تلاش‌ها برای تشکیل کمیته مشترک میان پارلمان و دولت عراق درباره لایحه بودجه 2021

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همزمان با اختلاف‌نظرها در پارلمان عراق بر سر لایحه بودجه 2021، تلاش‌هایی برای تشکیل کمیته مشترک میان دولت و پارلمان برای بررسی بندهای مورد اختلاف و اصلاح آن در جریان است.

پارلمان عراق روز دوشنبه گذشته برای دومین بار به بررسی لایحه بودجه پرداخت اما بدون نتیجه‌ای مشخص این جلسه به امروز موکول شد تا شاید دیدارها و نشست‌ها میان گروه‌های معترض و کمیسیون امور مالی پارلمان به نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها منجر شود.

 

در همین رابطه، عضو کمیسیون امور مالی پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: روز گذشته شاهد بررسی تنها 12 ماده از لایحه بودجه بودیم که به هیچ تفاهمی در این باره دست نیافتیم.

 

وی گفت: برخی گروه‌ها تصریح دارند که این لایحه برای تدوین مجدد به دولت بارگردانده شود به ویژه که بندهای بسیاری نیازمند تدوین و بازبینی در راستای تناسب با وضعیت مالی عراق است.

 

این عضو کمیسیون امور مالی تاکید کرد: کمیسیون پیشنهاد داده تا کمیته‌ای از وزارت دارایی و برنامه‌ریزی و کمیسیون امور مالی برای رایزنی درخصوص حل مشکلات لایحه بودجه طبق دیدگاه مشترک دولت و پارلمان تشکیل شود و اختیار و صلاحیت حذف، اضافه و اصلاح بندهای لایحه را داشته باشد.

 

وی افزود: این کمیته در راستای صرفه‌جویی در وقت برای تصویب لایحه پیشنهاد شده است تا نیازی به ارسال دوباره لایحه به دولت نباشد، این پیشنهاد طی دو جلسه آتی به ریاست پارلمان ارائه خواهد شد.

 

اعتراضات نمایندگان بصره

همزمان با تداوم گفت‌وگوها بر سر لایحه بودجه، نمایندگان استان بصره اعلام کرده‌اند تا زمانی که سهم منصفانه و قانونی این استان لحاظ نشود، به این لایحه رای نخواهند داد.

 

این نمایندگان افزودند که لایحه بودجه حق استان بصره و مردم این استان را که روزانه در معرض آلودگی‌های زیست‌محیطی و بهداشتی در نتیجه استخراج و تولید نفت قرار دارند، رعایت نکرده است و سهم بصره از بودجه، 1.1 تریلیون دینار تعیین شده اما سهم اقلیم کردستان 13.9 تریلیون دینار اعلام شده است، این در حالی است که اقلیم تنها موظف به تحویل 50 هزار بشکه نفت یعنی 7 درصد از مجموع درآمدهاست اما بصره به تنهایی 90 درصد از بودجه کشور را تامین می کند.

 

بودجه سال 2021 عراق 150 تریلیون دینار (103.4 میلیارد دلار) است که با کسری 70 تریلیون دیناری (48.2 میلیارد دلاری) رو به رو است که معادل 46.6 درصد از بودجه است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟