استفاده آمریکا و تایوان از قدرت صنعت تراشه برای فشار به چین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تایوان از طریق سیاست‌های توسعه اقتصادی برنامه‌ریزی‌شده، تقریباً انحصار تولید تراشه‌های رایانه‌ای را به دست آورده است. شرکت آمریکایی اینتل، سامسونگ کره جنوبی و TSMC تایوان، سه تولیدکننده بزرگ تراشه‌های رایانه‌ای جهان هستند و اکنون TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه جهان است. TSMC تولیدکننده برتر تراشه‌های سطح بالا است که شرکت‌های دیگر به آن نیاز دارند و قابلیت این شرکت اکنون به سلاحی در دست دولت تایوان تبدیل شده است.

تحت فشار ترامپ که شرکت‌های چینی از جمله هواوی را تحریم کرد، TSMC فروش خود را به چین کاهش داد.

نقش تایوان در اقتصاد جهانی تا سال گذشته ناچیز بود تا این که در سال ۲۰۲۰ صنعت خودرو دچار کمبود تراشه‌هایی شد که برای سنسورهای پارکینگ گرفته تا کاهش میزان آلایندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. خودروسازان معتبر جهان از دولت‌های خود خواسته‌اند از تایوان و TSMC برای عرضه تراشه کمک بگیرند.

همه‌گیری کرونا ابتدا منجر به افت مصرف خودرو شد و درنتیجه تولیدکنندگان خودرو تعداد اهداف فروش و سفارشات خود را برای تراشه‌های جدید کاهش دادند؛ اما در مدت کوتاهی تقاضای تراشه برای محصولات مورد نیاز برای کار در خانه افزایش یافت.

وقتی تقاضای خودرو به شرایط معمول برگشت TSMC به تولیدکنندگان خودرو گفت که ظرفیت کافی برای تولید تراشه برای آنها وجود ندارد. اینکه آیا واقعاً آن توضیح در مورد کمبودهای فعلی صحت دارد، جای سؤال دارد.

التماس‌های صنعت خودرو نشان می‌دهد که چگونه توان تراشه‌سازی TSMC در دنیایی که فناوری درگیر رقابت دو قدرت بزرگ بین ایالات متحده و چین است، به اهرم سیاسی و اقتصادی به تایوان تبدیل شده است و بعید به نظر می‌رسد در دولت جو بایدن این روند کاهش یابد.

تسلط تایوان بر تجارت صنعت نیمه‌هادی – با وجود اینکه دائماً در معرض خطر حمله پکن قرار دارد – همچنین نشان‌دهنده یک نقطه مهم در زنجیره تأمین جهانی است که به برنامه‌های توکیو تا واشنگتن و پکن برای افزایش خودکفایی، رنگ و بوی تازه می‌بخشد.

ایجاد یک مرکز ساخت تراشه جدید حدود ۱۰ سال طول می‌کشد. سرمایه‌گذاری لازم برای یک کارخانه به‌روز به طور مداوم افزایش یافته و اکنون بیش از ۱۰ میلیارد دلار است. در حالی که ایالات متحده، ژاپن و اروپا خطر انحصار تولید تراشه را درک کرده‌اند اما مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا وابستگی کمتری به TSMC پیدا کنند.

چین تهدید کرده است در صورت اعلام استقلال به تایوان حمله خواهد کرد؛ اما تا زمانی که به تراشه‌های تایوانی وابستگی داشته باشد، حمله به تایوان غیرممکن است؛ بنابراین برنامه استفاده آمریکا از صنعت تراشه تایوان برای تحت فشار قرار دادن چین، محتمل است.

باج‌گیری از طریق تراشه‌ها فقط یک مفهوم دانشگاهی نیست. دولت تایوان اکنون آشکارا از تجهیزات تراشه برای فشار دادن سایر دولت‌ها به امتیازات اقتصادی و سیاسی استفاده می‌کند.

 

منبع:https://chinnegar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟