واکنش‌ها به حکم ممنوعیت سفر لجین الهذلول، در توییتر

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دادگاهی در ریاض، حکمی علیه فعال برجسته‌ی حقوق زنان، لجین الهذلول صادر کرد. او که به تازگی، پس از گذراندن بیش از دو سال پشت میله‌های زندان آزاد شده است، گویا برای پنج سال از سفر به خارج از کشور محروم شده است. او که 31 سال دارد، در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۱/۹۲) به دلیل تبلیغات علنی در مورد حق رانندگی زنان و پایان نظام قیومیت مردان در کشور، مطرح شد.

در حالی که رسانه‌های عربستان عموماً در مورد پرونده‌ی هذلول سکوت کرده‌اند، آخرین حکم او طوفانی در توییتر به راه انداخته است. در ۲۰ اسفند/ ۱۰ مارس، کاربران سعودی ویدئویی از او منتشر کردند. در این ویدیو او به سمت دادگستری می‌رود و به خبرنگاران خوش‌آمدگویی می‌کند. هذلول امیدوار بود که ممنوعیت سفر برداشته شود، تا بتواند به اعضای نزدیک خانواده‌اش که خارج از کشور زندگی می‌کنند، بپیوندد.

پس از جلسه‌ی دادگاه، لینا، خواهر هذلول که ساکن بلژیک است، در توییتر خود نوشت: “قضات این مجازات را تأیید کردند… این بدان معناست که انگلستان، اتحادیه‌ی اروپا و هلند نهادهایی تروریستی محسوب می‌شوند و تماس با آن‌ها یک فعالیت تروریستی است.” این فعال سعودی در اردیبهشت ۱۳۹۷/ می ۲۰۱۸ به همراه چندین تن از دیگر فعالان شناخته شده، به اتهام “تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در پادشاهی” از طریق حمایت از حقوق خود، بازداشت شدند.

عبدالله العوده، فرزند روحانی سعودی، سلمان العوده که در زندان به سر می‌برد، در مورد رد درخواست هذلول مبنی بر تجدیدنظر در حکمش، اظهار کرد: کسانی که او را شکنجه کردند، به او برق وصل کردند و مورد آزار و اذیت جنسی قرارش دادند، آزاد هستند! این است عدالت در عربستان سعودی! “

برخی دیگر از کاربران سعودی از این حکم پشتیبانی کردند. ابراهیم بن عطاالله نوشت: “رد دادخواست تجدیدنظر از سوی دادگاه، اتهام خیانت وی را ثابت می‌کند. یکی دیگر از کاربران، سالم المالکی، تصویری از هذلول را هنگام مراجعه به دادگاه منتشر کرد و اظهار داشت: “آیا این رفتار زنی است که ادعا می‌کند، تحقیر شده است و مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفته است؟”

زمینه/تحلیل: هذلول که به دلیل فعالیتش در راستای حمایت از حقوق زنان شناخته شده است، در امارات متحده عربی بازداشت شد و در اسفند۱۳۹۶/ مارس ۲۰۱۸ به عربستان سعودی بازگردانده شد. وی ابتدا پس از چند روز بازداشت آزاد شد. با این حال، پس از ممنوع السفر شدن، در اردیبهشت ۱۳۹۷/ می ۲۰۱۸ به همراه چند زن کنشگر دیگر بازداشت شد. این بازداشت‌ها تنها چند هفته قبل از لغو ممنوعیت رانندگی زنان در تیر ۱۳۹۷/ ژوئن ۲۰۱۸ صورت گرفته بود که مدت‌ها بود فعالان به دنبالش بودند.

هذلول در ۸ دی ۱۳۹۹/ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰ به جرم ارتکاب”انواع فعالیت‌های ممنوعه‌ی خلاف قانون ضد تروریسم” به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم شد. طبق گزارش‌ها، دو سال و ده ماه از مجازات وی، “در صورت عدم ارتکاب هیچ جرمی” در سه سال آینده به حالت تعلیق درآمده است. مشخص نیست که آیا این حکم مدت زمان گذرانده شده را نیز شامل می‌شود یا خیر. هذلول پس از تحمل ۱۰۰۱ روز حبس، ماه گذشته آزاد شد.

طرفداران هذلول معتقدند انگیزه‌ای سیاسی در پس اتهامات علیه او نهفته است. آن‌ها همچنین از نحوه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی وی توسط یک دادگاه کیفری تخصصی در ریاض با اتهامات تروریسم و امنیت ملی انتقاد دارند. دستگیری هذلول و در پی آن، گزارش شکنجه در بازداشت، خشم قابل توجه بین‌المللی را برانگیخته است.

تصمیم ریاض در ماه گذشته برای آزادی هذلول به عنوان یک نشانه‌ی واضح، حاکی از تمایل عربستان سعودی به رسیدگی و پرداختن به انتقادات بین‌المللی است. در واقع، آزادی وی در شرایطی صورت گرفت که دولت جو بایدن در ایالات متحده -مهمترین شریک جهانی ریاض- وعده‌ داده است که موضع قاطع‌تری نسبت به وضعیت حقوق بشر در پادشاهی عربستان اتخاذ کند.

همانطور که پیش‌تر هم در امواج.میدیا گزارش شده بود، ۱۸ اسفند/ ۸ مارس، روز جهانی زن به جلب تمرکز بین‌المللی بر شرایط مدافعان حقوق زنان زندانی در عربستان سعودی، به ویژه سمر بدوی کمک کرد. همچنین به مناسبت این روز، خواسته‌هایی مبنی بر لغو نظام قیومیت مردان در این کشور مطرح شد که هذلول و بدوی هر دو علیه آن مبارزه کرده‌اند.

چشم‌انداز: با توجه به این‌که گروه‌های محافظه کار جامعه‌ی عربستان همچنان با تغییرات عمده‌‌ی اجتماعی مخالفت می‌کنند، مشخص نیست که ریاض تا چه حد تمایل دارد که در آینده نزدیک به پیشینه‌ی خود در زمینه حقوق زنان بپردازد.

در عین این‌که ایالات متحده روابط خود با عربستان را ارزیابی دوباره می‌کند، از جمله بررسی دقیق‌تر وضعیت حقوق بشر – می‌توان انتظار داشت که ریاض همچنان به سرکوب مخالفانی مانند هذولول و بدوی ادامه دهد.با توجه به این‌که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا به طور ویژه خواستار آزادی بدوی شده است، احتمال رخداد تحولاتی مثبت در رابطه با او زیاد است. با این حال بعید است که هذلول و بدوی در آینده نزدیک اجازه ترک عربستان را داشته باشند. این امر احتمالاً به دلیل نگرانی در مورد انتقادات بیشتر در آینده است.

 

 

منبع:https://amwaj.media

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟