​8 دلیل برای آغاز عصر طلایی گاز

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با افزایش جنگ‌ تجاری غول ها، بازار انرژی به سوی کاهش تقاضا و واردات کمتر نفت، گام برداشته است. این اتفاق، فرصتی برای افزایش سهم گاز طبیعی به ویژه با خرید محموله‌های ال ان جی به شمار می‌رود.
 

انقلاب گاز طبیعی در امریکا با وجود دستاوردهای درخشان، مخالفانی نیز دارد. آنها با اشاره به بحران تغییر اقلیم، از گاز به عنوان سوخت هم‌خانواده زغال سنگ یاد می‌کنند.

مات واتسون، معاون انرژی در بنیاد دفاع محیط‌زیست می‌گوید: آیا ما در آستانه عصر طلایی گاز طبیعی ایستاده‌ایم؟ بله، احتمالاً،‌اما این انقلاب تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ این شرایط به اقدامات شرکت‌های انرژی در حوزه محیط‌زیست وابسته خواهد بود. در کنفرانس انستیتوی بیکر دانشگاه رایس در هوستون، آینده بازار گاز طبیعی مورد کندوکاو قرار گرفته است.هشت ویژگی جذاب گاز طبیعی که در این هم‌اندیشی بررسی شده، در نوع خود جالب است.

۱. شهروندان به ویژه جوانان حامی گاز هستند
در سراسر دنیا، شهروندان خواهان مقابله با بحران تغییر اقلیم هستند.‌اکثر احزاب نیز در برنامه‌های خود روی گاز طبیعی، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. جوانان و نماد امروز آنها گرتا تونبرگ، نوجوان ۱۶ ساله پرشور سوئدی، خواهان تغییر الگوی کنونی مصرف انرژی به نفع منابع پاک هستند. آنها به سرعت در مدیریت دنیای فردا نقش‌آفرینی خواهند کرد.

۲. سرمایه‌گذاران
بسیاری از سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند تا در سبد دارایی‌های خود، منابع پاک را در اولویت قرار دهند. در کنفرانس آب و‌ هوای پاریس، مدیران ۲۰۰ بانک سرمایه‌گذاری با 5/6 تریلیون دلار دارایی از شرکت‌های انرژی خواستند تا به سوی اهداف توافق پاریس گام بردارند.

 این بانک‌ها به دنبال کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و کاستن از میان متان انتشار یافته هستند. با وجود اعلام ترامپ مبنی بر توقف نظارت دولتی بر حجم انتشار متان، گروه‌های سرمایه‌گذاری با ۵/ ۵ تریلیون دلار دارایی با این طرح مخالفت کرده‌اند.

۳. شرکت‌های تولیدکننده برق
بزرگترین مشتری گاز طبیعی در دنیا، شرکت‌های تولیدکننده برق هستند،‌اما این شرکت‌ها تیز به دنبال مقابله با عوامل تغییر اقلیم هستند. این شرایط انرژی‌های فسیلی را با ریسک افول سریع تقاضا روبه‌رو‌ کرده‌است. در یک ماه اخیر، این شرکت‌ها با مقررات عدم کنترل متان دولت امریکا مخالفت کرده‌اند.

۴. مقررات دولتی
ساخت تأسیسات تولید برق با سوخت زغال‌سنگ یا سوخت‌های مایع، دشوارتر از همیشه شده‌است،‌اما گاز طبیعی در نیمه نخست قرن بیست و‌ یکم به عنوان پاک‌ترین سوخت فسیلی، منبع انرژی دوره گذار از عصر سوخت‌های فسیلی به دوره سوخت‌های پاک برگزیده شده‌است.

۵. قیمت بسیار ارزان
گاز طبیعی که قیمت جهانی آن به بهای نفت خام به عنوان نزدیک‌ترین سوخت جایگزین خود، وابستگی زیادی دارد، با رکود کنونی بر بازار نفت و کاهش رشد اقتصاد جهانی، یک منبع انرژی ارزان به حساب می‌آید.

خانواده‌ها نیز به دلیل قیمت ارزان این منبع انرژی که بهای آن چندان از اتفاقات ژئوپلتیک تأثیر نمی‌گیرد، از گاز استقبال گسترده‌ای کرده‌اند. در سراسر دنیا، دهها پایانه جدید واردات ال ان جی راه‌اندازی شده یا در حال ساخت است. هزاران کیلومتر خط لوله انتقال گاز نیز در حال توسعه است.

۶. جنگ‌های تجاری
با افزایش جنگ‌ تجاری غول ها، بازار انرژی به سوی کاهش تقاضا و واردات کمتر نفت، گام برداشته است. این اتفاق، فرصتی برای افزایش سهم گاز طبیعی به ویژه با خرید محموله‌های ال ان جی به شمار می‌رود.

تجارت انرژی به سوی تجارت منابع پاک‌تر گام برداشته و‌ گاز طبیعی ارزان یک اولویت به شمار می‌رود. انقلاب منابع شیل در امریکای شمالی نیز یک مزیت رقابتی بی‌همتا برای صنعت انرژی ایالات‌متحده است.

۷. استقبال از ال ان جی
در ایالات متحده، بیش از ۱۰۰ پروژه ال ان جی در حال فعالیت یا در حال توسعه است. این طرح‌ها در مجموع ۱۰۰ میلیون‌ تن ظرفیت دارند. این عدد بیش از ظرفیت کنونی تولید ال ان جی دو‌ کشور قطر یا استرالیا است.

ظرفیت این طرح‌ها در سال ۲۰۳۵ میلادی به ۱۲۵ میلیون‌ تن افزایش خواهد یافت. هرچند رؤیای تأمین گاز دنیا از سازندهای شیل ایالات‌متحده را باید فراموش کرد.

۸. تجدیدپذیرها
اکثر نیروگاه‌های جدید ساخته‌شده در دنیا از گاز طبیعی به عنوان سوخت خود بهره می‌برند،اما امکان استفاده آنها از سوخت‌های زیستی نیز وجود دارد. از سوی دیگر، با کاهش پرشتاب طرح‌های تولید انرژی‌های خورشیدی و بادی، اکثر مدیران این طرح‌ها از گاز طبیعی به عنوان انرژی پشتیبان خود بهره می‌گیرند.

این شرایط یک برگ برنده برای گاز طبیعی محسوب می‌شود. به عصر طلایی گاز طبیعی خوش آمدید.

 

 

منبع:https://www.mizenaft.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟