ناکامی «قاسم الاعرجی» در اجرایی‌سازی توافق سنجار میان بغداد و اربیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ناکامی «قاسم الاعرجی» در اجرایی‌سازی توافق سنجار میان بغداد و اربیل
سفر روز گذشته مشاور امنیت ملی عراق به سنجار نتوانست به خروجی روشن و یا تفاهمی آشکار با فرماندهان گروه‌های مسلح برای خروج از این شهر منتهی شود.

 «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق و فرستاده دولت این کشور به منطقه سنجار واقع در استان نینوا تاکنون نتوانسته به خروجی روشن و یا تفاهمی آشکار با فرماندهان گروه‌های مسلح برای خروج از سنجار در چارچوب آغاز اجرای توافق بغداد و اربیل منتهی شود؛ این خودمحوری و خودرایی گروه‌های مذکور با نارضایتی کُردها از دولت مرکزی همراه شده است که بغداد را به ناتوانی از اجرای توافق متهم می‌کنند.

بر اساس توافقی که مورخه 8 اکتبر گذشته میان دولت مرکزی و دولت محلی اقلیم کردستان درباره عادی‌سازی اوضاع در سنجار به امضا رسید، باید عناصر گروه تروریستی پ ک ک و نیروهای الحشد الشعبی از این شهر خارج شوند و شرایط برای بازگشت آوارگان به سنجار فراهم شود.

در این میان، الاعرجی به عنوان مشاور امنیت ملی و از فرماندهان ارشد سازمان بدر (که بخشی از الحشد الشعبی است) به همراه سرلشکر عبدالامیر الشمری و شماری دیگر از مسئولان امنیتی روز گذشته راهی سنجار شد تا پرونده توافق دو طرف را مورد بررسی قرار دهند.

در همین رابطه، یک منبع آگاه در دولت عراق تصریح کرد: الاعرجی از سوی نخست‌وزیر ماموریت دارد تا توافق مذکور را از رهگذر مذاکره با فرماندهان الحشد الشعبی برای خروج از سنجار اجرایی کند.

منبع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: دولت عراق تاکنون با حزب کارگران ترکیه که در سنجار حضور دارند، مذاکره‌ای انجام نداده است بلکه مذاکرات با فرماندهان الحشد الشعبی بوده است چرا که این گفت‌وگوها و مذاکرات بر پ ک ک هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه مذاکرات الاعرجی تاکنون به تفاهم روشنی برای اجرای توافق منتهی نشده است، اظهار داشت: آغاز اجرای این توافق با دشواری‌هایی همراه است به ویژه ک برخی از فرماندهان گروه‌های وابسته به حشد بر باقی ماندن بخشی از نیروهایشان در اطراف سنجار پافشاری می‌کنند، از همین رو مذاکرات با این فرماندهان برای هموارسازی اجرای توافق ادامه خواهد داشت.

در همین ارتباط، کُردها برای آغاز اجرای این توافق بر دولت مرکزی اعمال فشار می‌کنند از اهمیت مذاکرات الاعرجی و هیات همراه با گروه‌های حاکم بر سنجار می‌کاهند، «حیدر ششو»، فرمانده نیروهای پیشمرگه در سنجار در این باره گفت: نیمی از افراد حاضر در نشست مشترک با الاعرجی با پ ک ک مرتبط هستند.

ششو تاکید کرد: این مذاکرات در نبود گروه‌های ذیربط در پرونده سنجار اهمیتی ندارد و تنها نقطه مثبت تحرکات الاعرجی، رساندن این پیام به پ ک ک است که باید از سنجار خارج شوند.

از سوی دیگر، «بدر الزیادی»، عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان گفت: وضعیت عمومی در سنجار نیازمند حل همه مشکلات از طریق گفت‌وگو و مذاکره است، هنگامی که خواهان ثبات در این منطقه هستیم باید پرونده امنیتی به نیروهای دولتی اعم از پلیس محلی، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سپرده شود و کمربندی امنیتی در اطراف شهر ایجاد شود همچنین شهر باید از وجود بیگانگان (پ ک ک) تخلیه شود تا توافق مذکور اجرایی شود.

بر اساس توافق بغداد و اربیل، پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات منحصرا مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.

در این توافق همچنین تصریح شده که امنیت سنجار با تعیین 2500 نیروهای امنیتی داخلی تقویت خواهد شد و مشارکت عادلانه آوارگان سنجاری موجود در اردوگاه‌ها در این نیروها تضمین خواهد شد به طوری که 1000 تن از این نیروهای امنیتی از اهالی سنجار و 1500 تن از آوارگان تشکیل خواهد شد.

در ادامه بند مربوط به محور امنیتی همچنین ذکر شده که به حضور پ ک ک از سنجار و مناطق اطراف آن پایان داده خواهد شد و این گروه هیچ نقشی در این منطقه نخواهد شد.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟