ریاست جمهوری بایدن: انگلیس در مورد ایران چه نقشی ایفا می‌کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

«انستیتو سرویس رویال یونایتد» در این گزارش ضمن اشاره به انتقاد بایدن از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران بر ضرورت اتخاذ رویکرد فعالانه‌تر انگلیس تأکید می‌کند. کنشگری فعال انگلیس در منطقه می‌تواند اعتبار این کشور را در واشنگتن افزایش و آن را به یک شریک باارزش‌تر برای دولت بایدن تبدیل کند.

انیسه بصیری تبریزی: عضو ارشد تحقیقات در بخش مطالعات بین‌المللی امنیت در انستیتو سرویس رویال یونایتد

داریا دولزیکووا: تحلیلگر برنامه تکثیر سلاح اتمی و سیاست هسته‌ای انستیتو سرویس رویال یونایتد.

تام پلانت: مدیر برنامه تکثیر سلاح‌های هسته‌ای و سیاست هسته‌ای انستیتو سرویس رویال یونایتد

«انستیتو سرویس رویال یونایتد» در این گزارش ضمن اشاره به انتقاد بایدن از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران بر ضرورت اتخاذ رویکرد فعالانه‌تر انگلیس تأکید می‌کند. کنشگری فعال انگلیس در منطقه می‌تواند اعتبار این کشور را در واشنگتن افزایش و آن را به یک شریک باارزش‌تر برای دولت بایدن تبدیل کند.

اهم نکات و گزاره‌های کلیدی مطرح‌شده در مقاله

  • اگرچه بسیاری از نقض تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت هستند اما لغو آن‌ها زمان‌بر است و همچنین فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایران در زمینه سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم منجر به دستیابی به دانش شده که نمی‌توان به‌راحتی از بین برد.
  • پای بندی کامل ایالات‌متحده به برجام چالش‌برانگیز است زیرا تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیچیده و محدودیت‌های گسترده‌ای در معاملات مالی با ایران ایجاد می‌کند که احتمالاً با بازگشت به برجام حذف نمی‌شوند زیرا آن‌ها مستقیماً هیچ ارتباطی به فعالیت هسته‌ای ایران ندارند. این پیچیدگی همراه با امکان اعمال مجدد سریع تحریم‌ها در بحران‌های آینده بدان معنی است که بخش خصوصی پس از حذف تحریم‌های مربوط به هسته‌ای از تجارت مرتبط با ایران محتاط خواهد ماند و بنابراین سود عملی قابل توجه برای ایران زمان‌بر است.

نویسندگان به عنوان بخشی از یک پروژه در حال انجام «Iranian Nuclear Pathways» عوامل کلیدی که در پیشبرد ماهیت آینده برنامه هسته‌ای ایران نقش دارند اشاره کرده است:

  • وضعیت توافق‌نامه‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران و تعاملات دیپلماتیک با هدف دستیابی به آن‌ها.
  • گفتمان سیاسی و تصمیم‌گیری ایران در جهت همکاری با ایالات‌متحده و انگلیس، فرانسه و آلمان و سازمان‌های بین‌المللی در مورد هسته‌ای،
  • ادراک تهدید دولت‌های خاورمیانه از ایران و وضعیت برنامه‌های هسته‌ای بازیگران دیگر در منطقه خاورمیانه

نویسنده در بخش نهایی مقاله بر این نکات تأکید می‌کند:

  • محور رویکرد انگلیس باید خاورمیانه و شمال آفریقا قدرتمندتر باشد. این استراتژی که سطح اهمیت نقش انگلیس بر منطقه را نشان می‌دهد باید توسط وزیر امور خارجه این کشور بیان شود. این اقدام می‌توان پایه‌ای برای تقویت تعامل منطقه باشد و به انگلیس اجازه می‌دهد به عنوان ضامن طرف‌های متضاد در منطقه خاورمیانه و یک بازیگر مؤثر در چارچوب امنیت منطقه‌ای تبدیل شود.
  • تأکید بر لزوم دستیابی به توافق با تهران فراتر از مسئله هسته‌ای. با توجه به روابط خوب با کشورهای منطقه مانند امارات و عربستان سعودی، انگلیس برای این نقش مناسب می‌باشد. لندن همچنین از لزوم ادغام نگرانی‌ها و اولویت‌های کشورهای منطقه در هرگونه مذاکره آینده با ایران آگاه است، زیرا این تنها راه کاهش تنش‌های منطقه‌ای و ادراک تهدیدات است.
  • انگلیس می‌تواند مستقیماً از طریق گفتگوی «Track II» و استفاده از حضور دیپلماتیک خود در تهران مستقیماً بر تصمیم‌گیری ایران تأثیر بگذارد. این کشور می‌تواند به عنوان پلی بین ایران و ایالات‌متحده تعامل دیپلماتیک بین آن‌ها را تسهیل کند.
  • لندن همچنین باید نقش سنتی خود را به عنوان پلی بین تروئیکای اروپایی و ایالات‌متحده تکرار کند. در طی چهار سال گذشته تروئیکای اروپایی با طرح اینستکس یا دلار زدایی موقعیت و جایگاه متمایز خود را با آمریکا نشان دادند و به حفظ یک همکاری تاریخی مؤثر با متحدان اصلی اروپا کمک کردند.

نویسندگان در پایان این مقاله بر این تأکید دارند که منافع گسترده انگلیس در حفظ یک رژیم قوی منع گسترش سلاح اتمی و یک منطقه باثبات در خاورمیانه است. اگر لندن در این زمینه عقب‌نشینی نکند می‌تواند به عنوان یک بازیگر واقعاً در مسئله هسته‌ای ایران و امنیت خاورمیانه‌ایفای نقش کند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟