بررسی دیدگاه مردم آلمان و ایالات متحده به روابط دوجانبه با یکدیگر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در حالی که ایالات متحده و آلمان برای رهبری سیاسی جدید در سال 2021 آماده می شوند، روابط فعلی آنها در ذهن شهروندانشان مبهم باقی مانده است. در نظرسنجی های انجام شده توسط مرکز تحقیقات معتبری قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها همچنان معتقدند که روابط بین دو کشور خوب است.

نمودار نشان می دهد آمریکایی ها رابطه با آلمان را در وضعیت خوبی ارزیابی میکنند، اما آلمانی ها آن را بد می دانند

در مقابل تقریباً هشت مورد از هر ده آلمانی معتقد است که این رابطه در وضعیت نامناسبی قرار دارد. از سال 2017 نسبت آلمانی هایی که اعتقاد دارند روابط با ایالات متحده بد است 23 درصد افزایش یافته است، در حالی که دیدگاه آمریکایی ها در مورد رابطه نسبتاً ثابت است. این یافته ها مطابق با تحقیقات قبلی است که نشان می دهد آلمان ها ایالات متحده را در پایین ترین سطح طی 20 ساله اخیر ارزیابی می کنند.

باید توجه داشت آمریکایی ها معمولاً از بریتانیا به عنوان مهمترین شریک سیاست خارجی نام می برند، در حالی که آلمانی ها از فرانسه به عنوان مهمترین شریک خود نام می برند. فقط از هر ده نفر آمریکایی یک نفر از آلمان به عنوان مهمترین شریک سیاست خارجی خود نام می برد. درصد مشابه ای از آلمانی ها ایالات متحده را به عنوان مهمترین شریک سیاسی خود نام می­برند. با این وجود در یک نظرسنجی انجام شده پس از روز انتخابات آمریکا، 23٪ از آلمانی ها ایالات متحده را به عنوان مهمترین شریک خود معرفی کردند که این افزایش 13 درصدی نسبت به دیدگاه پیشین را نشان می­دهد و نشانگر بهبود ناگهانی دید آلمانی ها به آمریکا بعد از پیروزی بایدن است. علاوه بر این، آمریکایی ها تمایل دارند آلمان را به عنوان یک شریک در موضوعات کلیدی مانند حفاظت از محیط زیست، تجارت آزاد، دموکراسی و حقوق بشر، تأمین امنیت اروپا و چگونگی مواجهه با چین و ایران ببینند؛ اما تعداد کمی از آلمانی ها ایالات متحده را بعنوان یک شریک و متحد در این مسائل مهم می بینند.

به عنوان مثال، تنها 12٪ از آلمانی ها ایالات متحده را در حفاظت از محیط زیست شریک و همکار می­دانند، در حالی که 76٪ از آمریکایی ها در مورد آلمانی ها چنین دیدگاهی دارا هستند. اکثریت مردم در آلمان ایالات متحده را شریک خود در مورد تجارت آزاد، دموکراسی و حقوق بشر و همچنین معامله با چین نمی دانند.

با این حال، با وجود اعلام ترامپ مبنی بر خروج 12000 سرباز آمریکایی از آلمان، 54٪ از آلمانی ها بر این باورند که ایالات متحده در محافظت از امنیت اروپا شریک است. دیدگاه آمریکایی ها همچنین پس از شیوع ویروس کرونا در وضعیت همکاری های بین المللی متفاوت است، بطوریکه تعدادی از پاسخ دهندگان (30٪) معتقدند بعد از کرونا کشورها بیشتر همکاری خواهند کرد در مقابل عده ای (35٪) معتقد هستند که کشورها بعد از کرونا بیشتر به منافع ملی خود توجه خواهند کرد و مابقی (33 ٪) بر این عقیده اند که همکاری های بین المللی تغییر نخواهد کرد

آلمانی ها روابط کنونی خود با آمریکا را ضعیف و بد ارزیابی می­کنند درحالیکه مردم ایالات متحده این روابط را خوب می­دانند

دیدگاه آمریکایی ها و آلمانی ها در مورد روابط دو کشورشان به شدت متفاوت است. آمریکایی ها همچنان در رابطه با روابط کشورشان با آلمان راضی هستند و تقریباً سه چهارم می گویند که روابط خوب است. تقریبا دونفر از هر ده آمریکایی می گویند که این رابطه بسیار خوب است (19٪) در مقابل و در میان آلمانی ها، 79٪ معتقدند که رابطه با ایالات متحده بد است البته در کل، آلمانی های جوانتر نسبت به روابط ایالات متحده و آلمان دید مثبتی دارند. با این حال این میزان، فقط 29٪ از افراد 18 تا 34 ساله در آلمان را تشکیل می­دهند، همین امر در میان افراد 50 سال و بالاتر حتی کمتر از 14٪ است.

نمودار نشان می دهد که تنها موردی که تقریبا آلمانی ها و امریکایی ها با آن تفاوت نظر ندارند مسئله ایران است

علی رغم اینکه مرکل از ایالات متحده خواست پس از خروج ترامپ از برجام در سال 2018، مجدداً به آن بپیوندد، مردم آلمان تقریباً در مورد ایران، آمریکا را متحد خود می­دانند و از موضع کلی آمریکا در قبال ایران حمایت می­کنند.

نمودار نشان می دهد که دموکرات ها بیشتر از جمهوری خواهان آلمان را به عنوان یک متحد و شریک در موضوعات اصلی می بینند

در ایالات متحده و آلمان، هر یک از هر ده نفر از کشور دیگر به عنوان مهمترین شریک سیاست خارجی ملت خود نام می برد. ولی آلمانی ها و آمریکایی ها در مورد اینکه کدام کشور شریک مورد نظر آنها است اختلافات شدیدی با هم دارند. به طور کلی آمریکایی ها می گویند که بریتانیا شریک برجسته خارجی است و 27٪ ازمردم از این کشور به عنوان مهمترین شریک سیاست خارجی یاد می کنند. جایگاه بعدی با 14٪ مربوط به چین و و بعدی هم با 10٪ اسرائیل است.

نمودار مهم ترین کشور شریک خارجی از دید مردم آلمان (آبی) و از دید مردم آمریکا (سبز)

قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، بیش از نیمی از آلمانی ها (54٪) فرانسه را به عنوان مهمترین شریک خود معرفی می­کردند، در حالی که 10٪ معتقد بودند که این کشور ایالات متحده است؛ اما در بعد از روز انتخابات در میان آلمانی ها، با افزایش 13 درصدی نسبت به سپتامبر تقریباً یک چهارم ایالات متحده را به عنوان مهمترین شریک سیاست خارجی نام بردند.

در ایالات متحده، جمهوری خواهان و دموکرات ها هر دو از بریتانیا به عنوان قابل اعتمادترین شریک خود نام می برند، گرچه دموکرات ها بیشتر به این امر باور دارند. جمهوری خواهان نیز بیشتر از دموکرات ها اسرائیل را به عنوان شریک آمریکا معرفی می کنند؛ اما دو طیف به شکل مساوی از هر دو طرف آلمان را به عنوان یک شریک اصلی می دانند و در مورد چین نیز می توان همین را گفت.

نمودار نشان می دهد دموکرات ها (آبی) و جمهوری خواهان (قرمز) آلمان و چین را به یک اندازه به عنوان مهمترین شریک معرفی می کنند، اما جمهوری خواهان نسبت به دموکرات ها به اسرائیل علاقه بیشتری نشان می دهند

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟