توافقات بغداد، اربیل و آنکارا و امکان ایجاد رابطه ای جدید

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
توافقات جدیدی که بین بغداد، اربیل و آنکارا در خصوص پرونده های مشترک حاصل شد، تلاش های برخی از طرف های بین المللی برای برهم زدن روابط بین بغداد و اربیل با آنکارا را ناکام گذاشت.

یک مسئول عراقی در دفتر «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق در گفت وگویی با «العربی الجدید»، برجسته ترین دستاوردهای سفر اخیر نخست وزیری عراق به ترکیه و نشست مشترک با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در روز پنجشنبه را فاش کرد و گفت نتایج مهمی در پرونده هایی که برای سال ها بی نتیجه مانده بود به خصوص پرونده آب و مرزها به دست آمد.

الکاظمی طی یک سفر 12 ساعته به ترکیه در راس یک هیئت وزارتی، امنیتی بلند پایه که برخی از مقامات کرد از اقلیم کردستان و «نجم الجبوری»، استاندار موصل نیز در آن حضور داشت، درباره مسائل مختلف و همچنین مساله کمک ترکیه به آماده سازی زیرساخت ها در موصل با مقامات ترکیه رایزنی کرد.

این مسئول در دفتر نخست وزیری عراق گفت که مقامات عراقی با همتایان ترکیه ای خود پیش از دیدار اردوغان و الکاظمی، نشست های جانبی برگزار کردند.

وی اشاره کرد که دو طرف بر سر تشکیل یک کمیته وزارتی دائم بین دو کشور برای اجرای بارزترین توافقات صورت گرفته در این سفر به توافق رسیدند.

از بارزترین پرونده هایی که دو طرف در این دیدارها به توافق رسیدند می توان به پرونده حزب کارگران کردستان (پ ک ک)، اجرای توافق عادی سازی اوضاع در سنجار و بیرون راندن پ ک ک از این شهر و گام های اربیل برای جلوگیری از گسترش نظامی پ ک ک در سایر مناطق اقلیم کردستان اشاره کرد.

وی اشاره کرد که اجماع نظر گسترده ای بین دو طرف در خصوص پرونده عناصر پ ک ک و لزوم باز پس گیری مناطق تحت کنترل آنها در اقلیم کردستان وجود داشت.

این مسئول همچنین بیان کرد که ترکیه تاکید کرده است که در عملیاتش علیه حزب کارگران کردستان از هدف قرار دادن غیرنظامیان پرهیز می کند و هدف از این عملیات دور کردن خطر این حزب از اراضی خود است.

به گفته مقام مسئول در دفتر نخست وزیری عراق، ترکیه از هر اقدام بغداد در خصوص اماکن حضور عناصر پ ک ک استقبال کرد.

در بخش دیگری از نشست های ترکیه و عراق، دو طرف به توافقاتی درباره آب رود دجله و فرات رسیدند و قرار شد ترکیه آسیبی به سهمآبه عراق از این دو رود نزد و این مساله را به خصوص در فصل تابستان رعایت کند.

دو طرف همچنین به بررسی پرونده قاچاق نفت، بازگشایی گذرگاه رسمی جدید بین دو کشور و تشکیل کمیته ای برای اصلاح توافقنامه سال 2009 برای ورود بدون روادید شهروندان دو کشور که در پی حمله داعش به عراق در سال 2014 متوقف شد، پرداختند.

این مسئول فاش کرد که طی دو هفته آتی، وزرا و مسئولان دو کشور سفرهایی خواهند داشت تا مقدمات لازم برای امضای یادداشت تفاهم درباره پرونده های توافق شده را انجام دهند.

وی اعلام کرد که برخی از توافقات به صورتی شفاهی بین اردوغان و الکاظمی تصویب و فورا وارد فاز اجرایی شد چرا که از اختیارات دو طرف بود و نیازی به موافقت یا تصویب پارلمان نداشت.

در همین راستا «مختار الموسوی»، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در گفت وگویی با العربی الجدید گفت که پارلمان عراق از الکاظمی برای بررسی پرونده هایی که در ترکیه بر سر آن توافق شد، دعوت خواهد کرد.

وی تاکید کرد که پارلمان از هر توافق بین طرفین که به مصلحت عراقی ها و در راستای حفظ حاکمیت کشور باشد حمایت می کند چرا که عراق خواهان روابط خوبی با همه کشورهای همسایه و منطقه به خصوص ترکیه است.

در سویی دیگر و در اربیل، برخی منابع کرد به العربی الجدید از آغاز تحرکات رسمی اقلیم کردستان برای رایزنی با ائتلاف بین المللی در خصوص بحران حزب کارگران کردستان شد و این از آن جهت است که مدارک و مستنداتی وجود دارد که نشان می دهند برخی سلاح های مورد استفاده توسط پ ک ک، بخشی از کمک های ائتلاف بین المللی به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) بوده است.

این منابع تاکید کردند که آنکارا برای حمایت از اربیل در زمینه ایجاد امنیت در مناطق مرزی در شرق دهوک و شمال اربیل اعلام آمادگی کرده است.

با وجود نشانه های جدیدی که از توافق و تفاهم بغداد، اربیل و آنکارا وجود دارد، ممکن است تلاش های گذشته برخی از طرف های بین المللی برای وادار کردن بغداد به اتخاذ موضعی علیه ترکیه به بهانه حملات نظامی آن در مرزهای عراق با شکست مواجه شود و این توافق همچنین امکان در تنگنا قرار گرفتن پ ک ک در خصوص کسب حمایت و تامین مالی از سوی این طرف های بین المللی را افزایش می دهد.

اما «احمد الشریفی»، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت وگویی با العربی الجدید، سفر هر مسئول عراقی به خارج از کشور را در گرو موضع سیاسی یکپارچه در داخل کشور دانست و گفت که سفر اخیر الکاظمی به ترکیه چندان تفاوتی با سایر سفرهای او در ماه های گذشته به کشورهای عربی و اروپایی نداشت.

وی معتقد است که نه ترکیه و نه هیچ کشور دیگری تمایل ندارد با دولت موقت توافقات مهم و بزرگی داشته باشد اما توافقاتی که دو طرف به آن دست یافتند ممکن است توافقات اولیه باشد و کار را برای دولت آتی عراق تسهیل کند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟