زلزله نفتی بایدن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مایک سومرس، رئیس انجمن نفت ایالات متحده می‌گوید: تقاضای انرژی ایالات متحده در حال افزایش است؛ لذا آمریکا باید از واردات برای تأمین تقاضای نفت خود بهره گیرد. هرچند این کشورهای تولیدکننده از استانداردهای زیست‌محیطی پایینی برخوردارند.
 

کارشناسان بازار نفت در انتظار تصمیم بایدن در مورد آینده مجوزهای حفاری در مناطق فدرال ایالات متحده هستند. وی در کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده بود حفاری در زمین‌های فدرال و آب‌های ساحلی را ممنوع خواهد کرد.بایدن پس از ورود به کاخ سفید، واگذاری میادین خشکی و دریایی را به مدت ۶۰ روز تعلیق کرد. اما دائمی شدن این محدودیت در گروی تأیید نمایندگان مجلس سنا خواهد بود. اما جمهوری خواهان تلاش خواهند کرد تا این محدودیت‌ها را حذف کنند.
 
حدود یک‌چهارم نفت ایالات متحده به‌ویژه نفت‌های شیل و ماسه‌ای از این مناطق استخراج می‌شود. مالکان این مناطق سالانه ۱۱.۷ میلیارد دلار مالیات به دولت فدرال پرداخت می‌کنند. دولت فدرال ایالات متحده بیش از ۲۷ تریلیون دلار بدهی دارد و در مجموع از کسری بودجه ۳ تریلیون دلار برخوردار است. این بدهی برابر با ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده است. صرف‌نظرکردن از این درآمدهای مالیاتی برای دولت‌ها به‌سختی قابل پذیرش است.

من معتقدم در کوتاه‌مدت، پیامدهای این دستور بایدن چندان قابل‌توجه نخواهد بود. لابی شرکت‌های حفاری و اکتشاف و تولید در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته از حامیان ترامپ بودند. اینک آنها با آینده نامعلومی روبرو خواهند بود. در سایه همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه، تقاضای نفت با کاهش چشمگیر و بی‌سابقه‌ای روبرو شده است. البته این دستور بایدن، مجوزهای صادره در گذشته را در برنمی‌گیرد. اما به‌سرعت شاهد بیکار شدن صدها دکل حفاری و صدها هزار کارگر شاغل در صنعت نفت خواهیم بود.

البته این شرکت‌های نفتی امیدوارند تا در دولت بعدی بتوانند بار دیگر مجوز حفاری در زمین‌های فدرال و آب‌های کم‌عمق را دریافت کنند. در دوره اوباما نیز استخراج زغال‌سنگ ممنوع شد، اما ترامپ پس از ورود به کاخ سفید این ممنوعیت را لغو کرد.

این اقدام بایدن، زلزله‌ای در صنعت نفت ایالات متحده خواهد بود. به‌علاوه هیچ‌کس نمی‌داند رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده جمهوری‌خواه و یا دموکرات خواهد بود. صنعت نفت آمریکا یک دوره چهارساله دشوار را در برابر خود دارد. اما ممکن است این دوره هشت سال به طول انجامد.از سوی دیگر، حامیان محیط‌زیست از این اقدام بایدن خوشحال هستند. اما مدیران صنعت نفت با این اقدام مخالف هستند. 
 
زلزله در صنعت نفت کابوی‌ها
مایک سومرس، رئیس انجمن نفت ایالات متحده می‌گوید: تقاضای انرژی ایالات متحده در حال افزایش است؛ لذا آمریکا باید از واردات برای تأمین تقاضای نفت خود بهره گیرد. هرچند این کشورهای تولیدکننده از استانداردهای زیست‌محیطی پایینی برخوردارند.

در یازده سال اخیر، فناوری شکست هیدرولیک به رشد چشمگیر تولید از میادین نفت شیل، تبدیل ایالات متحده به یک صادرکننده خالص نفت و استقلال انرژی این کشور پس از ۷۰ سال منجر شده است آمریکا هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز دنیا است. در این مدت، میزان واردات نفت ایالات متحده از کارتل نفتی اوپک از شش میلیون بشکه در روز به کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش‌یافته است. استقلال اقتصادی آمریکا از کشورهای دیگر به‌ویژه تولیدکنندگان نفت با حکومت‌هایی غیر دموکرات، یک پیروزی برای به رهبران کاخ سفید به شمار می‌رود. 

 اگر آمریکایی‌ها سهم بازار کنونی خود در بازار نفت را از دست بدهند، برای بازپس‌گیری آن در آینده باید هزینه‌های هنگفتی پرداخت کنند. همچنین سایر تولیدکنندگان نفت به‌سرعت شکاف عرضه کنونی را پر خواهند کرد باید دانست که تولیدکنندگان نفت شیل برای کسب سهم در بازار تجارت نفت دنیا تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند. اما تلاش‌های آنها در آستانه نابودی قرار گرفته است.

با کاهش ۲۵ درصدی تولید نفت ایالات متحده، دولت‌های عربستان سعودی و روسیه برای رهبری بازار نفت رقابتی شانه‌به‌شانه خواهند داشت. همچنین ایرانی‌ها و قطری‌ها به‌عنوان تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی از کاهش سهم ایالات متحده در بازار گاز خوشحال خواهند شد. درآمدهای کنونی صادرات نفت و گاز آمریکا به خزانه کشورهای رقیب سرازیر خواهد شد. این کشورها دارای رقابت ژئوپلیتیک با آمریکا هستند و از حکومت‌هایی غیردموکراتیک برخوردارند. همچنین آنها برای تولید نفت و گاز از استانداردهای زیست‌محیطی اندکی برخوردارند.

صنعت نفت ایالات متحده نیز از این دستور بایدن آسیب خواهند دید. انجمن نفت ایالات متحده در گزارشی اعلام نموده که در سال ۲۰۲۲ میلادی به دلیل ممنوعیت حفاری در زمین‌های فدرال در مجموع ۹۳۶ هزار نفر بیکار خواهند شد. ایالت نیومکزیکو و سازند پرمین نیز با آسیب‌های زیادی روبرو خواهند شد. 

این دستور بایدن در مجموع پیامدهای داخلی و بین‌المللی مختلفی بر جای خواهد گذاشت. مثلاً فناوری ذخیره‌سازی کربن در ایالات متحده از پیشرفت اندکی برخوردار است. ذخیره‌سازی انرژی در باتری‌ها پرهزینه است. همچنین کنارگذاشتن گاز طبیعی برای مصرف‌کنندگان هزینه‌های زیادی خواهد داشت. به‌علاوه شاهد افزایش وابستگی واشنگتن به دولت‌های روسیه، آمریکای لاتین و خاورمیانه خواهیم بود. به همین دلیل، دموکرات‌ها باید خود را برای نبردی دشوار آماده کنند. 

 

 

 

منبع:https://www.mizenaft.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟