به نظر نمی‌رسد صلح ریاض و دوحه گشایشی در کار مخالفان سعودی ایجاد ‌کند

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رسانه‌های مخالف عربستان سعودی، نسبت به این‌که آیا مصالحه میان ریاض و دوحه می‌تواند سرنوشت مخالفانی را که به اتهام ارتباط با قطر در زندان بوده اند، تغییر دهد، ابراز تردید کرده‌اند. به نظر می‌رسد ریشه درگیری‌های جاری میان مقامات عربستان و برخی از مخالفان سرشناس آن از بحران داخلی شورای همکاری خلیج فارس (GCC) فراتر می‌رود.

وبسایت مخالف حکومت مرآت الجزیره، در تاریخ ۲۳دی/ 12 ژانویه اظهار داشت که علی‌رغم مصالحه ۱۶دی/ 5 ژانویه در اجلاس شواری همکاری خلیج فارس در العُلا، مخالفانی که در سپتامبر 2017(شهریور-مهر۱۳۹۶) در سراسر عربستان به اتهام روابط با قطر بازداشت شدند، هنوز پشت میله‌های زندان هستند.

این رسانه استدلال کرد که بر اساس گزارش‌ها، این تنها یک مصالحه “صوری” است که به دلایل اقتصادی و حقوقی انجام می‌شود و جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، که به زودی دوره‌اش سپری می‌شود، از آن سود می‌برد. مرآت الجزیره همچنین اشاره کرد که انگیزه‌های این مصالحه درون شورایی، شامل نگرانی‌های واقعی حقوق بشری نیست، بنابراین بعید به‌نظر می‌رسد که این امر موجب آزادی زندانیان سیاسی شود.

به گفته این وبسایت به نقل از سلطان العُبیدلی، رئیس مرکز تقویت آزادی‌های الجزیره، که درباره سرنوشت مخالفان اسلام‌گرا صحبت کرده، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان (MbS)، آنها را نه به دلیل ارتباط آنها با دوحه، که به خاطر”روحیه اسلام‌گرای خود” هدف قرار داده است.

به گفته عبیدلی، ولیعهد قصد دارد با این کار اجازه ندهد گروه‌های اسلام‌گرای سعودی ‌سیاست‌های غرب‌گرایانه او را به چالش بکشند. بر اساس این استدلال، عبیدلی گمان می‌کند که مخالفان اسلام‎گرا، علی‌رغم مصالحه عربستان با قطر، احتمالاً در زندان خواهند ماند.

عبدالله العوده، پسر مبلغ مذهبی اسلام‌گرا، سلمان العوده که ساکن آمریکا ست، ۲۹دی/ 18 ژانویه در توئیتی خبر از برگزاری جدیدترین جلسه دادگاه “محرمانه” پدرش داد که در همان روز در ریاض برگزار شد. قرار است جلسه بعدی نیز در 14 مارس(۲۴ اسفند ۱۳۹۸) برگزار شود. به ندرت پیش می‌آید که رسانه‌های عربستان روند این جلسات را گزارش ‌کنند؛ بیشتر اطلاعات مربوط به این پرونده توسط عبدالله العوده در توئیتر منتشر شده است.

زمینه/تحلیل: فهرست مخالفان سعودی که هنوز در بازداشت هستند، فعالان غیراسلام‌گرا مانند لُجین الهذلول را شامل می‌شود. طبق گزارش‌ها، وی در سال 2018(۱۳۹۶-۱۳۹۷)، پیش از لغو ممنوعیت رانندگی زنان در همان سال، به‌دلیل رانندگی دستگیر شد. مقامات سعودی او را به برقراری ارتباط با “کشورهای غیر دوست” متهم می‌کنند و احتمالا اشاره آن‌ها به قطر است. دادگاه کیفری ویژه سعودی، هذلول را در 28 دسامبر سال 2020(۸دی ۱۳۹۹)، فقط چند روز قبل از مصالحه شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس العلا، به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم کرد. این مطابق با استدلال عبیدلی است که می‌گوید مخالفان به‌خاطر تهدیدی که برای قدرت حاکم ایجاد می‌کنند هدف قرار می‌گیرند؛ نه به‌دلیل ارتباطشان با دوحه.

علاوه بر این، فقط سه مورد از 37 اتهامی که دادستان‌های سعودی علیه سلمان العوده مطرح کرده اند به قطر مربوط می‌شود. موارد دیگر، شامل موضوعات بحث‌برانگیزی مانند عقاید اسلام‌گرایانه العوده و برنامه او برای شورش، همه در وبسایت “دموکراسی برای جهان عرب اکنون”(DAWN) -مرکز تحقیقاتی تأسیس شده توسط جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مقتول عربستانی- درج شده اند. دادستانی عمومی سعودی خواستار اعدام العوده به‌دلیل این اتهامات شده است. همانطور که عبیدلی توضیح داد، بعید است آشتی با قطر، این واقعیت را که محمد بن سلمان مبلغ اسلامی را تهدید تلقی می‌کند، تغییر دهد.

چشم‌انداز: سرنوشت زندانیان سیاسی پیش از مصالحه اخیر میان قطر و رقبایش موضوع بحث نبود. در نتیجه، دست‌کم در حال حاضر، مقامات عربستان آزادی مخالفان را، چه در داخل کشور و چه در سطح بین‌المللی، یک ابتکار عمل سیاسی مفید نمی‌دانند. با این حال، عفو معاندین داخلی می‌تواند نشانه ای برای جلب توجه متحدان غربی ریاض باشد، به‌ویژه با روی کار آمدن قریب الوقوع دولت بایدن در ایالات متحده. انتظار می‌رود که دولت جدید واشنگتن در مورد اختلافاتی مانند جنگ در یمن و رفتارها با مخالفان عربستان، سیاست سختگیرانه‌تری نسبت به ریاض اتخاذ کند.

 

 

منبع:https://amwaj.media

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟