کاهش تدریجی سرمایه‌گذاری چین در بخش فناوری اسرائیل پس از یک دهه رشد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اگرچه مشارکت چین در اقتصاد اسرائیل طی دهه گذشته افزایش یافته است اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اوج سرمایه‌گذاری‌های چین در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاده است و طی دو سال گذشته روند نزولی داشته است که این نزول خصوصا در بخش فناوری اسرائیل رخ داده است.

وب‌سایت calcalistech در تحلیلی درباره روابط اقتصادی چین و رژیم صهیونیستی نوشته است: اگرچه مشارکت چین در اقتصاد اسرائیل طی دهه گذشته افزایش یافته است اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اوج سرمایه‌گذاری‌های چین در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاده است و طی دو سال گذشته روند نزولی داشته است که این نزول خصوصا در بخش فناوری اسرائیل رخ داده است.

این مطالعه که توسط دکتر Doron Ella برای انستیتوی مطالعات امنیت ملی اسرائیل INSS تهیه شده است، نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ افزایش مداوم سرمایه‌گذاری‌های چینی، به‌ویژه در بخش فناوری، هم از نظر تعداد سرمایه‌گذاری‌ها و هم از نظر حجم آنها، رخ داده است اما این روند پس از رسیدن به اوج، معکوس شده و سرمایه‌گذاری‌ها رو به کاهش گذاشته که تا حدودی نشان‌دهنده متوقف شدن نفوذ چین در اقتصاد اسرائیل است، البته روند کاهشی در کل سرمایه‌گذاری‌های جهانی چین رخ داده است.

طبق گفته Ella که یکی از محققان برنامه چین در INSS و محقق فوق دکترا در دانشگاه تورنتو است، دلایل کاهش سرمایه‌گذاری چین در اسرائیل به تغییر اولویت‌ها در خود چین، عواقب همه‌گیری کرونا و تغییر آشکار در اکوسیستم سرمایه‌گذاری اسرائیل مرتبط با فشار سیاسی آمریکا مرتبط است.

سرمایه‌گذاری چین در بخش فناوری اسرائیل

این مطالعه که ۴۶۳ قرارداد سرمایه‌گذاری،ادغام و خرید شرکت های اسرائیلی توسط شرکت های چینی (ازجمله شرکت‌های هنگ‌کنگی) را بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۲۰ بررسی کرده است، نشان می‌دهد در حالی که شرکت‌های دولتی چین تمایل به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی اسرائیل داشته‌اند، شرکت‌های خصوصی چین، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های فناوری اسرائیل را ترجیح می‌دهند. این مطالعه نشان داد که سرمایه‌گذاری‌های چین کمی کمتر از ۱۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل را تشکیل می‌دهد که بسیار کمتر از سرمایه‌گذاری‌های ایالات‌متحده و اروپا است.

بر اساس این مطالعه، سرمایه‌گذاری‌های چین طی دو دهه گذشته و به‌ویژه از سال ۲۰۱۴ به بعد، به تدریج افزایش یافته است و بیشتر سرمایه صرف بخش فناوری شده است (۴۴۹ قرارداد با ارزش ۹ میلیارد دلار، از مجموع ۴۶۳ قرارداد با ارزش ۱۹٫۴ میلیارد دلار).

Ella تأکید کرده که مبالغ سرمایه‌گذاری شده در بخش فناوری همیشه شفاف گزارش نمی‌شوند و غالباً مبلغ گزارش‌شده مربوط به یک دور مالی خاص شامل سرمایه جمع‌شده از چندین سرمایه‌گذار است که نشان می‌دهد تعداد واقعی ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر از موارد ثبت شده در پایگاه داده‌ای باشد که مطالعه وی بر اساس آن صورت گرفته است.

سرمایه‌گذاری چین در بخش فناوری اسرائیل

ارقام Ella نشان می‌دهد که ۵۳ درصد کل سرمایه گذاری در اسرائیل توسط شرکت های چینی بین سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۲۰ توسط شرکت‌های دولتی چینی انجام‌شده است (که فقط ۵ درصد تعداد معاملات را تشکیل می‌دهند) زیرا شرکت‌های دولتی عمدتاً در پروژه‌های بزرگ زیربنایی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در مقابل، شرکت‌های خصوصی چینی به طور عمده در بخش فناوری چین سرمایه‌گذاری می‌کنند و ۳۴ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها را تشکیل می‌دهند. این مطالعه نشان می‌دهد که حجم نسبتاً کم سرمایه‌گذاری توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌تواند به این دلیل باشد که چنین صندوق‌هایی غالباً در استارتاپ‌های کوچک سرمایه‌گذاری می‌کنند که به مبالغ سرمایه‌گذاری نسبتاً ناچیزی نیاز دارند و غالباً بخشی از پروژه‌های مالی بزرگتر هستند که سایر سرمایه‌گذاران را نیز شامل می‌شود. درنتیجه تعداد قراردادها زیاد اما حجم سرمایه آنها کم است که اغلب هم گزارش نمی‌شوند.

سرمایه‌گذاری‌های فناوری چینی در درجه اول به شرکتهای فعال در زمینه علوم زیستی (۱۲۲ قرارداد سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که در صنایع بهداشتی، بیوتکنولوژی، بیوشیمی و داروسازی فعالیت می‌کنند) اختصاص دارد و به دنبال آن نرم‌افزار و فناوری اطلاعات (۱۰۸ قرارداد)، اینترنت (۴۶)، ارتباطات (۴۲) تراشه‌ها و نیمه‌هادی‌ها (۳۹) سرمایه گذاری خطرپذیر (۲۷) و فناوری پاک (۲۵) قرار دارند.

سرمایه‌گذاری چین در بخش فناوری اسرائیل

این گزارش اشاره دارد که در طول دوره مورد بررسی تغییراتی در بخش‌هایی وجود داشته است که چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند و از سال ۲۰۱۴ به بعد بیشتر بر علوم زیستی، توسعه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات تأکید شده است و اوج آن در سال ۲۰۱۸ بوده و پس از آن افت چشمگیری رخ داده است. Ella همچنین خاطرنشان کرد که پس از سه سال سرمایه‌گذاری قوی در صندوق‌های معروف خطرپذیر اسرائیل، مانند Catalyst، Carmel Ventures، JVP و Singulariteam، در سال ۲۰۱۷ این سرمایه‌گذاری‌ها کاملاً آب رفته است.

به گفته Ella، کاهش تعداد و حجم قراردادها با چین ممکن است ناشی از افزایش نظارت حزب کمونیست بر سرمایه‌گذاری‌ها و خریدهای شرکت‌های چینی در خارج از کشور و همچنین کاهش سرمایه در بخش مالی چین و درنتیجه محدودیت سرمایه برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی این کشور باشد.

همچنین ممکن است پکن از سرمایه‌گذاری در اسرائیل عقب‌نشینی کرده زیرا اسرائیل تحت فشار دولت ایالات‌متحده است که منتقد سرمایه‌گذاری‌های خارجی چین است و ایجاد یک آژانس دولتی جدید برای نظارت بر سرمایه‌گذاری خارجی که کار خود را در ژانویه ۲۰۲۰ آغاز کرد احتمالا در همین راستا بوده است.

سرمایه‌گذاری چین در بخش فناوری اسرائیل

در خاتمه این گزارش آمده است: اسرائیل باید کاملاً و به طور مداوم سرمایه‌گذاری‌های خارجی را بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که چین یا هر کشور دیگری، زیرساخت‌های استراتژیک، به‌ویژه درزمینه‌های آب و انرژی را کنترل نمی‌کند. علاوه بر این، اسرائیل باید زمینه‌هایی را که تحت نظر آژانس نظارت بر سرمایه‌گذاری خارجی است، به‌روز کند و کار آژانس را تقویت کند و در عین حال افزودن بخش های فرعی صنعت فناوری مانند  تراشه ها و نیمه هادی هاو برخی از زیرشاخه‌های علوم زندگی را به بخش‌های تحت بررسی آژانس مذکوئر بررسی کند.

تقویت آژانس نظارت رسمی اسرائیل به اعتمادسازی با آمریکایی‌ها که مکانیسم پیچیده و به‌روز خود را دارند و هدفشان تقویت مکانیسم‌های مشابه در سایر کشورهای پیشرفته است، کمک خواهد کرد.

 

 

منبع:https://chinnegar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟