میلیاردها دلار سرمایه وال‌استریت زیر سایه تنش‌های واشنگتن-پکن

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

همزمان با گشایش بازار مالی ۴۵ تریلیون دلاری چین به روی بازیگران خارجی، ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شرکت های بزرگ وال‌استریت تحت‌الشعاع تنش‌های میان واشنگتن و پکن قرار دارد.

پنج بانک بزرگ آمریکا طی سال ۲۰۱۹ در مجموع ۸/۷۰ میلیارد دلار تجارت در چین داشتند؛ «جی‌پی‌مورگان» به تنهایی ۲/۱۹ میلیارد دلار صرف وام، تجارت و سرمایه‌گذاری در چین کرد که ۱۰ درصد از سال ۲۰۱۸ بیش‌تر بود.

گلدمن‌ساکس سود کارگزاری بورس در چین تا سال ۲۰۲۶ را ۴۷ میلیارد دلار تخمین می‌زند که بخش زیادی از آن در دسترس کمپانی‌های خارجی است.

پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار مدیریت دارایی چین ۳۰ تریلیون دلار باشد که غول‌هایی مانند «بلک‌راک» (Blackrock) و «ونگارد» (Vanguard Group) به دنبال تصاحب بخش‌هایی از آن هستند.

دولت آمریکا طی هفته‌های اخیر بارها سرمایه‌گذاران آمریکایی را از ورود به بازار چین منع و خطرات تجارت با رقیب واشینگتن را به آن‌ها گوشزد کرده است.

در ادامه، درباره برنامه‌های پنج بانک بزرگ آمریکایی در چین می‌خوانید.

گلدمن‌ساکس

 گلدمن سال‌ها برای توسعه فعالیت در چین لابی کرد و بالأخره امسال می‌خواهد «صدها میلیون دلار» سرمایه جدید وارد این بازار کند. این بانک انتهای سال گذشته اعلام کرد ۲/۱۳ میلیارد دلار «تراکنش تسویه‌نشده» در چین دارد، اما سرمایه کمپانی‌های وابسته به آن در چین تنها ۲۵۱ میلیون دلار بود.

مورگان‌استنلی

مورگان‌استنلی سال گذشته نشست سالیانه خود را با حضور ۱۹۰۰ سرمایه‌گذار و ۶۰۰ کمپانی در پکن برگزار کرد و می‌گوید حضورش در چین «بلندمدت» است. این بانک از ۲۵ سال پیش صدها میلیارد دلار سرمایه را در این کشور مدیریت کرده و امسال مجوز خرید بیش از ۵۰ درصد کمپانی‌های زیرمجموعه‌اش در چین را دریافت کرد. مورگان استنلی سال گذشته ۱/۴ میلیارد دلار مراوده با مشتریان چینی داشت و امسال به دنبال تصاحب کامل زیرمجموعه‌هایش در این کشور است.

جی‌مورگان چیس

 بزرگ‌ترین بانک آمریکا از سال ۱۹۲۱ در چین فعالیت می‌کند و می‌گوید با «تمام توان» در بازار این کشور خواهد بود، از جمله با تصاحب کامل کمپانی‌های زیرمجموعه‌اش. فعالیت این بانک در چین سال گذشته معادل ۲/۱۹ میلیارد دلار بود.

سیتی‌گروپ

فعالیت سیتی‌گروپ در چین به سال ۱۹۰۲ برمی‌گردد و سال گذشته معادل ۷/۱۸ میلیارد دلار بود. این بانک که در حال تأسیس زیرمجموعه‌های جدید در چین است، تنها وام‌دهنده آمریکایی با خدمات بانک‌داری تجاری در چین است. سیتی‌گروپ ماه گذشته اعلام کرد درآمدش در چین طی دهه گذشته دو برابر شده و به بیش از ۱ میلیارد دلار رسیده است.

بانک آمریکا

بانک آمریکا اگرچه تنها بانک بزرگ آمریکایی بود که به صورت مشارکتی وارد بازار اوراق بهادار چین نشد، اما همچنان به توسعه فعالیت‌هایش در این کشور، از جمله با گسترش خدمات درآمد ثابت، ادامه می‌دهد. چین با ارزش ۶/۱۵ میلیارد دلاری بزرگ‌ترین بازار نوظهور بانک آمریکا در سال گذشته بود.

 

 

 

منبع:https://chinnegar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟