اسرائیل خواستار بازتعریف ماموریت حافظان صلح در لبنان شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

نماینده اسرائیل در سازمان ملل خواستار ایجاد تغییرات اساسی در ماموریت صلح‌بانان این سازمان در جنوب لبنان شد. او می‌گوید با این تغییرات صلح‌بانان باید بتوانند از همه مناطق بازدید و به وظایف‌شان به درستی عمل کنند.

دنی دانون، سفیر دائم اسرائیل در سازمان ملل متحد می‌گوید دولت این کشور خواهان بازتعریف ماموریت صلح‌بانان در جنوب لبنان، موسوم به نیروهای یونیفیل و ایجاد تغییرات اساسی در نحوه عملکرد این نیروها است.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، دنی دانون این سخنان را روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری ویدئویی ایراد کرد و افزود ایالات متحده از این خواسته تل‌اویو حمایت می‌کند و او از این بابت قدردان واشنگتن است.

اسرائیل معتقد است شبه‌نظامیان حزب‌الله که بر مناطق جنوبی لبنان تسلط دارند اجازه حضور نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در بسیاری از مناطق را نمی‌دهند و این نیروها بدون آزادی تردد امکان انجام ماموریت‌های خود را ندارند.

دنی دانون می‌گوید تل‌آویو اصرار دارد که صلح‌بانان سازمان ملل برای انجام ماموریتی که بر عهده دارند باید بتوانند بدون محدودیت در جنوب لبنان به کار خود ادامه دهند.

 

نیروهای یونیفیل، مشهور به سربازان کلاه آبی در اصل در سال ۱۹۷۸ برای نظارت بر عقب‌نشینی نظایان اسرائیلی که بخش‌های جنوبی لبنان را اشغال کرده بودند تشکیل شده‌اند.

ماموریت این نیروها پس از خاتمه جنگ میان ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ تغییر کرد و به تمام مناطق مرزی میان لبنان و اسرائیل گسترش یافت.

اسرائیل نیروهای حزب‌الله را که از سوی جمهوری اسلامی تامین مالی و تجهیز می‌شوند متهم می‌کند که برای تثبیت موقعیت خود در جنوب لبنان با آزادی عمل نیروهای حافظ صلح مخالف هستند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل با بیان این که مناطقی که صلح‌بانان امکان بازرسی و بازدید از آنها را دارند مدام کاهش یافته می‌گوید او در دیدار با فرمانده نیروهای یونیفیل به او گفته نیروهای تحت فرمانش باید کارآمدتر شوند و بتوانند آزادانه از هر مکان لازم بازدید کنند.

به گفته دنی دانون اسرائیل اصرار دارد تغییرات اساسی در ماموریت نیروهای صلح سازمان ملل پیش از تمدید دوره فعالیت این نیروها در تابستان سال جاری انجام شود.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در مناطق مرزی میان اسرائیل و لبنان شامل ۹ هزار و ۴۰۰ نیروی زمینی و ۸۵۰ سرباز نیروی دریایی است. بودجه این نیروها طی یک سال منتهی به ژوئن ۲۰۱۹ بالغ بر ۴۷۴ میلیون دلار بوده است.

 

دانون می‌گوید اسرائیل باخبر است که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در موارد زیادی قادر به بازدید و بازرسی مکان‌های مشکوک نشده‌اند و شواهدی و اسنادی در اختیار دارد که اثبات می‌کند نیروهای حزب‌الله در برخی مناطق مرزی اقدام به حفر تونل برای انتقال اسلحه و مهمات کرده‌اند.

در لبنان دولت مرکزی کنترلی بر گروه‌های مسلح، به خصوص نیروهای حزب‌الله که از نفوذ زیادی برخوردارند ندارد. آتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود درباره منطقه، داشتن سلاح خارج از کنترل دولت لبنان را نقض مستمر قطعنامه‌های شورای امنیت خواند و از دولت خواست برای خلع سلاح تمام شبه‌نظامیان اقدام کند.

برخی تحلیلگران معتقدند هدف اصلی اسرائیل و آمریکا بازتعریف وظایف نیروهای یونیفیل به گونه‌ای که حافظان صلح سازمان ملل در مقابل نیروهای حزب‌الله قرار گیرند و نفوذ آنها در جنوب لبنان را کاهش دهند.

 

منبع:https://www.dw.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟