درگیرهای لیبی؛ کنترل و فروش نفت در دست کیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

نیروهای خلیفه حفتر، مستقر در شرق لیبی، در ماه جاری میلادی حمله‌ای را برای تصرف طرابلس پایتخت این کشور آغاز کردند تا این کشور تولید‌کننده نفت دور تازه‌ای از منازعه‌ها را تجربه کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عملیات «ارتش ملی» خلیفه حفتر برای تصرف طرابلس هرچند با مقاومت شدید نیروهای وابسته به دولت تحت حمایت جهانی لیبی روبرو شده‌ است، با این حال بیم آن می‌رود که درگیری‌ها تولید نفت این کشور عضو اوپک را تحت تاثیر قرار دهد و قیمت را در بازار جهانی بالاتر از آنچه اکنون هست ببرد. اما لیبی چطور به اینجا رسید؟

درگیری‌ها وقتی شروع شد که در جریان رخدادهای بهار عربی در سال ۲۰۱۱ میلادی، گروه‌های مخالف دولت معمر قذافی برای پایان دادن به حکومت ۴۲ ساله او دست به سلاح بردند و با کمک غرب توانستند او را سرنگون کنند. اما پس از سقوط سرهنگ قذافی، کشور دچار چندپارگی شد و گروه‌های مسلح که از نظر سیاسی، ایدئولوژیکی و جغرافیایی رقیب یکدیگر بودند برای کسب قدرت به مبارزه برخواستند.

 
 

با افزایش فعالیت اسلام‌گراهای افراطی در لیبی و تصرف مناطقی از این کشور، خلیفه حفتر ژنرال پیشین ارتش معمر قذافی با وعده برقراری آرامش در شرق به عضوگیری نیرو پرداخت. منتقدان او را متهم می‌کنند که قصد دارد استبداد ۴۲ ساله دوران سرهنگ معمر قذافی را بار دیگر احیا کند.

 

 

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟