ارزیابی واکنش متقابل ایران در برابر سیاست فشار حداکثری ایالات متحده(بخش سوم)

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اقدامات متقابل ایران انگیزه جدیدی را برای متنوع سازی سیستم پرداخت بین المللی وارد کرده است.
ایران به دلیل سیاست ضد آمریکایی تحت تحریم های ایالات متحده قرار گرفته است و یکی از بزرگترین قربانیان تحریم های ایالات متحده علیه دلار آمریکا است.

تحریم های مالی جنبه مهمی از فشار ایالات متحده بر ایران است و ایران نیز اقدامات متقابل سختی را انجام داده است. اقدام اصلی ایران ساختن یک ابزار پرداخت بازرگانی خارجی مستقل از دلار آمریکا است. به درخواست ایران ، اتحادیه اروپا یک ابزار پشتیبانی تجاری ایجاد کرده است، تسویه ارز داخلی تجارت با هند آغاز به کار کرده و ایجاد کانال تسویه حساب تجارت با چین و ترکیه در حال انجام است.

نتیجه گیری

اگرچه ایران تنها کشوری نیست که با فشار حداکثری دولت ترامپ روبرو شده است، اما یکی از کشورهایی است که به شدت به استراتژی فوق الذکر ایالات متحده واکنش نشان داد. دلیل اینکه اقدامات متقابل سخت ایران می تواند به نتایج مثبتی برسد، نه تنها به این دلیل است که ایران فعالانه از طریق دیپلماتیک واکنش نشان می دهد، بلکه به این دلیل است که خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای ایران و اجرای فشارهای شدید مبتنی بر یکجانبه¬گرایی است. این سیاست نه تنها فاقد پایه و اساس حقوق بین الملل است بلکه قواعد حاکم بر جامعه جهانی را نیز تضعیف می کند. بدون حمایت جامعه جهانی، اقدامات متقابل ایران قطعاً دستیابی به دشوار خواهد بود. نتایج مثبت اقدامات متقابل سخت ایران نیز الهام بخش مهمی برای جامعه جهانی برای مقابله با فشار شدید ایالات متحده است. فشار حداکثری که دولت ترامپ دنبال می کند، مبتنی بر منافع شخصی و یک جانبه گرایی است. از نظر اخلاقی و قانونی شکننده است. اگر کشورهای اهداف فشار حداکثری، سازش را انتخاب کنند، فشار حداکثری موفق خواهد شد زیرا اهداف آنها توسط اهداف مختلف شکسته می شود که این به خیر جامعه جهانی نخواهد بود. در مقابل، اگر اهداف فشار حداکثری اقدامات متقابل سخت را انتخاب کند، آنگاه فشار حداکثری که به عنوان یک استراتژی خارجی با تأثیر مخرب بر نظم بین المللی است، کاملاً از هم پاشیده خواهد شد. بنابراین، اهمیت مثبت اقدامات متقابل سخت ایران قابل تقدیر است.

 

منبع:http://ylyjzx.swu.edu.cn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟