اسرائیل خود را به عنوان کانون توسعه تکنولوژیک تثبیت کرده است.

تحلیل گران معتقدند شرکت‌های چینی مایلند در این تکنولوژی سهیم باشند و شرکت‌های اسرائیلی هم خواستار دسترسی بهتر به بازارگسترده چین هستند.

حقای تال، مدیرعامل تاپتیکا -شرکت تبلیغات موبایل- می گوید: “چینی‌ها از تکنولوژی اسرائیل برای رشد اقتصادی استفاده می‌کنند. اسرائیل کانون ابتکار و نوآوری است. چین برای این که به عنوان یک اقتصاد مبتکر خود را تثبیت کند می‌خواهد تا می‌تواند از این تکنولوژی بهره ببرد.”

“در عین حال شرکت‌های اسرائیلی شاهد فرصت های مهمی در شرق هستند و ترکیب این دو دیدگاه باعث ایجاد چنین مشارکت تجاری موفقی بین دو کشور می شود.”

اسرائیل در دو دهه اخیر به پیشرفت های تکنولوژیکی زیادی دست یافته است
 
توضیح تصویر،

اسرائیل در دو دهه اخیر به پیشرفت‌های تکنولوژیک زیادی دست یافته است

 

در حال حاضر برای توسعه روابط تجاری مناسبت‌های تجاری مختلفی در چین و اسرائیل برگزار می‌شود، به عنوان مثال نشست مشترک چین و اسرائیل که در اوایل ماه جاری میلادی در گوانگ دونگ چین برگزار شد.

ربکا فانین، موسس سیلیکون دراگون اسرائیل می‌گوید شرکت‌های فناوری اسرائیل، سرمایه گذاری چین را تضمین می‌کنند.

در سال‌های اخیر شرکت‌های اسرائیلی را کمپانی‌های چینی یا خریده‌اند یا سهام آن‌ها به شرکت‌های چینی فروخته شده است. از جمله این شرکت‌ها، شرکت آلما لیزر و گروه تجهیزات پزشکی لومینیس است که هر دو در زمینه پرشکی فعالیت دارند، شرکت تنووا که در مورد محصولات لبنی کار می‌کند و شرکت کورتیکا.

روی بن یوسف از مدیران موسسه سرمایه‌گذاری سامسونگ نیکست که مقر آن در اسرائیل است، می‌گوید: “چینی‌ها مجذوب اسرائیل و توانایی‌های این کشور در زمینه صادرات تکنولوژی شده‌اند.”

برخی از تحلیل گران بر این باورند که ویژگی‌های ملیتی متفاوت باعث شده دو کشور مکمل هم باشند.

پگی میزراهی، یک شهروند چین که در اسرائیل زندگی می‌کند، می‌گوید: “چینی‌ها به داشتن طرح‌های بلند مدت، محافظه‌کارانه و رعایت سلسله مراتب معروف هستند، که این برخلاف دیدگاه شناخته شده اسرائیلی‌هاست که به سرعت، نوآوری، انعطاف پذیری و بی‌توجهی به اقتدارگرایی گرایش دارند.”

اسرائیل
 
توضیح تصویر،

چینی ها نه تنها برخی از شرکت های‌اسرائیلی را خریده‌اند، بلکه در برخی از پروژه‌های اسرائیل هم مشارکت دارند

 

دانیل گالیلی، یک تبعه اسرائیل که در دانشگاه گیلی در پکن تدریس می‌کند، معتقد است: “سیستم آموزشی چین تاکید زیادی بر رعایت نظم و اطاعت دارد، در حالی که سیستم آموزشی اسرائیل و ارتش این کشور دانش آموزان و سربازان را تشویق می‌کند تا درباره ایده‌های جدید فکر کنند و مشکلات را در شرایط نامطمئن حل کنند.”

به گفته آقای گالیلی “چین این موضوع را درک می کند و در نتیجه در تلاش است تا ازخلاقیت و ابتکار اسرائیلی‌ها در اقتصاد کشورش استفاده کند.”

اما این تنها شرکت‌های چینی نیستند که از نزدیکی روابط تجاری دو کشور سود می‌برند.

اسپاتاد، یک شرکت اسرائیلی تبلیغات دیجیتال سال گذشته وارد بازار چین شد و در حال حاضر با تمامی بازیگران مهم تجارت آنلاین چین کار می‌کند.

شرکت‌های دیگر اسرائیلی هم در تلاشند که وارد بازار چین شوند.

اسرائیل
 
توضیح تصویر،

اهود اولمر، نخست وزیر سابق اسرائیل هم برای پیشرفت روابط تجاری چین و اسرائیل تلاش کرد

 

تجارت جهانی

در حالی که بنظر می‌رسد شرکت‌های چینی واسرائیلی از ادامه همکاری خشنود هستند اما برخی از تحلیل گران از این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند.

جیسون مک نیو، موسس و رئیس سایبر سیکیوریتی در پنسیلوانیای آمریکا می گوید: “یکی از بزرگترین اشکالاتی که در مورد چین وجود دارد این است که این کشور به قوانین مالکیت معنوی سایر کشورها احترام نمی‌گذارد. بنابراین اسرائیل باید در مورد نوع شرکت‌هایی که در چین سرمایه گذاری می‌کنند، بسیار مراقب باشد.”

لی برانستیتر، استاد سیاست اقتصادی و عمومی در کالج هینز دردانشگاه کارنگی ملون می‌گوید: “نگرانی در آمریکا این است که تکنولوژی اسرائیل سرانجام از ارتش چین سر درآورد.”

به گفته این استاد دانشگاه “پنتاگون نگران است که شرکت‌های چینی بتوانند با

سرمایه گذاری در هوش مصنوعی نسل جدید تسلیحات را تولید و ارتش آمریکا یا متحدان این کشور را تهدید کنند.”

“پنتاگون همچنین نگران است که چین از طریق اسرائیل به توانایی‌هایی دست یابد که به دلیل بازرسی‌های قانونی امکان دستیابی به آن برای چین وجود ندارد.”

منبع:https://www.bbc.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟