نتیجه نظرسنجی از ۱۱ کشور اروپایی: چین طی یک دهه آینده از آمریکا قوی‌تر خواهد شد

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اروپایی‌ها معتقدند با وجود ریاست جمهوری بایدن، چین ظرف یک دهه از آمریکا پیشی خواهد گرفت.

شورای روابط خارجی اروپا در نظرسنجی از ۱۵ هزار نفر از ۱۱ کشور اروپایی دریافته که از هر ۱۰ اروپایی ۶ نفر معتقدند چین ظرف ۱۰ سال آینده قدرتمندتر از ایالات متحده خواهد شد.

نتایج این نظرسنجی، از یک تغییر گسترده در رویکرد اروپایی‌ها حکایت دارد. بسیاری از اروپایی‌ها معتقدند که سیستم ایالات متحده از هم پاشیده است.

با وجودی که ۵۷ درصد اروپایی‌ها معتقدند پیروزی جو بایدن برای اتحادیه اروپا مفید خواهد بود اما اکثریت آنها همچنین معتقدند که اتحادیه اروپا در تقابل احتمالی آمریکا با چین باید سیاست جداگانه‌ای اتخاذ کند.

این نظرسنجی نشان داد که نگرش اروپاییان نسبت به ایالات متحده متحول شده است. در حال حاضر اکثریت کشورهای اصلی عضو اتحادیه اروپا فکر می‌کنند که سیستم سیاسی ایالات متحده ورشکسته شده است و چین ظرف یک دهه قدرت بیشتری از آمریکا خواهد داشت و اروپایی‌ها برای دفاع از خود نمی‌توانند به ایالات متحده اتکا کنند.

این نظرسنجی با عنوان بحران قدرت آمریکا: اروپایی‌ها، آمریکای بایدن چگونه را می‌بینند، در ماه نوامبر و دسامبر سال گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی بایدن انجام شد.

سؤال بزرگ ژئوپلیتیک این است که آیا سیاست‌های بایدن پویایی روابط چین و ایالات متحده و همچنین اتحاد سنتی بین واشنگتن و بروکسل را که هر دو در دوره ترامپ رو به وخامت گذاشتند تغییر می‌دهد؟

در حالی که بایدن خواستار هماهنگی ایالات متحده و اروپا در مقابل چین شده، این نظرسنجی نشان می‌دهد که افکار عمومی اروپا می‌تواند یک چالش در شکل‌گیری هرگونه همسویی ژئوپلیتیک باشد.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که در اروپای امروز تمایلی برای بازگشت به جهانی دوقطبی نیست که در آن غرب مانند دوران اتحاد جماهیر شوروی در برابر چین و متحدانش روبرو شود.

اکثر پاسخ‌دهندگان از ۱۱ کشور – دانمارک، فرانسه، انگلیس، آلمان، مجارستان، ایتالیا، هلند، لهستان، پرتغال، اسپانیا و سوئد – ترجیح می‌دهند که کشورشان در جهان دوقطبی احتمالی (آمریکا-چین) بی‌طرف بماند. به طور کلی ۶۰ درصد پاسخ‌دهندگان خواستار بی‌طرفی اتحادیه اروپا هستند.

تحلیلگران می‌گویند این نظرسنجی این واقعیت را نشان می‌دهد که اگرچه اروپا و آمریکا در حال سخت‌گیری رویکردهای خود در قبال چین هستند، اما اهداف بلندمدت آنها تا حدودی متفاوت است. در حالی که آمریکایی‌ها می‌خواهند این کار را برای مهار چین انجام دهند، اروپایی‌ها (بیش از هر چیز آلمانی‌ها) هنوز امیدوارند که بتوانند چین را به سیستم مبتنی بر قوانین بازگردانند. این طور نیست که اروپایی‌ها طرفدار چین باشند؛ اما به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها بیش از آنکه در خط مشی سیاست آمریکا در چین قرار بگیرند، مایلند مسیر خود را اتخاذ کنند.

 

 

 

منبع:https://chinnegar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟