پروژه تهران برای گسترش شبه‌نظامیان به منطقه از طریق منابع مالی ناشی از توافق هسته‌ای

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نویسندگان این مقاله بر این عقیده هستند که اگرچه توافق هسته‌ای (2015) تأثیرات و پیامدهای محدودکننده‌ای بر برنامه هسته‌ای ایران داشت اما از دو مشکل عمده «دامنه محدود» و «عدم حضور بازیگران منطقه‌ای» رنج می‌برد.

اهم نکات و گزاره‌های اصلی این مقاله:
حامیان توافق هسته‌ای معتقدند که برجام هرگز برای رسیدگی به موضوعات فراتر از برنامه هسته‌ای نبوده است. آن‌ها به این امید بودند که این امر منجر به همکاری در سایر موضوعات، اعتمادسازی و در نهایت زمینه عادی‌سازی روابط بین دو کشور را فراهم کند؛

 

  • اما رهبر ایران 13 روز بعد از امضای توافق هرگونه مذاکره بعدی را رد و تأکید کرد که هیچ مشوق مادی، در حمایت کشورش از شبه‌نظامیان منطقه‌ای و برنامه موشکی آن تغییر ایجاد نمی‌کند.
  • توافق هسته‌ای نمی‌تواند از بی‌ثبات‌سازی منطقه‌ای و برنامه موشک‌های بالستیک تفکیک‌پذیر شود. درواقع، یکی از پیامدهای ناخواسته توافق هسته‌ای این بود که ایران به میلیاردها دلار منابع مالی دست‌یافت و همین امر فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور ا تقویت نمود.
  • دیپلمات‌های غربی امیدوار بودند که کاهش تحریم‌ها در نهایت به اصلاح رفتار ایران در منطقه کمک می‌کند اما درواقع ایران از منابع مالی ناشی از برجام برای صادرات شبه‌نظامیان در سرتاسر منطقه بهره برد.

نویسنده در پایان مقاله بر این عقیده است:

  • شبه‌نظامیان تأسیسی سپاه اکنون جزء سریع‌ترین گروه‌های نیابتی همسو با ایران در منطقه هستند. آن‌ها ضمن فعالیت در سرتاسر خاورمیانه، بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات و عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل هستند.
  • سپاه علاوه بر گسترش فعالیت‌های خود به خارج از مرزهای ایران، در عرصه داخلی هم قدرت خود را به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. سپاه در حال حاضر سعی می‌کند در عرصه داخلی از دولت عمیق (پنهان) به سمت کنترل ظاهری دولت حرکت کند.

دستیابی به یک توافق پایدار مستلزم رسیدگی به‌تمامی موضوعات ازجمله هسته‌ای، موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشر می‌باشد و در این مذاکرات باید بازیگران منطقه‌ای هم حضور داشته باشند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟