درگیری‌ها در مأرب بالا می‌گیرد؛ یمن در آشوب فرومی‌رود

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نبردهایی که در مأرب در جریان است، به مرحله‌ای بحرانی رسیده است. این امر توجه رسانه‌های سراسر یمن را بار دیگر به تحولات این استان استراتژیک جلب کرده است. در عین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نتیجه‌ی کنفرانس بین‌المللی اول مارس (۱۱ اسفند) را که به منظور جمع‌آوری کمک برای یمن برگزار شده بود، “ناامیدکننده” توصیف کرد.

رسانه‌های همسو با دولت رسمی یمن (دولت شناخته شده در عرصه بین‌الملل) که تحت حمایت عربستان است، به طور گسترده‌ای بالاگرفتن خشونت‌ها را پوشش داده‌اند. رسانه‌های تحت کنترل جنبش انصارالله (معروف به حوثی‌ها) که تحت حمایت ایران است، نیز وسیعاً به پوشش این اخبار پرداختند.

روزنامه دولتی الایام مستقر در عدن، در تاریخ ۱۲ اسفند/ ۲ مارس، تمرکز زیادی بر درخواست اخیر وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، آنتونی بلینکن از حوثی ها داشت. وی از آن‌ها خواسته بود که “حمله خود را علیه مأرب متوقف کنند و به تلاش‌های دولت یمن برای پایان‌ دادن به درگیری‌ها ملحق شوند.”

ایام در مقاله‌ای دیگر در صفحه‌ی نخست خود، که در همان روز منتشر کرده بود، در مورد مقدار کم کمک‌ها در کنفرانسی که سازمان ملل به منظور جمع‌آوری کمک برای یمن برگزار کرده بود، اظهار نظر کرد. این روزنامه همچنین تأکید کرد که عربستان “از زمان آغاز جنگ، بیش از ۱۷ میلیارد دلار” به یمن کمک کرده است.

ثوره نیوز در تاریخ ۱۱ اسفند/ ۱ مارس بیانیه‌ای از جانب دبیرکل اتحادیه‌ی عرب، احمد ابوالغیط نوشت که این افزایش خشونت حوثی‌ها در مأرب، بخشی از “برنامه‌ی غیر مسئولانه‌ی ایران” است.

الثوره که همسو با حوثی‌هاست، در ۱۲ اسفند/ ۲ مارس از جانب گروه مقابل، تأکید کرد که “ایالات متحده و متحدان عربش تروریست‌ها را در مأرب بسیج کرده‌اند تا جلوی آزادی آن را بگیرند.”

خبرگزاری سبا، مستقر در صنعا اعلام کرد که عبدالعزیز صالح بن حبتور، نخست وزیر دولت نجات ملی یمن به رهبری حوثی‌ها، “شش سال تهاجم سعودی-آمریکایی” را محکوم کرده است.

محمد عبدالسلام سخنگوی حوثی‌ها، در ۱۱ اسفند/ ۱ مارس در مورد نتیجه‌ی کنفرانس خیریه‌ای که سازمان ملل برگزار کرد، در توییتر خود نوشت: “بزرگترین کمک به یمن از طرف متهاجمانش [طرف‌های درگیر جنگ در یمن] بوده است.”

زمینه/تحلیل: خشونت در حال بالا گرفتن است. حوثی‌ها در حالی که نیروهای دولتی را از آخرین سنگر خود در شمال یمن بیرون می‌کشند؛ به تلاش برای تصرف استان مأرب و شهر هم‌نامش ادامه می‌دهند. این گروه تحت حمایت ایران به چند دلیل قصد دارد بر منطقه مسلط شود.

مأرب یکی از معدود استان‌های یمن است که منابع قابل توجهی از نفت و گاز را دارا است. افزون بر این، حوثی ها بر این باورند که به دست آوردن یک پیروزی بزرگ نظامی، پیش از گفتگوهای احتمالی با عربستان سعودی و دولت یمن، آن‌ها را در موضع قدرتمندتری قرار خواهد داد. این تمایل به افزایش فشار بر ریاض پیش از گفتگوهای احتمالی را می‌توان بیشتر در حملات مکرر پهپادی و موشکی حوثی‌ها به عربستان مشاهده کرد.

علی‌رغم درخواست‌های بینالمللی پی‌درپی برای آتش‌بس -از جمله در طی کنفرانس اخیر سازمان ملل جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی برای یمن- جنگ در مأرب در حال شدت گرفتن است. سازمان ملل متحد درخواست کرده بود که برای جلوگیری از قحطی در کشور جنگ‌زده‌ی یمن، ۳.۸۵ میلیارد دلار به این کشور کمک شود، اما در این کنفرانس تنها ۱.۷ میلیارد دلار جمع‌آوری شد و این مایه‌ی نگرانی است. اگر نبردهای فعلی ادامه‌ یابند، مأرب به‌زودی با یک فاجعه‌ی انسانی روبه‌رو خواهد شد. استان و شهر مأرب، میزبان جمعیت زیادی از یمنی‌های آواره‌ی داخلی هستند و منابع محلی در حال حاضر فراتر از ظرفیت‌شان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

تمایل عربستان سعودی برای خلاصی از درگیری‌های یمن و تصمیم اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای پایان دادن به پشتیبانی از عملیات‌های تهاجمی ارتش سعودی، هر دو عواملی کلیدی هستند که یحتمل حوثی‌ها را به جنگ‌افروزی بیشتر ترغیب کرده‌اند. به ویژه‌، اقدام ایالات متحده، توانایی ریاض را برای حملات هوایی در حمایت از نیروهای دولت یمن کاهش داده است. و با این وجود -و علی‌رغم افزایش تلفات جانی هر دو طرف- نیروهای مورد حمایت عربستان سعودی در جبهه‌ی مأرب موفق به مقاومت و حتی ضد حمله شده‌اند.

چشم‌انداز: در حالی که به نظر می‌رسد حوثی‌ها مصمم هستند که مأرب را تصرف کنند، بعید است که این نبرد به زودی تمام شود. مبارزان محلی شدیداً به عربستان وابسته‌اند. در این میان، بیشتر آوارگانی که اکنون در مأرب زندگی می‌کنند، پیش‌تر به دلیل پیشروی حوثی‌ها در شمال یمن، از آن‌جا فرار کرده‌اند و ممکن است در مقابل این گروه اقدام مسلحانه کنند.

انتظار می‌رود که در روزهای آتی، سازمان ملل و ایالات متحده به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای متوقف‌سازی جنگ ادامه دهند. از دید واشنگتن، پایان دادن به حمله‌ی حوثی‌ها در مأرب، مهمترین عامل در تسهیل جداسازی عربستان از یمن است. شایان توجه است که دولت بایدن پیش‌تر اعلام کرده است که یکی از اهدافش پایان دادن به درگیری‌های یمن است.

با این حال، ظاهراً ایالات متحده گزینه‌ی زیادی برای متقاعدسازی دیپلماتیک حوثی‌ها به اتمام جنگ در دست ندارد. در واقع، با وجود احتمال مذاکرات آتی ایالات متحده و ایران در مورد مسائل منطقه‌ای، بعید است که در حال حاضر حتی تهران – حامی اصلی دولت حوثی‌ها – از نفوذ لازم برای ترغیب این گروه به توقف حملات برخوردار باشد.

 

 

 

منبع:https://amwaj.media

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟