سیاست ضد مهاجرتی ترامپ، بحران جدید برای کاخ سفید

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

علی رغم انتقادات و اعتراضات گسترده نسبت به برنامه مهاجرتی و ضد حقوق بشری ترامپ، اما تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر عقب نشینی او از مواضعش دیده نشده و حتی وی در واکنش به این انتقادات اعلام کرده است که آمریکا کمپ مهاجران و محلی برای نگهداری پناهندگان نخواهد بود.

 

دولت ترامپ طی چند هفته‌ گذشته با اجرای برنامه مهاجرتی سخت گیرانه خود، تعداد قابل توجهی از بزرگسالانی را که قصد دارند ورود به آمریکا داشته‌اند، بازداشت کرده و آنها را روانه بازداشت‌گاه‌های موقتی کرده است.

از طرف دیگر از آنجا که در آمریکا بازداشت کودکان به همراه والدینشان ممنوع است، این سیاست به جدایی کودکان خردسال از والدینشان منجر شده است. سرپرستی کودکان همراه این مهاجران به وزارت سلامت و بهزیستی سپرده می‌شود.

در همین ارتباط نیز رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که دولت ترامپ با اجرای سخت‌گیرانه سیاست‌های مهاجرتی خود باعث جدایی بیش از ۱۱۰۰۰ کودک از والدینشان در نقاط مرزی آمریکا شده است. همچنین برخی از فعالان حقوق مهاجران گفته‌اند مقام‌های آمریکایی زنان را هم از نوزادهایشان جدا می‌کنند، هرچند وزارت امنیت داخلی آمریکا آن را انکار کرده است.

براساس گزارش مجله آمریکایی واشنگتن‌اگزماینر، با اجرای برنامه مهاجرتی ترامپ، هر روز سرپرستی ۲۵۰ کودک به وزارت سلامت و بهزیستی سپرده شده می‌شود و انتظار می‌رود، وزارت سلامت و بهداشت آمریکا تا پایان ماه آگوست مجبور به پذیرش سرپرستی ۱۸۵۰۰ کودک دیگر شود. همچنین با توجه به اینکه تا روز جمعه ۱۱۵۰۰ کودک از والدینشان جدا شده‌اند، لذا تا پایان ماه آگوست سرپرستی ۳۰۰۰۰ کودک دیگر نیز به این وزارتخانه سپرده خواهد شد.

اغلب مهاجرانی که وارد آمریکا می شوند، اهل کشورهایی همچون السالوادور، گواتمالا و هندوراس هستند. هر هفته هزاران نفر از اتباع این کشورها که از خشونت های داخلی گریخته اند، با عبور از مرز آمریکا و مکزیک خود را تحویل مقام های مهاجرتی می دهند و درخواست پناهندگی می کنند. در ماه آوریل نیز حدود 51 هزار مهاجر غیرقانونی در مرز مکزیک بازداشت شدند. بنا بر آمار اداره «گشت مرزبانی و گمرکات آمریکا» چهار هزار و 314 نفر از این افراد کودکانی بودند که هیچ همراهی نداشتند.

 

انزجار داخلی و خارجی از برنامه ترامپ

با جداسازی اجباری صدها تن از کودکان مهاجران از والدین خود، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل با هشدار درمورد سیاست ضد مهاجرتی آمریکا گفته است که کودکان پناهنده و مهاجر، نباید به دلیل جدا شدن از والدینشان دچار آسیب روانی شوند. سازمان ملل متحد همچنین بطور رسمی با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف جدا کردن کودکان از والدین در مرز‌های جنوبی آمریکا شده است.

«زید رعدالحسین» کمیسیرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، اقدام دولت آمریکا را در جداسازی کودکان مهاجران از والدینشان در مرز مکزیک، بی‌رحمانه و غیرقابل پذیرش توصیف کرد.

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا نیز سیاست ترامپ در جداسازی کودکان مهاجر از والدینشان را «جنایتی هولناک» خواند و تصریح کرد، ترامپ قوانین مربوط به مهاجرت را نادیده گرفته است.

«کلین کانوی» مشاور دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا هم در این باره گفت، “به عنوان یک مادر، به عنوان یک کاتولیک و به عنوان کسی که وجدان دارد، می‌گوییم که هیچ کسی از سیاست جداسازی کودکان از والدین مهاجر غیرقانونی راضی نیست”.

اعتراضات به سیاست جداسازی کودکان از والدینشان در مرز مشترک آمریکا و مکزیک به درون کاخ سفید نیز کشیده شد و «ملانیا ترامپ» همسر رئیس جمهور آمریکا گفت از دیدن جدایی کودکان از والدینشان احساس انزجار می‌کند.

برنامه مهاجرتی ترامپ حتی با اعتراضات خیابانی نیز همراه بود و صدها معترض آمریکایی مقابل وزارت دادگستری این کشور در واشنگتن تجمع کرده و شعار دادند: اعضای خانواده ها به هم تعلق دارند. آنها دولت آمریکا را متهم کردند که حقوق بشر را نقض کرده و بنابه دلایل سیاسی کودکان را وحشت زده کرده است. همچنین «جسیکا مورالس» رئیس گروه «ما به هم تعلق داریم» که از مهاجران حمایت می کند، اظهار داشت: هر روز فرزندان از والدینشان جدا می شوند. دولت ترامپ باید فورا این سیاست را متوقف کند.
شهرهای دیگر آمریکا از جمله نیویورک سیتی، میامی، سانتامونیکا، آتالانتا و ال پاسو در تگزاس نیز شاهد تظاهرات علیه سیاست های مهاجرتی دولت ترامپ بود.

همچنین «اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا» از دولت به دلیل این تصمیم شکایت کرده است. این اتحادیه گفته است: جداکردن خانواده ها چیزی بیشتر از بی رحمی است. این کار شکنجه است.

انتقادات گسترده داخلی که می رود تا ترامپ را با یک بحران دیگر در عرصه سیاست داخلی مواجه کند موجب شد تا وی برای کاستن از حجم انتقادات و اعتراضات در دیدار با گروهی از اعضای کنگره خواستار تلاش آنان برای اتخاذ تدابیری به منظور پایان دادن به مسأله جدا کردن اجباری والدین و فرزندان مهاجران غیرقانونی در مرز آمریکا با مکزیک شود

از سوی دیگر پیام‌های جنجالی رئیس‌جمهوری آمریکا علیه سیاست‌های اروپا واکنش مقامات اروپایی را در پی داشت. در همین راستا شدکارل بیلدت، نخست‌وزیر پیشین سوئد، رئیس جمهور آمریکا را در امر بی ‌ثبات‌سازی اروپا بسیار بدتر از شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دانست. علاوه براین آنجلا مرکل صدراعظم آلمان گفته‌های ترامپ مبنی بر افزایش بزهکاری در آلمان به دلیل سیاست پناهجوپذیری این کشور و سکوت مقام‌های آلمانی درباره جرایم را نادرست خواند. مرکل تاکید کرد آمارها به وضوح از کاهش جرایم حکایت دارد.


استناد به انجیل برای توجیه برنامه مهاجرتی جدید

همزمان با بالا گرفتن اعتراضات علیه برنامه مهاجرتی ترامپ، جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا در اظهاراتی به دفاع از برنامه ترامپ پرداخته است. او برای دفاع از این سیاست، آیه‌هایی از عهد جدید را خواند اما منتقدان می‌گویند از این آیه پیشتر برای توجیه برده‌داری استفاده شده است.

در این آیه به نقل از پولس گفته می‌شود: “هر کس باید از قدرت‌های حاکم فرمانبرداری کند؛‏ زیرا بدون اجازه خدا،‏ هیچ قدرتی نمی‌تواند وجود داشته باشد.”

وزیر دادگستری آمریکا گفته است: “سیاست آمریکا در جدایی کوتاه مدت خانواده‌ها، ناعادلانه یا غیر عادی نیست” و همچنین انتقادات مخالفان ترامپ که سیاست های ضدمهاجرتی وی را با اقدامات نژادپرستانه آلمان نازی مقایسه کرده بودند را نادرست اعلام کرد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید هم بدون اظهارنظر مستقیم در باره سخنان آقای سشنز گفته است “اجرای قوانین اقدامی مطابق با کتاب مقدس است.”

 

برنامه‌های جنجالی ترامپ در حوزه مهاجرت

دونالد ترامپ طی یک و سال نیم گذشته که به کاخ سفید راه یافته، دو فرمان مهاجرتی صادر کرده است که با جنجال بسیار شرایط اخذ روادید را برای برخی دشوارتر یا حتی ناممکن کرده است. این فرمان مهاجرتی توسط برخی قضات ایالتی و فدرال بارها به چالش کشیده شد و در نهایت بصورت موقت اجرا شد، اما هنوز شکل نهایی یک قانون نگرفته است.

همچنین ساختن یک دیوار در مرز مکزیک که یکی از قولهای ترامپ در دوران کارزارهای انتخاباتی هنوز نتوانسته عملی شود، مضاف بر این که ترامپ گفته بود هزینه ساخت این دیوار را از دولت مکزیک خواهد گرفت، اما تا کنون موفق به اجرای این برنامه نشده است.

از سوی دیگر اظهارات ترامپ درباره مهاجرین در موارد مختلف موجب بحث‌های داغی در آمریکا و خارج از آن شده است؛ از جمله سخنان او در اوایل سال جاری درباره مهاجران از برخی کشورهای آمریکایی و آفریقایی که این کشورها را “چاله مستراح” نامید جنجال‌آفرین شده بود.

ترامپ حتی مدعی شده است که می‌خواهد با همکاری کنگره به قرعه‌کشی گرین کارت آمریکا پایان دهد. قرعه کشی گرین کارت آمریکا از سال 1990 در دولت بیل کلینتون اجرا شده بود و در زمان جرج بوش و اوباما ادامه یافت، اما حال ترامپ گفته است این قرعه کشی موسوم به لاتاری را حذف خواهد کرد.

 

کاخ سفید، شعار دفاع از حقوق بشر و نقض همزمان حقوق مهاجران

ماموران مرزبانی آمریکا در هفته‌‌های گذشته در راستای اعمال سختگیری‌های دولت ترامپ موسوم «تحمل صفر» افرادی را که برای زندگی بهتر سعی می‌کنند به شکل غیرقانونی به آمریکا سفر کنند، بازداشت و کودکان را از والدینشان جدا می‌کنند؛ اتفاقی که با اشک و گریه کودکان و والدین همراه می‌شود.

بنا به قول گزارش گاردین، تعدادی از کودکان جدا شده از والدین در یک انبار قدیمی در جنوب ایالت تگزاس، نگهداری می‌شوند. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که برخی از این کودکان در قفس‌های آهنی و در شرایط نامناسب قرار دارند.

اکنون داستان کودکانی که به زور از والدین‌شان در جنوب آمریکا جدا شده‌اند در سراسر جهان شنیده شده است، هرچند که دولت ترامپ تلاش کرده است که این موضوع را به شکلی موضوع داخلی جلوه دهد و مسوولیت آن را متوجه حزب دموکرات کند.

همچنین یک گروه از نمایندگان دموکرات کنگره که از محل نگهداری کودکان مهاجران بازدید کرده‌اند، نسبت به وضعیت این کودکان ابراز نگرانی کرده‌اند.

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرده که دولت آمریکا در سال گذشته از سرنوشت 1500 کودک مهاجر بی‌خبر بوده است. در این گزارش گفته شده با جود خطر قاچاقچیان انسان در آمریکا، اما بین ماه های اکتبر و دسامبر سال 2017 سرنوشت 1475 کودک مهاجر نامعلوم بوده است.

نگرانی از وضعیت کودکان مهاجران در آمریکا و نگهداری از آنان در شرایط جداسازی اجباری این کودکان از پدر و مادر خود در حالی صورت گرفته که همزمان کاخ سفید بارها دیگر کشورها را به نقض حقوق بشر متهم کرده است.

این در حالی است که بر اساس کنوانسیون‌های جهانی و حقوق بشری بطور کلی جداسازی اجباری کودکان از والدین به جز در شرایط استثنایی و ویژه پزشکی برخلاف منشور حقوق بشرعنوان شده است.

در واقع آن گونه که روزنامه گاردین در لندن نیز در گزارشی به آن پرداخته است، ترس و وحشت ناشی از این جدایی برای والدین و کودکان آنها محصول فرعی و تأسف بارِ یک فرایند قانونیِ ضروری نیست، بلکه هدف اصلی مقامات آمریکایی ایجاد این ترس و وحشت در مهاجران است. این تنبیه عمدا تا حد ممکن زشت و ترسناک طراحی شده است تا باعث وحشت سایر مهاجران شود و استفاده از جدایی خانواده‎ها به عنوان عاملی بازدارنده در مقابله با مهاجرت، یک سال قبل توسط مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً تصویب شد.

با این حال علی رغم انتقادات و اعتراضات گسترده نسبت به برنامه مهاجرتی و ضد حقوق بشری ترامپ، اما تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر عقب نشینی او از مواضعش دیده نشده و حتی وی در واکنش به این انتقادات اعلام کرده است که آمریکا کمپ مهاجران و محلی برای نگهداری پناهندگان نخواهد بود.

این اظهارات نشان می‌دهد انتقادات حقوق بشری همچنان تاثیری بر تصمیمات ضدحقوق بشری ترامپ نداشته و رئیس جمهور جنجالی آمریکا همچنان در نظر دارد برنامه‌های خود را در حوزه مهاجرت دنبال کند. در واقع این تاکید از سوی رهبر کشوری صورت می‌گیرد که همواره بیشترین ادعاها و شعارها را در سیاست خارجی خود در مورد حقوق بشری عنوان کرده است. حقوق بشری که ارزش آن برای رهبران آمریکایی تنها به اندازه یک ابزار برای پیشبرد منافع خود بوده است نه یک هدف واقعی.

منبع:http://alwaght.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟