در پی افزایش نبردهای جنگی، درگیری‌ها در یمن افزایش یافت

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
افزایش خشونت‌ها در سه استان استراتژیکی یمن، در تعز، مأرب و حجه، میلیون‌ها نفر را به فرار از مناطقی که بیش از دیگر مناطق تحت تأثیر جنگ قرار دارند، واداشته است. با این وجود، ارتش عربستان سعودی و جنبش انصارالله که تحت حمایت ایران است و به حوثی‌ها شهرت دارد، همچنان به حملات تلافی‌جویانه‌ی خود در آن سوی مرز ادامه می‌دهند.

رسانه‌های همسو با دولت یمن که در مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و مورد حمایت عربستان سعودی است، و هم رسانه‌های تحت کنترل حوثی‌ها، خبر بالاگرفتن درگیری‌ها را پوشش دادند.

خبرگزاری سبا، وابسته به دولت یمن، در تاریخ ۲۵ اسفند/ ۱۵ مارس خبر از “خنثی شدن حمله‌ی حوثی‌ها در منطقه‌ی کسارا در غرب مأرب ” و همچنین “سرنگونی پهپاد این گروه در غرب تعز” داد.

روزنامه‌ی الایام یمن، در ۲۴ اسفند/ ۱۴ مارس خبر تصرف مناطق استراتژیک در غرب تعز و ۶۰ کیلومتری تنگه باب المنداب، توسط نیروهای دولتی را برجسته کرد. این روزنامه افزود که فرماندار تعز از ساکنان و قبایل محلی خواسته است که “پس از شش سال تسلط حوثی‌ها، تعز را آزاد کنند”.

در اردوگاه حوثی‌ها، تلویزیون المسیره در تاریخ ۲۵ اسفند/ ۱۵ مارس گزارش داد که “سه هواپیمای بدون سرنشین ک۲ پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط” را در جنوب عربستان هدف قرار داده‌اند. همچنین افزود که “این حمله دقیق بوده است”. مسیره همچنین گزارش داد که فرودگاه بین‌المللی ابها نیز مورد هدف قرار گرفته است. در همان روز، وبسایت ثوره که وابسته به حوثی‌ها است، گزارش کرد که “حملات از سوی آمریکا، عربستان و امارات آغازگر یک سری حملات هوایی به مأرب ، صعده و عسیر شده است.”

رسانه‌های منطقه‌ای بر آخرین تحولات داخلی یمن نیز تمرکز کردند.

الجزیره قطر در ۲۵ اسفند/ ۱۵ مارس، تشدید درگیری‌ها در این کشور جنگ زده را گزارش داد. یک روز قبل، این شبکه سخنان سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یمن، ژان نیکولاس بوز را برجسته کرد. وی اوضاع کشور را “به دلیل نبرد در سه جبهه، تراژیک” توصیف کرد و افزود: “سه میلیون یمنی آواره شده‌اند.”

زمینه/تحلیل: بالا گرفتن درگیری‌ها در یمن را باید در زمینه‌ی آخرین حمله‌ی حوثی‌ها برای تصرف استان و شهر مأرب دانست. در این میان، حملات هوایی عربستان سعودی که نیروهای حوثی و سنگرهای این گروه را در سراسر یمن هدف قرار می‌دهد، در حال افزایش است.

ابتدا استان مأرب شاهد بالا گرفتن جنگ بود. حوثی‌ها مشتاق کنترل این استان هستند؛ زیرا یکی از معدود مناطق یمن است که منابع قابل توجه نفت و گاز را در خود جای داده‌ است. افزون بر این، دست‌یابی به یک پیروزی بزرگ نظامی، این گروه را پیش از گفتگوهای احتمالی با عربستان سعودی و دولت یمن، در موضع قوی‌تری قرار می‌دهد. حملات در مأرب در جریان است.

در همین حال، نیروهای دولتی مورد حمایت عربستان سعودی اخیراً بر آن شده‌اند که جبهه‌ی دیگری علیه حوثی‌ها در استان شمالی حجه را به کار گیرند. جبهه‌ی جدید دو مقصود اصلی را دنبال می‌کند. اولین هدف، انحراف نیروهای حوثی از مأرب است. هدف دیگر، گشودن جبهه‌ای از شمال به طرف حدیده است. حدیده یک شهر استراتژیک است که مدت‌ها صحنه‌ی نبردهای شدید بین حوثی‌ها و نیروهای دولتی بوده است. همسایگی حجه با استان جیزان عربستان سعودی، تأمین نیروهای دولت یمن در منطقه را برای ریاض نسبتاً آسان می‌کند و باعث تسهیل عملیات تهاجمی علیه حوثی‌ها می‌شود.

سومین جبهه‌ی درگیر در وضعیت اخیر یمن، در حوالی شهر تعز است. خط مقدم در آنجا از سال ۱۳۹۴/ ۲۰۱۵ آشکارا جابه‌جا شده است و نیروهای دولتی کاملاً کنترل مرکز شهر را به دست دارند و حومه و مناطق اطراف در دست حوثی‌ها است. اگرچه درگیری ها به صورت پراکنده در این منطقه رخ داده است؛ به نظر می‌رسد نیروهای دولتی در حال تدارک تشدید درگیری در این منطقه هستند.

چشم‌انداز: تحولات اخیر یمن، نشان دهنده‌ی روندی رو به رشد است. در حالی که حوثی‌ها مصمم به تصرف مأرب به نظر می‌رسد، نیروهای مورد حمایت عربستان در حجه نیز، موفقیت‌هایی کسب می‌کنند و مایل به ادامه‌ی مبارزات خود هستند. در چنین شرایطی ، انتظار می‌رود حوثی ها حملات خود را به عربستان افزایش دهند، در حالی که ریاض احتمالاً حملات هوایی‌اش را نیز افزایش خواهد داد.

با این حال، با افزایش تلافات انسانی ناشی از درگیری‌ها، هم سازمان ملل متحد – که پیشتر درگیر اقداماتی برای آتش‌بس‌های موقت بوده است – و هم ایالات متحده – با دولت بایدن که قصد میانجی‌گری برای پایان دادن به درگیری‌ها را دارد- می‌توانند تلاش‌های خود را برای توقف درگیری‌های فعلی بیشتر کنند.

در صورت رسیدن جنگ به شهر مأرب، شهری که میزبان جمعیت زیادی از آوارگان داخلی یمنی یا در واقع مناطق پرجمعیت است، چنین تلاش‌هایی فوریت بیشتری پیدا خواهند کرد.

منبع:https://amwaj.media

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟