صنعا، زیر آتش سعودی‌ها؛ زیرساخت‌های نفتی عربستان، هدف حوثی‌ها

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با بالا گرفتن جنگ، عربستان سعودی چند حمله‌ی هوایی به پایتخت یمن و همچنین دیگر مناطق این کشور انجام داده است . صنعا تحت کنترل جنبش انصارالله، معروف به حوثی‌ها قرار دارد. این بمباران‌ها در پی اقدام اخیر یمن برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های عربستان سعودی، از جمله تأسیسات نفتی این کشور اتفاق می‌افتد. این اتفاقات زمانی رخ می‌دهند که جنگ میان حوثی‌ها و نیروهای دولتی مورد حمایت عربستان، در شهر مأرب ِ یمن همچنان ادامه دارد.

تلویزیون العربیه، مستقر در دبی، در مقاله‌ای که در ۱۷ اسفند/ ۷ مارس منتشر کرد ، گزارش داد که این حملات هوایی، “تجهیزات حوثی‌ها” را در صنعا و همچنین سایر استان‌ها، هدف قرار داده است.

روزنامه‌‌ی الشرق الاوسط مستقر در لندن، در ۱۷ اسفند/ ۷ مارس اظهار داشت که پدافند هوایی عربستان، به تنهایی تلاش “تروریست‌های حوثی ِ مورد حمایت ایران” را در ۲۴ ساعت گذشته، خنثی کرده است. این تلاش‌ها برای هدف قرار دادن “غیرنظامیان سعودی و تأسیسات غیرنظامی، با استفاده از ۱۲ پهپاد و دو موشک بالستیک” بوده است.

در همان روز، طی یک پیام توییتری پایگاه خبری ارم نیوز، مستقر در ابوظبی، تصاویری را از حملات هوایی اخیر عربستان علیه نیروهای حوثی در اطراف مأرب، منتشر کرد؛ این در حالی است که همچنان درگیری‌های شدید در آن منطقه ادامه دارد.

همچنین در روز ۱۷ اسفند/ ۷ مارس، علی آل احمد، مخالف سعودی، فیلم‌هایی از “حملات حوثی‌ها به ظهران” منتشر کرد که به گفته‌ی وی، در نزدیکی “دفتر بزرگترین شرکت نفتی جهان، آرامکو” در شرق عربستان سعودی رخ داده است.

در عین حال، محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی ویدیویی در توییتر منتشر کرد. این ویدیو شامل صحنه‌هایی در پایتخت بود، که به گفته‌ی وی نشان دهنده‌ی “برخی از خسارات وارده به غیرنظامیان یمنی است، که در اثر حملات هوایی سعودی-آمریکایی به محله‌ی نهده” به وجود آمده‌اند.

تلویزیون المسیره، وابسته به حوثی‌ها در ۱۷ اسفند/ ۷ مارس گزارش داد که چهار غیرنظامی که در میان آن‌ها دو کودک نیز بوده‌اند، در اثر حملات هوایی زخمی شده‌اند. مسیره همچنین در پی انتشار بیانیه‌ای که منتشر کرد، وعده‌ی “پاسخی دردناک” را از سوی “نیروهای مسلح یمن”داده است.

زمینه/تحلیل : تشدید درگیری بین عربستان سعودی و حوثی‌ها، با آخرین حمله‌ی حوثی‌ها برای تصرف مأرب مرتبط است. در حال حاضر منطقه‌ی شمال یمن تحت کنترل نیروهای دولتی است. همان‌طور که پیش‌تر امواج.میدیا گزارش کرده بود، نبرد در مأرب، با درگیری بیشتر ارتش سعودی در حمایت از نیروهای دولتی، در حال افزایش است.

با وجود تصمیم اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای پایان دادن به پشتیبانی از عملیات‌های تهاجمی ارتش سعودی در یمن، در مأرب و صنعا، حملات هوایی صورت می‌گیرد. اعتقاد بر این است که این اقدام ایالات متحده توانایی ریاض در انجام حملات هوایی را کاهش داده است. عربستان سعودی گفته است که مایل است از این درگیری خلاص شود. با این حال، این باور وجود دارد که پیروزی حوثی‌ها در مأرب می‌تواند این گروه را در موقعیت قدرت بیش از حد قرار دهد و در صورت مذاکرات آینده، از خروج عربستان سعودی از درگیری، با شرایط قابل قبول جلوگیری کند.

همچنین خاطر ریاض عمیقاً از این واقعیت برآشفته است که آخرین حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها بیشتر نشان داده است که این گروه مایل و قادر است مهم‌ترین صنعت عربستان سعودی، یعنی تولید و صادرات نفت را هدف قرار دهد.
نکته‌ی مثبت‌تر برای ریاض این است که قطر، روابط دیپلماتیک خود را با دولت یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است و به طور بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، از سر گرفته است . یمن و قطر در خرداد ۱۳۹۶/ ژوئن۲۰۱۷ و در پی محاصره‌ی “چهارگانه‌ی عرب” (عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی) علیه قطر، همه‌ی روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند . شایان توجه است که قطر در همان سال از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که علیه حوثی‌ها می‌جنگد، برکنار شد.

در پس‌زمینه‌ی پیشرفت روابط قطر و دولت یمن، مصالحه‌ی ریاض و دوحه قرار دارد. عربستان سعودی و قطر در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس که ۱۶ دی/ ۵ ژانویه در العلا برگزار شد ، توافق کردند که اختلافات خود را حل کنند.

چشم‌انداز : عربستان تا زمانی که حوثی‌ها حملات خود به مأرب را متوقف کنند، به حملات هوایی خود ادامه خواهد داد. از سوی دیگر، می‌توان انتظار داشت که حوثی‌ها همچنان زیرساخت‌های مهم در داخل عربستان را هدف قرار دهند، تا هزینه‌ی این مداخلات را برای ریاض افزایش دهند. در واقع، سفارت آمریکا در عربستان، به شهروندان آمریکایی این کشور در مورد احتمال حملات جدید علیه تأسیسات نفتی عربستان، هشدار داده است .با این‌که دولت بایدن مشتاق است با میانجیگری ، جنگ یمن را پایان دهد، بعید است که عربستان سعودی را برای متوقف‌سازی حملات هوایی خود تحت فشار قرار دهد؛ حداقل تا زمانی که بتواند حوثی‌ها را راضی کند که آن‌ها نیز عملیات نظامی خود را متوقف کرده و در مذاکرات صلح شرکت کنند. از این رو، لازم به ذکر است که بر اساس گزارش‌ها تیموتی لندرکینگ، فرستاده‌ی ویژه‌ی ایالات متحده در یمن، در تاریخ ۸ اسفند/ ۲۶ فوریه با یک هیئت از حوثی‌ها در عمان دیدار کرده است . با این حال، مشخص نیست که آیا حوثی‌ها به آمریکا به عنوان یک میانجی صادق، اعتماد دارند یا خیر-
و آیا واشنگتن اهرم فشاری در دست دارد تا به کمک آن این گروه یمنی را متقاعد به مصالحه کتد؟

 

 

 

منبع:https://amwaj.media

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟